FOMO: Så meget er danskerne online på ferien

Danskerne griber til mobilen, uanset om vi er hjemme eller på rejse i udlandet. Faktisk er behovet for at være online via mobilen på ferien så stort, at hver tiende har behov for at være online mindst én gang i timen, mens knap halvdelen har behov for at være online mindst et par gange om dagen. Det viser en ny undersøgelse fra Analyse Danmark, som er udført på vegne af teleselskabet 3.
En del af forklaringen på, hvorfor vi har så stort behov for at være online er, at vi er bange for at gå glip af noget – også kendt som fænomenet FOMO, Fear Of Missing Out. Undersøgelsen viser nemlig, at hver femte adspurgte dansker i nogen eller høj grad er decideret bange for at gå glip af nyheder og opdateringer hjemmefra, hvis de er offline i udlandet.
”Når vi tager på ferie vil vi gerne slappe af og have det godt, og i dag er "det at have det godt" ofte forbundet med at koble af ved hjælp af de sociale medier. I den sammenhæng kan vores telefoner og online færden give os en tryg og velkendt hule, som giver velbehag og ikke mindst et 100 pro-cent personaliseret indhold,” siger ekspert i forbrugeradfærd, Manou Messmann.
Vi bruger mobilen på samme måde i USA, som derhjemme
Prisen på mobildata er den primære årsag til, at nogle danskere ikke er online via mobilen i udlan-det, svarer over halvdelen af de adspurgte. Siden 3LikeHome blev introduceret i USA, har 3 da også oplevet en ekstrem stigning i dataforbruget blandt selskabets kunder. I juli i år var dataforbruget mere end 700 gange højere end samme måned i 2015 .
”Da vi udvidede vores tilbud om at bruge mobilen på samme vilkår som i Danmark til også at om-fatte USA, havde vi på fornemmelsen, at det ville falde i god jord hos vores kunder. Alligevel blev vi noget overvældede, da vi så, hvor meget mobildata der bruges i eksempelvis New York, Los Ange-les og Miami. Det vidner om, at vores kunder har taget 3LikeHome til sig og nu godt ’tør’ roame og dermed bruger telefonen på samme måde, som hvis de var hjemme” siger 3´s privatkundedirektør David Elsass og fortsætter:
”Kort efter introduktionen af 3LikeHome i USA kunne vi konstatere et fald i afsendelse af sms´er, som ellers tidligere har været betragtet, som den hurtige og økonomisk overskuelige måde at kommunikere på fra udlandet. Sms’en er i stedet erstattet af Facebook-beskeder, Instagram-billeder eller Snapchats”
Relevant information
3 har samlet en række gode råd til, hvordan man bliver ’mobilklar’, når man skal ud og rejse.
Læs mere her
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder
Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 43 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af kinesiske CK-Hutchison (60%) og svenske Investor (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Roamingdata fra 3 viser, at kunderne brugte mere data i sommerferien end sidste år8.8.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse over roamingdata fra teleselskabet 3 viser, at 3's mere end 1,7 mio. kunder i perioden 1. juni til 1. august har brugt mere data end ift. samme periode sidste år. Samtidig er der udskiftning i top ti over de mest populære rejsedestinationer.
3 tager endnu et kvartal med vækst i kundebasen17.7.2025 08:30:35 CEST | Pressemeddelelse
Der er fortsat fremgang hos 3, hvor det i andet kvartal af 2025 er lykkedes at hente ca. 31.000 nye kunder. Det bringer 3’s samlede kundebase op på 1,720 mio. kunder.
3 går ind i markedet for internet til boligforeninger i samarbejde med iFiber1.7.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med iFiber, der er leverandør af internetløsninger til boligforeninger landet over, går 3 nu ind i ny del af internetmarkedet. Sammen vil de ramme de mindre boligforeninger.
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
3 styrker udlandsdækningen igen: 3LikeHome udvides med Sydafrika og Costa Rica12.5.2025 05:31:00 CEST | Pressemeddelelse
3 udvider endnu engang deres udlandsdækning og tilføjer Sydafrika og Costa Rica til listen over lande i 3LikeHome. Kunderne har dermed frihed til at bruge mobilen som hjemme i hele 78 lande verden over. Samtidig udvides 3Pro Extra med Ghana og Bangladesh, som derved dækker 100 lande.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum