Danske Medier, Kreativitet & Kommunikation og en række brancheaktører indleder samarbejde om opgørelse af klimaaftryk på annoncemarkedet
De to brancheorganisationer lancerer med øvrige aktører fra mediebranchen et samarbejde, der skal sætte fokus på fælles retningslinjer for opgørelse af CO2-aftryk på annoncemarkedet.

I dag kan en samlet medie- og bureaubranche præsentere en hensigtserklæring, hvor partnerne deler en fælles ambition om at bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Dermed er ambitionen på sigt at sætte skub i den grønne omstilling i branchen. Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier er initiativtagerne bag projektet, som hurtigt har fået tilslutning fra en række af de største medieaktører.
Samarbejdet blev i dag lanceret på IAB Danmarks Digital Advertising-konference, hvor bæredygtighed var et af de helt centrale temaer.
Målet med samarbejdet er, at man med en fælles branchetilgang skal kunne definere, indsamle og fordele relevante data til klimaberegning, der skal danne grundlag for troværdig opgørelse af emissionstal for reklamer i den danske mediebranche.
Arbejdet vil ske i overensstemmelse med EU's krav og etablerede standarder om måling og rapportering af klimaaftryk. Hertil vil det blive anvendt til at påvirke kommende lovgivning og standarder.
Ifølge Mads Brandstrup, der er adm. direktør i Danske Medier, er samarbejdet et vigtigt første skridt på vejen til at skubbe på den grønne omstilling i mediebranchen.
”Vi er stolte af at lancere et projekt, der samler branchen om at skabe et vigtigt fundament for pålidelig måling af klimaaftryk på annoncemarkedet. Der er behov for at udvikle branchen på dette område. Derfor er det også en rigtig god start, at så mange centrale brancheaktører bakker op om projektet. Vi glæder os til at få initiativet rigtigt op at flyve, og vi håber selvfølgelig, at endnu flere har lyst til at være med,” siger Mads Brandstrup.
Charlie Stjerneklar, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation, mener at man med projektet har igangsat et afgørende stykke arbejde, der kun bliver vigtigere i fremtiden:
"Med hensigtserklæringen signalerer vi en fælles ambition for hele branchen om aktivt at ville tage et ansvar for at kunne anvise de mest korrekte og troværdige opgørelsesmetoder for CO2-aftryk. Samtidigt sikrer vi, at der i fremtiden vil være et etableret fælles datasæt, der kan hjælpe til, at man begynder at sænke klimaaftrykket fra reklamer. Det er selvfølgelig ikke nok i sig selv, men det er et ekstremt vigtigt skridt fremad. Sammen vil – og skal – vi gøre en forskel for, at den grønne omstilling har de bedste betingelser.”
Aktører, der har tilsluttet sig erklæringen:
-
Danske Medier
-
Kreativitet & Kommunikation
-
Media Owner Committee
-
Dansk Reklame Film
-
JP/Politikens Hus
-
Berlingske Media
-
JFM / STEP Network / The Unicorn
-
TV 2
-
Orchestra
-
Dentsu
-
Publicis
-
OMD
-
Teknologiens Mediehus
Nøgleord
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkCharlie StjerneklarAdm. direktørKreativitet & Kommunikation
Tlf:22 68 54 54cs@kreakom.dkBilleder
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse15.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum