Danske Medier, Kreativitet & Kommunikation og en række brancheaktører indleder samarbejde om opgørelse af klimaaftryk på annoncemarkedet
De to brancheorganisationer lancerer med øvrige aktører fra mediebranchen et samarbejde, der skal sætte fokus på fælles retningslinjer for opgørelse af CO2-aftryk på annoncemarkedet.
I dag kan en samlet medie- og bureaubranche præsentere en hensigtserklæring, hvor partnerne deler en fælles ambition om at bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Dermed er ambitionen på sigt at sætte skub i den grønne omstilling i branchen. Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier er initiativtagerne bag projektet, som hurtigt har fået tilslutning fra en række af de største medieaktører.
Samarbejdet blev i dag lanceret på IAB Danmarks Digital Advertising-konference, hvor bæredygtighed var et af de helt centrale temaer.
Målet med samarbejdet er, at man med en fælles branchetilgang skal kunne definere, indsamle og fordele relevante data til klimaberegning, der skal danne grundlag for troværdig opgørelse af emissionstal for reklamer i den danske mediebranche.
Arbejdet vil ske i overensstemmelse med EU's krav og etablerede standarder om måling og rapportering af klimaaftryk. Hertil vil det blive anvendt til at påvirke kommende lovgivning og standarder.
Ifølge Mads Brandstrup, der er adm. direktør i Danske Medier, er samarbejdet et vigtigt første skridt på vejen til at skubbe på den grønne omstilling i mediebranchen.
”Vi er stolte af at lancere et projekt, der samler branchen om at skabe et vigtigt fundament for pålidelig måling af klimaaftryk på annoncemarkedet. Der er behov for at udvikle branchen på dette område. Derfor er det også en rigtig god start, at så mange centrale brancheaktører bakker op om projektet. Vi glæder os til at få initiativet rigtigt op at flyve, og vi håber selvfølgelig, at endnu flere har lyst til at være med,” siger Mads Brandstrup.
Charlie Stjerneklar, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation, mener at man med projektet har igangsat et afgørende stykke arbejde, der kun bliver vigtigere i fremtiden:
"Med hensigtserklæringen signalerer vi en fælles ambition for hele branchen om aktivt at ville tage et ansvar for at kunne anvise de mest korrekte og troværdige opgørelsesmetoder for CO2-aftryk. Samtidigt sikrer vi, at der i fremtiden vil være et etableret fælles datasæt, der kan hjælpe til, at man begynder at sænke klimaaftrykket fra reklamer. Det er selvfølgelig ikke nok i sig selv, men det er et ekstremt vigtigt skridt fremad. Sammen vil – og skal – vi gøre en forskel for, at den grønne omstilling har de bedste betingelser.”
Aktører, der har tilsluttet sig erklæringen:
-
Danske Medier
-
Kreativitet & Kommunikation
-
Media Owner Committee
-
Dansk Reklame Film
-
JP/Politikens Hus
-
Berlingske Media
-
JFM / STEP Network / The Unicorn
-
TV 2
-
Orchestra
-
Dentsu
-
Publicis
-
OMD
-
Teknologiens Mediehus
Nøgleord
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkCharlie StjerneklarAdm. direktørKreativitet & Kommunikation
Tlf:22 68 54 54cs@kreakom.dkBilleder
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Årets største konference for digital annoncering sætter i år fokus på retail, video som annonceplatform og AI2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. august slår IAB Danmark dørene op for Digital Advertising i København. Den årlige flagship-konference om digital annoncering og markedstendenser sætter med et stærkt line-up af talere fra ind- og udland skarpt fokus på især retail media, video som populær platform og AI in advertising.
Danske Medier får plads i ekspertgruppe for ophavsret og kunstig intelligens25.6.2024 12:45:05 CEST | Pressemeddelelse
Danske Mediers administrerende direktør har fået en stol i en ekspertgruppe nedsat af Kulturministeriet, der skal arbejde med ophavsret og kunstig intelligens. Et meget vigtigt arbejde venter forude, pointerer direktøren.
Prix Audio rykker tilbage til Vega og der er nu åbnet for indstillinger24.6.2024 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbnes for indstillinger til årets Prix Audio.
Journalistisk ambition præger nomineringer til Anders Bording 202421.6.2024 10:54:55 CEST | Pressemeddelelse
Juryen har udvalgt årets nominerede til Anders Bording Prisen, som består af journalistiske produkter præget af både opfindsomhed, nytænkning og stor variation.
Nye tal om falske nyheder understreger vigtigheden af troværdig journalistik14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en helt ny undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug fremgår det, at der er en voksende bekymring for falske nyheder. Ifølge Danske Medier understreger tallene mediernes afgørende rolle i vores demokrati og samtidig et presserende behov for at stramme grebet om techgiganterne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum