Kunsten skal skabe postive forandringer

Når Aarhus Festuge skydes igang lanceres Teater Svalegangens United Change verdensmålsprojekt. Én af de store bidragsydere under United Change er det Aarhusianske performanceteater Teater Fluks. Her bidrager de med tre forskellige værker, der iscenesætter to af verdensmålene.

- Fra vi hørte om Teater Svalegangens United Change første gang, har vi haft stor resonans på projektet og dets nødvendighed. Derfor er vi også stolte over at bidrage med hele tre værker, som er med til at sætte fokus på verdensmålene. Vi tror på, at kunst og poetiske oplevelser kan være med til at skabe forundring og dermed forandring hos det enkelte menneske, fortæller Sara F. Søndergaard, kunstnerisk co-leder ved Teater Fluks

- Verdensmålene er et vigtigt værktøj i den brede omstilling, vi alle nødvendigvis må være en del af. I vores kunstneriske arbejde har vi derfor også verdensmålene med som en del af det komplekse værdikompas, vi styrer efter, supplerer Rasmus M.L. Skov, kunstnerisk co-leder ved Teater Fluks.

Verdensmål 14 - livet i havet

Med stigende vandstande, øget forurening og temperaturstigninger er havet, som vi tror, vi kender det, i radikal forandring. Med den poetiske og meditative vandreforestilling One for the Sea og den teatralske lydinstallation OCEAN iscenesættes Verdensmål 14 - livet i havet.

Der er tale om et udvidet refleksionsrum, en kærlighedserklæring på godt og ondt, hvor publikum bliver konfronteret med deres eget forhold til havet. Fælles for begge oplevelser er en intim oplevelse, hvor publikum bliver stillet over for de kræfter og det liv, som havet omkring os rummer.

- Jeg ser havet hver dag, og hvis jeg ikke vidste bedre, så ville jeg tænke, at det var præcis det samme som 50 eller 100 år siden, men sandheden er, at der sker enorme forandringer, som jeg ikke forholder mig til. Teater Fluks tvinger os til at forholde os til havene. Værkerne One For The Sea og OCEAN dykker ned under overfladen og viser de fatale konsekvenser som vores moderne verden desværre påfører verdenshavene, fortæller Per Smedegaard, direktør hos Teater Svalegangen

Verdensmål 1 - Afskaf fattigdom

I performance-installationen Subsistens møder publikum en afklædt performer, der er placeret i et lille afgrænset felt i byrummet og i 30 timer er afhængig af forbipasserende og hermed iscenesættes Verdensmål 1 - Afskaf Fattigdom.

Performance-installationen undersøger, hvad det vil sige at være afhængig af andre mennesker, og hvordan det er at være den det afhænger af. Hvad gør folk, når de møder mennesker, der intet ejer? Handler de, eller ignorerer de dem? Performancen skaber en intens tilstedeværelse hos publikum og opfordrer til stillingtagen.

- Subsistens sætter fokus på noget vi alle kender og ser hver dag, men måske ikke helt forstår omfanget eller konsekvenserne af – nemlig fattigdom. Værket er umådeligt simpelt og utrolig kraftfuldt. Et menneske i 30 timer uden noget. Jeg kan ikke komme udenom at tænke på, hvordan jeg selv ville klare mig uden noget som helst, fortæller Per Smedegaard, direktør hos Teater Svalegangen

Per Smedegaard, direktør hos Teater Svalegangen afslutter:

- Det stærke ved Teater Fluks’ forestillinger er, at de formår at gøre det usynlige synligt. Dét vi ser hver dag, og netop derfor bliver blinde for. Det er kunstværker som er smukke og kreative, men samtidig er det med til at give det kollektive wake-up call, som vi har brug for. Netop derfor mener jeg, at Teater Fluks er en vigtig bidragsyder til United Change og vores målsætning om at skabe nye fortællinger, der kan ændre fremtiden.

Om United Change

United Change er Teatret Svalegangens verdensmålsprojekt, der løber af stablen fra den 24. aug. - 9. sept. 2023. Oplev unikke kunstværker der bringer FN’s verdensmål i spil i det aarhusianske byrum.

United Change er søsat af Teatret Svalegangen, som ønsker at skabe et tydeligt og positivt fodaftryk på rejsen mod en mere bæredygtig udvikling. Kunsten benyttes som omdrejningspunktet til at motivere flere borgere, virksomheder og kulturinstitutioner til at ændre adfærd og efterleve FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling. I arbejdet med United Change er der blevet etableret 17 partnerskaber mellem kunstnere og kulturinstitutioner, som drivere i samarbejde med vidensinstitutioner og erhvervslivet. United Change kan opleves fra d. 24. aug. - 9. sept. 2023. Alle arrangementer i byrummet er gratis. Enkelte indendørsarrangementer kræver billet.

Om Teater Fluks

Teater Fluks er et selvproducerende performanceteater forankret på Sydhavnen i Aarhus, der sigter mod at skabe positive forandringer – i den enkelte og dermed potentielt i hele samfundet.  Drevet af resonans, research og relevans kombinerer de teater, performance, installationer og lyd. Teater Fluks faciliterer poetiske rum og oplevelser, som kræver et aktivt oplevende publikum.

Oplev Subsistens
25. aug. kl. 12.00 og 30 timer frem - Store Torv, 8000 Aarhus C
1. sept. kl. 12.00 og 30 timer frem - Institut for (X), Skovgaardsgade 5C, 8000 Aahus C
8. sept. kl. 12.00 og 30 timer frem - Skt. Knuds Torv, 8000 Aarhus C

Samt via livestream - adgang via Teater Fluks’ hjemmeside www.teaterfluks.dk

Oplev OCEAN

31. Aug - 4. Sept.
Tid: 15:00 - 19.00. Varighed: Ca. 8 min. spilles i loop
Sted: Foran Musikhuset Aarhus, Thomas Jensens Allé 2, 8000 Aarhus

Oplev One for the Sea

25. aug. 15:00 + 19:00
26. aug. 10:00 + 14:00
27. aug. 10:00 + 14:00
28. aug. 15:00 + 19:00
29. aug. 15:00 + 19:00

Varighed: Ca. 90 min. uden pause
Sted: Navitas - Inge Lehmanns gade 10, 8000 Aarhus
Sprog: Engelsk
Alder: 13 +

Forestillingen er ikke egnet til dårligt gående

One for the Sea er skabt i samarbejde med den svenske scenekunstner og dykker Annikki Wahlöö

Book billet gratis via www.unitedchange.dk

Om Teater Fluks

TEATER FLUKS er et selvproducerende performanceteater, forankret på Sydhavnen i Aarhus. I en unik gammel industribygning har vi etableret det tværkunstneriske værksted PerformanceAtelier Fluks.

Teater Fluks blev grundlagt i 2011 af Sara Fink Søndergaard og Rasmus M. L. Skov, der sammen producerer originale og intime værker. Drevet af resonans, research og relevans kombinerer vi teater, performance, installationer og lyd.

Følg pressemeddelelser fra Teater Fluks

Flere pressemeddelelser fra Teater Fluks