Rekordvåd juli fører til stor efterspørgsel på tagrende-reparationer

Den seneste sommermåned har budt på regn og skybrud. Og juli 2023 slår da også rekord som den vådeste juli måned, siden målingerne blev sat i gang i 1874. Tal fra 3byggetilbud.dk viser, at regnmasserne udfordrede mange boligejere. Der tikkede nemlig et stort antal henvendelser, der relaterede sig til det dårlige vejr, ind i juli.

Der faldt rekordmeget regn i juli 2023, og tal fra 3byggetilbud.dk vidner om, at mange boliger ikke er klædt ordentlig på til at kunne håndtere regnmasserne. Tilbudsportalen, der årligt formidler omkring 70.000 henvendelser fra byggelystne danskere, rapporterer, at der i juli måned skete en stor stigning i antallet af tagrende-henvendelser, set i forhold til samme måned sidste år.

Sammenligner man juli 2023 med juli 2022, er der sket en stigning på 188 procent i antallet af tagrende-henvendelser. Stigningen er størst på Sjælland. Her er der sket en stigning på knap en femdobling.

“De regnmasser, vi fik i juli måned, har vi i den grad kunne mærke til i antallet af tagrende-henvendelser, men også i efterspørgslen på tagentreprise- og kloakarbejde,” fortæller Malene Redøn, Customer Service Coordinator hos 3byggetilbud.dk, og fortsætter: “Generelt fik vi i juli mange henvendelser ind, der relaterede sig til det våde vejr”.

Ældre tagrender kan ikke håndtere regnmasserne

Hos Blikeksperten ApS mærker man til tendensen, der ses hos 3byggetilbud.dk. Det fortæller Thomas Thelin Laustsen, indehaver af blikkenslagerfirmaet, der har mange års erfaring inden for tagrendearbejde.

“Vi får mange henvendelser fra boligejere på grund af de øgede regnmængder. Tagrenderne kan simpelthen ikke håndtere, at der kommer så meget regn, som der gør for tiden”, fortæller Thomas Thelin Laustsen og fortsætter:

“Det klima og vejr, vi har i dag, stiller større krav til tagrenderne, der nu skal kunne klare langt større regnskyl. Rigtig mange boliger, især fra 60erne og 70erne, har tagrender på 10 tommer, og de kan ikke følge med, når der for eksempel kommer større skybrud. Så det sætter vi slet ikke op mere. I dag sætter man kun tagrender op på minimum 11 tommer”.

Forbered tagrenderne på større regnskyl og skybrud

Thomas Thelin Laustsen har to råd til danskere, der vil klæde boligen på til regnmasserne.

“Vedligehold dine tagrender og nedløbsrør. Det er folk generelt ikke særligt gode til. Skidt og nedfaldne blade kan nemt forsinke og stoppe for gennemløb af vand. Så op og rens tagrenderne, skil nedløbsrørene ad, og fjern skidt og blade i dem. Og husk brønden, når nu du er i gang,” råder eksperten boligejere, og fortsætter:

“Sørg for, at begge dele har den rette dimensionering. Rigtig mange har underdimensionerede tagrender og nedløbsrør, der ikke kan håndtere sommerens mange skybrud. Det kan som oftest betale sig, at man går op i en højere dimension, så der uden problemer kan ryge flere liter vand igennem”.

FAKTA

• 3byggetilbud.dk forventer i 2023 at formidle mere end 70.000 opgaver til et netværk af mere end 1.800 håndværkerfirmaer.
  • Når juli 2023 og juli 2022 sammenlignes er der sket en stigning på 188 procent i antallet af tagrende-henvendelser.
    • I samme periode er der sket en stigning på 122 procent i antallet af henvendelser om tagentrepriseprojekter og en stigning på knap 49 procent i antallet af henvendelser om kloakarbejde.