Dansk mode-eksport er udfordret på nøglemarkeder

Særligt to nøglemarkeder udfordrer den danske modebranche, som i disse dage samles til Copenhagen Fashion Week. Men trods udfordringer er der også lyspunkter, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

I 2022 eksporterede de danske modevirksomheder tøj for 43 mia. kroner. Det var hele 28 procent mere end i 2021 og dermed en ny rekord for eksporten af tøj, som er blandt de vigtigste kategorier i dansk vareeksport. Men i de første fem måneder af 2023 har udviklingen set markant anderledes ud. Eksporten er steget med beskedne 1 procent, og særligt to kernemarkeder for dansk mode trækker ned.

”Den svenske krone er lav, og forbrugerne i både Tyskland og Sverige er meget tilbageholdende. Det mærker de danske modevirksomheder konsekvenserne af, og når Tyskland tegner sig for 27 procent af den samlede mode-eksport, påvirker det branchen markant,” siger Michael Hillmose, international chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil. Eksporten til Tyskland er faldet 3 procent i januar til maj, mens eksporten til Sverige er faldet 4 procent. Til Norge, som historisk er blandt de fem største aftagere af dansk mode, faldt eksporten 11 procent. Også lande som Storbritannien og Italien går tilbage.

Michael Hillmose understreger dog, at eksporten kommer fra et meget højt niveau i 2022, og at det ikke var forventet af vækstraterne fra 2022 ville fortsætte i år.

”På nuværende tidspunkt forventer vi ikke en tilbagegang, nærmere stilstand i branchens omsætning. Men det er en udfordrende tid, og derfor også svær at spå om. Branchens virksomheder skal håndtere stigendende omkostninger, uforudsigelig forbrugeradfærd og forandringer i detailhandlen, og det stiller store krav til deres omstillingsevne, som heldigvis er en styrke i den danske modebranche,” siger Michael Hillmose. Den samlede omsætning i den danske beklædningsbranche udgjorde i 2022 60 mia. kroner.

Omstillingsevnen kommer også til udtryk i eksporten. Selvom om der er tilbagegang på flere store eksportmarkeder, har de danske modevirksomheder formået at øge eksporten til andre markeder. Nederlandene er det tredjestørste marked for dansk mode, og her er eksporten vokset 22 procent, mens eksporten til Spanien (+20 pct.), Østrig (+17 pct.) og Frankrig (+11 pct.) også bidrager positivt.

”Dansk mode har fortsat et godt navn i udlandet, og anerkendelsen af dansk mode er kun vokset gennem årene. Derfor er de danske modevirksomheder også til stede på flere markeder, og det nyder branchen godt af i dag, for det gør det muligt at sprede sine aktiviteter og dermed være mindre afhængig af et enkelt marked,” siger Michael Hillmose.

Eksporten udgør mere end 70 procent af den danske modebranches samlede omsætning, og derfor er den definerende for udviklingen i den samlede branches udvikling. De forgangne tyve år er eksporten steget 189 procent, og går vi 30 år tilbage er eksporten næsten femdoblet.

Copenhagen Fashion Week startede mandag og løber frem til fredag med en række modeshows, events og fra onsdag én samlet messe, CIFF x Revolver, i Bella Center. Modeugen tiltrækker presse, indkøbere og brands fra både ind- og udland.

De største markeder for dansk mode-eksport, årets fem første måneder

Enhed: 1.000 kr.

+17%

Schweiz

+10%

*Store webshops som Zalando har lagerfaciliteter i Polen, og det påvirker billedet markant. Derfor er tallene for Polen ikke udtryk for den reelle eksport til landet.

Michael HillmoseInternational chef

Ansvarlig for Dansk Mode & Textils analyser. Michael er ligeledes ekspert i internationale forhold i mode- og tekstilbranchen, herunder eksport.

Tlf:22220408mhi@dmogt.dk

Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, repræsenterer hele den danske mode-, tekstil- og livsstilsbranche, en hjørnesten i dansk erhvervsliv, der årligt bidrager med 87 mia. kroner til Danmarks BNP og medvirker til at skabe 96.000 jobs. DM&T er branchens talerør og har fokus på at skabe de optimale rammebetingelser for den danske livsstilsbranche, herunder sport, mode, smykker og tekstiler. DM&T har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med dyb indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for på både den korte og lange bane.

Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder på en række forretningskritiske områder, ligesom DM&T går forrest for at styrke og udvikle den enkelte virksomhed og branchen som helhed.

Læs mere på dmogt.dk.

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ8.8.2022 14:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Et frivilligt sektorsamarbejde skal sætte yderligere skub i den cirkulære omstilling af den danske mode- og tekstilbranche til fordel for både klima og miljø. Samarbejdet blev i dag lanceret af miljøminister Lea Wermelin, og nu opfordrer branchens største organisation de danske virksomheder til at tilslutte sig for bl.a. at imødekomme kommende lovgivning og styrke deres konkurrenceevne.