Dansk mode-eksport er udfordret på nøglemarkeder
Særligt to nøglemarkeder udfordrer den danske modebranche, som i disse dage samles til Copenhagen Fashion Week. Men trods udfordringer er der også lyspunkter, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
I 2022 eksporterede de danske modevirksomheder tøj for 43 mia. kroner. Det var hele 28 procent mere end i 2021 og dermed en ny rekord for eksporten af tøj, som er blandt de vigtigste kategorier i dansk vareeksport. Men i de første fem måneder af 2023 har udviklingen set markant anderledes ud. Eksporten er steget med beskedne 1 procent, og særligt to kernemarkeder for dansk mode trækker ned.
”Den svenske krone er lav, og forbrugerne i både Tyskland og Sverige er meget tilbageholdende. Det mærker de danske modevirksomheder konsekvenserne af, og når Tyskland tegner sig for 27 procent af den samlede mode-eksport, påvirker det branchen markant,” siger Michael Hillmose, international chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil. Eksporten til Tyskland er faldet 3 procent i januar til maj, mens eksporten til Sverige er faldet 4 procent. Til Norge, som historisk er blandt de fem største aftagere af dansk mode, faldt eksporten 11 procent. Også lande som Storbritannien og Italien går tilbage.
Michael Hillmose understreger dog, at eksporten kommer fra et meget højt niveau i 2022, og at det ikke var forventet af vækstraterne fra 2022 ville fortsætte i år.
”På nuværende tidspunkt forventer vi ikke en tilbagegang, nærmere stilstand i branchens omsætning. Men det er en udfordrende tid, og derfor også svær at spå om. Branchens virksomheder skal håndtere stigendende omkostninger, uforudsigelig forbrugeradfærd og forandringer i detailhandlen, og det stiller store krav til deres omstillingsevne, som heldigvis er en styrke i den danske modebranche,” siger Michael Hillmose. Den samlede omsætning i den danske beklædningsbranche udgjorde i 2022 60 mia. kroner.
Omstillingsevnen kommer også til udtryk i eksporten. Selvom om der er tilbagegang på flere store eksportmarkeder, har de danske modevirksomheder formået at øge eksporten til andre markeder. Nederlandene er det tredjestørste marked for dansk mode, og her er eksporten vokset 22 procent, mens eksporten til Spanien (+20 pct.), Østrig (+17 pct.) og Frankrig (+11 pct.) også bidrager positivt.
”Dansk mode har fortsat et godt navn i udlandet, og anerkendelsen af dansk mode er kun vokset gennem årene. Derfor er de danske modevirksomheder også til stede på flere markeder, og det nyder branchen godt af i dag, for det gør det muligt at sprede sine aktiviteter og dermed være mindre afhængig af et enkelt marked,” siger Michael Hillmose.
Eksporten udgør mere end 70 procent af den danske modebranches samlede omsætning, og derfor er den definerende for udviklingen i den samlede branches udvikling. De forgangne tyve år er eksporten steget 189 procent, og går vi 30 år tilbage er eksporten næsten femdoblet.
Copenhagen Fashion Week startede mandag og løber frem til fredag med en række modeshows, events og fra onsdag én samlet messe, CIFF x Revolver, i Bella Center. Modeugen tiltrækker presse, indkøbere og brands fra både ind- og udland.
De største markeder for dansk mode-eksport, årets fem første måneder
Enhed: 1.000 kr.
Jan-maj 2022 |
Jan-maj 2023 |
Udvikling |
|
Tyskland |
4.829.547 |
4.680.965 |
-3% |
Sverige |
1.992.294 |
1.914.030 |
-4% |
Nederlandene |
1.424.116 |
1.732.489 |
+22% |
Polen* |
1.373.464 |
1.304.204 |
-5% |
Norge |
1.280.222 |
1.137.905 |
-11% |
Frankrig og Monaco |
876.988 |
976.725 |
+11% |
Belgien |
652.904 |
685.490 |
+5% |
Spanien |
558.484 |
671.686 |
+20% |
Storbritannien |
722.728 |
634.383 |
-12% |
Italien |
674.161 |
619.874 |
-8% |
Østrig |
329.938 |
384.674 |
+17% |
Schweiz |
333.101 |
366.571 |
+10% |
*Store webshops som Zalando har lagerfaciliteter i Polen, og det påvirker billedet markant. Derfor er tallene for Polen ikke udtryk for den reelle eksport til landet.
Nøgleord
Kontakter
Michael HillmoseInternational chef
Ansvarlig for Dansk Mode & Textils analyser. Michael er ligeledes ekspert i internationale forhold i mode- og tekstilbranchen, herunder eksport.
Simon HansenPresse- og kommunikationschef
Tlf:40227222sh@dmogt.dkDansk Mode & Textil
Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, repræsenterer hele den danske mode-, tekstil- og livsstilsbranche, en hjørnesten i dansk erhvervsliv, der årligt bidrager med 87 mia. kroner til Danmarks BNP og medvirker til at skabe 96.000 jobs. DM&T er branchens talerør og har fokus på at skabe de optimale rammebetingelser for den danske livsstilsbranche, herunder sport, mode, smykker og tekstiler. DM&T har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med dyb indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for på både den korte og lange bane.
Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder på en række forretningskritiske områder, ligesom DM&T går forrest for at styrke og udvikle den enkelte virksomhed og branchen som helhed.
Læs mere på dmogt.dk.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Danmark har brug for en national handlingsplan for tekstiler7.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit betragtelige samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig, ambitiøs vision for tekstilområdet. Derfor lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i dag sit politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. Et udspil der indeholder en række initiativer, der involverer bl.a. forbrugerne, branchens virksomheder, forsknings- og uddannelsessektoren samt flere offentlige instanser.
Tilbageholdende forbrugere trækker dansk modesalg ned5.8.2024 08:29:13 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modebranches salg faldt i 2023 seks procent, og tendensen er fortsat i starten af 2024, hvor omsætningen i årets første tre måneder faldt 10 procent. Det er særligt tilbageholdende forbrugere i både ind- og udland, der er årsag til tilbagegangen, lyder det fra brancheforeningen DM&T, som op til åbningen af Copenhagen Fashion Week har analyseret branchens økonomiske tilstand.
DM&T inviterer til EU-debat med tekstiler i fokus10.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske mode- og tekstilbranches står overfor massiv regulering fra EU, og dermed får det kommende Europa-Parlamentsvalg også stor betydning for branchen. Derfor inviterer brancheorganisationen DM&T fem kandidater og alle interesserede til EU-debat med fokus på tekstiler. Der sker mandag den 13. maj hos tekstilvirksomheden DILLING i Sunds.
Sportsbranchen bliver en del af brancheorganisationen DM&T8.5.2024 13:40:40 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end tre år strategisk samarbejde bliver brancheforeningen Sportsbranchen.dk nu indlemmet i DM&T, som i forvejen repræsenterer de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Det sker for skabe én stærk platform, som kan varetage branchens interesser og hjælpe medlemmerne i en stadigt mere kompleks hverdag.
DM&T styrker den politiske indsats med ny chefkonsulent26.10.2023 12:44:53 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganistionationen Dansk Mode & Textil (DM&T) styrker det politiske arbejde med tiltrædelsen af Cecilie Friis, som per 1. oktober er ansat som chefkonsulent på Public Affairs-området. Hun kommer fra en stilling hos konsulenthuset Rud Pedersen og har bl.a. også erfaring fra Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum