Dansk Ejendomsmæglerforening

Alt for lang sagsbehandlingstid på nye boliger: Kommuner overholder ikke aftale

Sagsbehandlingstiden for enfamiliehuse varierer meget fra kommune til kommune i Region Syddanmark. Fra under to uger i Vejen kommune til mere end 18 uger i Fanø Kommune. Tallene viser, at det er meget få kommuner i regionen, der overholder aftalen om sagsbehandlingstid.

Der er stor forskel på kommunerne i Region Syddanmark, når det kommer til sagsbehandlingstider for enfamiliehuse. Mens familier skal vente meget, meget længe i nogle kommuner, så er andre kommuner hurtigere til at få sagen afsluttet.

Det viser data fra KL’s servicemålsstatistik, som Dansk Ejendomsmæglerforening har bearbejdet.

Værst ser det ud i Fanø og Kerteminde Kommuner, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er henholdsvis 128 og 123 dage. Samtidig er sagsbehandlingstiden steget i begge kommuner. I Fanø Kommune er sagsbehandlingstiden steget til det firedobbelte fra 2021 til 2022.

Billund og Vejen kommuner er helt i front med en sagsbehandlingstid for et enfamiliehus på hhv. 10 og 12 dage.

“Tallene viser tydeligt, at ventetiden på at få behandlet sin byggesag varierer meget fra kommune til kommune. Det bliver i mange tilfælde en flaskehals for de borgere, der gerne vil udvide eller bygge nyt. Det må kunne gøres bedre,” siger direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening, Ole Hækkerup.

En unødig lang proces: indfør klima-fasttrack

I 2015 indgik regeringen og KL en aftale om et fælles servicemål. Aftalen skulle være med til at sikre, at sagsbehandlingstiderne ikke bliver trukket i langdrag. Max 40 dage må en kommune bruge på sagsbehandling af enfamiliehuse, hvis den skal leve op til servicemålet. Det er der 11 kommuner i regionen, der lever op til.

Det er en kompleks proces at få opført et nyt hus, og derfor er det afgørende, at der er mindst muligt bureaukrati, så processen fra ansøgning til godkendelse ikke bliver unødigt lang.

Det er spildtid, og al den ventetid koster. Derfor anbefaler Dansk Ejendomsmæglerforening, at politikerne kigger på at lave et fasttrack-system. Hvis en byggesag indeholder klimatiltag ud over, hvad der kræves i byggeloven, så skal sagsbehandlingstiden holdes under 30 dage.

“Et klima-fasttrack for byggesager vil betyde, at borgerne oplever kortere sagsbehandlingstid, og samtidig bliver man som bygherre motiveret til at tænke mere klimavenligt. På den måde slår man to fluer med et smæk,” siger Ole Hækkerup.

Det vil sikre en mere effektiv byggeproces og samtidig gavne klimaet.

Sagsbehandlingstid i 2021 samt 2022 i kommunerne i regionen

Vejen Kommune

Gennemsnit hele regionen

Om Dansk Ejendomsmæglerforening

Dansk Ejendomsmæglerforening er brancheorganisation for ca. 90% af landets ejendomsmæglere. Vi arbejder for et velfungerende og trygt boligmarked og varetager i det daglige ejendomsmæglernes politiske interesser.

Vi yder mæglerfaglig rådgivning til vores medlemmer, driver kursusvirksomhed og står for meget af medlemmernes efteruddannelse. Derudover publicerer vi løbende statistikker og analyser, som giver et indblik i udviklingen på boligmarkedet.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Ejendomsmæglerforening

Flere pressemeddelelser fra Dansk Ejendomsmæglerforening