Dansk Ejendomsmæglerforening

Alt for lang sagsbehandlingstid på nye boliger: Midtjyske kommuner overholder ikke aftale

Sagsbehandlingstiden for enfamiliehuse varierer meget fra kommune til kommune. Det betyder, at det er meget få kommuner i Region Midtjylland, der overholder aftalen om sagsbehandlingstid.

Mens familier skal vente meget længe i nogle kommuner, så når de i andre kommuner knap at tænke den nye bolig igennem, før den er godkendt på kommunekontorerne.

Værst ser det ud i Hedensted, Horsens og Skanderborg kommuner, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er henholdsvis 94, 89 og 76 dage. I Skanderborg kommune er sagsbehandlingstiden faldet fra 2021 til 2022, mens den er steget i de to andre kommuner.

Det viser data fra KL’s servicemålsstatistik, som Dansk Ejendomsmæglerforening har bearbejdet.

Odder er helt i front med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for et enfamiliehus på fire dage. Derefter følger Holstebro og Viborg kommuner med henholdsvis 20 og 21 dage.

“Tallene viser tydeligt, at ventetiden på at få behandlet sin byggesag varierer meget fra kommune til kommune. Det bliver i mange tilfælde en flaskehals for de borgere, der gerne vil udvide eller bygge nyt. Det må kunne gøres bedre,” siger direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening, Ole Hækkerup.

En unødig lang proces: indfør klima-fasttrack

I 2015 indgik regeringen og KL en aftale om et fælles servicemål. Aftalen skulle være med til at sikre, at sagsbehandlingstiderne ikke bliver trukket i langdrag. Max 40 dage må en kommune bruge på sagsbehandling af enfamiliehuse, hvis den skal leve op til servicemålet. Det er der kun otte kommuner i regionen, der lever op til.

Det er en kompleks proces at få opført et nyt hus, og derfor er det afgørende, at der er mindst muligt bureaukrati, så processen fra ansøgning til godkendelse ikke bliver unødigt lang.

Det er spildtid, og al den ventetid koster. Derfor anbefaler Dansk Ejendomsmæglerforening, at politikerne kigger på at lave et fasttrack-system. Hvis en byggesag indeholder klimatiltag ud over, hvad der kræves i byggeloven, så skal sagsbehandlingstiden holdes under 30 dage.

“Et klima-fasttrack for byggesager vil betyde, at borgerne oplever kortere sagsbehandlingstid, og samtidig bliver man som bygherre motiveret til at tænke mere klimavenligt. På den måde slår man to fluer med et smæk,” siger Ole Hækkerup.

Det vil sikre en mere effektiv byggeproces og samtidig gavne klimaet.

Sagsbehandlingstid i 2021 samt 2022 i kommunerne i Region Midtjylland

47,3

46,5

Om Dansk Ejendomsmæglerforening

Dansk Ejendomsmæglerforening er brancheorganisation for ca. 90% af landets ejendomsmæglere. Vi arbejder for et velfungerende og trygt boligmarked og varetager i det daglige ejendomsmæglernes politiske interesser.

Vi yder mæglerfaglig rådgivning til vores medlemmer, driver kursusvirksomhed og står for meget af medlemmernes efteruddannelse. Derudover publicerer vi løbende statistikker og analyser, som giver et indblik i udviklingen på boligmarkedet.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Ejendomsmæglerforening

Flere pressemeddelelser fra Dansk Ejendomsmæglerforening