Genanvendte bildæk bliver til nye cykeltasker

Udtjente bildæk bliver til nye cykeltasker, som sænker CO2-udledningen.

BASF og virksomheden baesiq samarbejder om produktion af tasker, som reducerer brug af fossile ressourcer og dermed sænker CO2-udledningen. baesiq har netop lanceret cykeltasken ’Pendik’ under mærket pinqponq. I Danmark forhandler BeWear pinqponq.

Polyamid-materialet i cykeltasken er både funktionelt og udleder mindre CO2 end standard polyamid. Det har en blød bomuldslignende fornemmelse, og tasken er designet til at gøre det enkelt at pendle i byen. Modellen ’Pendik’ er en robust 2-i-1-taske med cykelholderfunktion.

”Kunderne får et produkt med et lavere CO2-fodaftryk, men med samme kvalitet som standard polyamid. På den måde fremmer vi en cirkulær økonomi, og vi reducerer også vores afhængighed af fossile ressourcer," siger Hanna Løyche, Public Affairs- og kommunikationsansvarlig hos BASF.

I praksis omdannes de udtjente dæk til en pyrolyseolie, der delvis erstatter de fossile ressourcer, der ellers kræves i produktionen.

”På grund af samarbejdet med BASF er vi de første, der producerer funktionelle cykeltasker af det mere bæredygtige polyamid. Vores cykeltasker viser, at vi kan kombinere innovation og ansvarlighed for at skabe en mere cirkulær fremtid sammen," siger Holger Fabianski, produktchef hos baesiq.

Cykeltasken er tilgængelig fra sommeren 2023, og der vil komme flere cykeltasker i samme materiale fra pinqponq i efteråret.

Udtjente bildæk bliver til ny cykeltaske
pinqponq Pendik-taske i sort
Udtjente bildæk bliver til ny cykeltaske
pinqponq Pendik-taske kan anvendes på flere måder