Aveny-T

Ny dramatik: Hannah Arendt og hendes filosofi om Ondskabens Banalitet bliver til teater

Del

Oplev forestillingen ARENDTAt se i mørke af Rhea Leman. Et medrivende drama med Ina-Miriam Rosenbaum på scenen, baseret på filosoffen Hannah Arendts liv og tænkning, der stiller spørgsmål til vores personlige ansvar i en verden, hvor antidemokratiske bevægelser skyller ind over landegrænser og skaber kaos.

”Aldrig har vores fremtid været mere uforudsigelig (…)”. Det er som om menneskeheden har delt sig selv mellem dem, der tror på menneskelig almagt (…) og dem, for hvem afmagt er blevet deres livs største hændelse." 

Sådan skriver Arendt i 1951 i sit første store værk The Origins of Totalitarianism. Verdens uforudsigelighed har forfulgt os lige siden, og i dag oplever vi en bølge af antidemokratiske bevægelser skylle ind over Europa på ny. Rå radikalitet og tendenser til totalitarisme og populisme får os til at stille spørgsmål til vores ansvar som mennesker og vores personlige valg. Spørgsmål som Arendt undersøgte hele sit liv.  

Bag fortællingen om Arendt er dramatiker Rhea Leman og skuespiller Ina-Miriam Rosenbaum, der tidligere har høstet stor anerkendelse for deres samarbejde om forestillingen Hitler on the Roof, hvor Ina-Miriam Rosenbaum spillede Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels.  

Forestillingen spiller på Aveny-T fra den 5. september - 9. september 2023

Om ARENDT – At se i mørke af Rhea Leman  
Ina-Miriam Rosenbaum indtager scenen som den aldrende filosof. Vi møder hende i 1975, hvor hun er i København for, som den første kvinde, at modtage Sonningprisen. Mens hun skriver sin takketale, driver stemmer fra fortiden hende rundt i en turbulent strøm af mennesker, hun har mødt, valg hun har truffet og politiske teorier hun har formet på baggrund af dramatiske hændelser i hendes liv. 

Vi er med hende på flugt fra nazisterne i 1930’ernes Berlin, som interneret i fransk fangelejr, som statsløs i Amerika og følger hende, når hun som korrespondent for The New Yorker rapporterer fra processen mod topnazisten Adolf Eichmann. Med besk vid og skarphed argumenterer hun imod både anklageren og den tiltalte i sin søgen efter en sandhed bag Holocaust. Selv om verdenssamfundet protesterer, insisterer Arendt på, at det moralske regnskab ikke kan gøres op i sort og hvidt, men at nuancerne skal frem.  

Medvirkende: Ina-Miriam Rosenbaum, Benjamin Kitter og Klaus T. Søndergaard 
Dramatiker: Rhea Leman  
Instruktør: Anne Zacho Søgaard  
Scenograf: Lisbeth Burian  
Komponist: August Rosenbaum 
Koreografi: Alma Toaspern  
Producent: Off Off/Produktion
Fotograf: Emila Therese

Varighed: ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Fakta om Hannah Arendt  

  • Født den 14. oktober 1906 i Linden, Tyskland.  

  • Døde 69 år gammel den 4. december 1975 i New York, USA.  

  • Tysk-amerikansk filosof og betegnede sig selv som politisk teoretiker.  

  • Den første kvinde til at modtage Sonningprisen i København i 1975.  

  • Flygtede fra nazisternes jødeforfølgelse til Frankrig i 1933, siden til USA i 1941, hvor hun fik statsborgerskab i 1950.  

  • Fik stor kritik for at skabe begrebet Ondskabens Banalitet som betegnelse for den tyske krigsforbryder Adolf Eichmanns handlinger. Begrebet blev af mange opfattet som et forsvar for den anklagede og en bagatalisering af grusomhederne under 2. Verdenskrig. Arendt argumenterede for, at ondskab som oftest bliver begået af mennesker, der ikke reflekterer over konsekvenser af egne og andres handlinger, og som ikke har taget stilling til om de vil være gode eller onde.  

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Om Aveny-T

Aveny-T producerer og præsenterer teater af unge, om unge og til unge – i alle aldre. Teatret hylder diversitet og aktualitet og udkommer både i stort og intimt format. Vi skaber fællesskaber og oplevelser i mødet mellem levende kunst og publikum - og vi præsenterer et mangfoldigt univers af scenekunst, musik og film. På Aveny-T skal vi undres og muntres - sammen.

Følg pressemeddelelser fra Aveny-T

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aveny-T

Aveny-T præsenterer MANDEBILLEDER: En musikdramatisk forestilling om maskulinitet i forandring19.3.2025 15:35:58 CET | Pressemeddelelse

Hvordan ser mænd på verden – og på sig selv? Hvilke maskuline idealer lever videre, og hvilke er i opbrud? Aveny-T dykker ned i maskulinitetens mange facetter med den tværæstetiske og musikdramatiske forestilling MANDEBILLEDER. På scenen står et stærkt hold af ciskvinder og nonbinære personer, heriblandt sanger og sangskriver Freja Kirk. Forestillingen får urpremiere den 31. januar 2026 på Aveny-T’s Store Scene. Efter spilleperioden i København tager den på turné til Musikhuset i Aarhus, Vejle Musikteater og Musikteatret Holstebro.

Aveny-T præsenterer egenproduktionen Lad Mig Være Din Jesus11.11.2024 15:31:41 CET | Pressemeddelelse

Lad Mig Være Din Jesus er en grotesk og medrivende komedie om et næsten-ungt menneskes kamp for at forevige sig selv. Om at pendle mellem et ekstremt storhedsvanvid og dybt mindreværd. Forestillingen er ny dansk dramatik skrevet af dramtiker Rasmus Krone, iscenesat af instruktør Johan Klint Sandberg, fremført af skuespiller Simon Kongsted, med scenografi af Maya Kareis Livingstone (studerende ved DDSKS).

Aveny-T: Tak til Frederiksberg Kommune og Statens Kunstfond10.10.2024 10:59:27 CEST | Pressemeddelelse

Aveny-T modtager særtilskud på to millioner fra Frederiksberg Kommune, som er med til at sikre teatrets drift frem til og med 2025/2026. Teatret har desuden modtaget en million fra Statens Kunstfond til produktion og præsentation af forestillinger til samme sæson 2025/2026, hvor Aveny-T fortsætter sit virke med ny huskunstner, co-produktioner og med gæstespil af aktører fra det frie felt – stadig rettet mod et ungt publikum. Teaterdirektør Marianne Klint glæder sig over hjælpen på vegne af hele teatret, både medarbejdere og publikum. ”Vi er utroligt taknemmelige for, at både kommune og Statens Kunstfond bakker op om Aveny-T’s virke. Vi oplever rekordhøjt antal forestillinger og mange unge publikummer. Det er godt, at vores strategi med at åbne scenen op for mange forskellige produktioner har vist sig at være lige det, hovedstaden manglede. Den nye hjælp er med til at sikre teatrets overlevelse de næste par år, men vi har fortsat behov for en permanent løsning på teatrets driftsøkonomis

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye