Koffein har overraskende indvirkning på vores indkøbsvaner
En videnskabelig undersøgelse har vist, at hvis man indtager en koffeinholdig drikkevare, inden man handler, resulterer det i køb af flere ting og et forhøjet pengeforbrug.
En videnskabelig undersøgelse har vist, at hvis man indtager en koffeinholdig drikkevare, inden man handler, resulterer det i køb af flere ting og et forhøjet pengeforbrug.
Den internationale undersøgelse, som blandt andet Martin Eisend, adjungeret professor i marketing på CBS, stod bag, fandt, at effekten af koffein er særlig tydelig ved ” meget hedoniske” produkter, altså produkter med en høj, samlet nytte- og nydelsesværdi, såsom dufte og boligindretningsudstyr, mens den er svagere ved ”mindre hedoniske” produkter, såsom køkkenudstyr og notesbøger.
Betydningen af denne forskning ligger i det faktum, at koffein er en af de mest udbredte, lovlige stimuli, og cirka 85% af alle amerikanere indtager minimum én koffeinholdig drikkevare om dagen, primært i form af kaffe, te eller sodavand.
”At forstå hvordan koffein påvirker forbrugeradfærd bliver afgørende, særligt når der er høj inflation og begrænsede midler, og forbrugerne skal være mere bevidste om deres udgifter,” siger Martin Eisend.
RESULTATERNE
Forskningen omfattede en serie forskellige eksperimenter, som foregik såvel i kontrollerede omgivelser med studerende og i virkelige indkøbsmiljøer. Man undersøgte koffeinindtag i størrelsesorden 30-100 mg, som svarer til det, man typisk finder i almindelige koffeinholdige drikkevarer.
Som en del af undersøgelsen satte forskerne en espressomaskine op tæt på indgangen til en detailhandel i en større fransk by og uden for et stormagasin i Spanien. Ud af de 300 forbrugere, som deltog, blev halvdelen tilbudt en gratis kop koffeinholdig kaffe, inden de gik ind, mens den anden halvdel blev tilbudt koffeinfri kaffe eller vand.
Ifølge forskningsresultaterne, som blev publiceret i Journal of Marketing, spenderede de kunder, som drak en kop gratis koffeinholdig kaffe, inden de handlede, over 50% flere penge og købte omkring 30% flere ting end dem, som drak koffeinfri kaffe eller vand.
Derudover påvirkede koffeinen de ting, der blev købt, hvor dem, som havde indtaget koffein, foretrak ikke-essentielle varer, som duftlys og andre duftstoffer. Koffeinens effekt på forbrugeradfærd blev observeret blandt individer, som indtog to kopper kaffe eller derunder per dag, men ikke blandt store kaffedrikkere.
VÆRDIFULD INDSIGT
Med undersøgelsen vil forskerne gerne fremhæve dette hverdagsfænomen og dets betydning for detailhandlere, forbrugere og politiske beslutningstagere. Detailhandlere kan potentielt drage økonomisk fordel af at opfordre kunderne til at indtage koffein, inden eller under deres indkøbstur, som det tydeligt fremgik af tilbuddet om gratis koffeinholdig kaffe eller kaffebarerne inde i flere af butikkerne og forretningerne.
På den anden side bør forbrugerne være opmærksomme på den indvirkning, koffeinen kan have på deres forbrugsadfærd, særligt når de bør udvise omhu i forhold til deres udgifter. Politikerne bør måske også overveje, om de skal informere og uddanne forbrugerne i koffeinens potentielle effekt på deres indkøbsvaner,” tilføjer Eisend.
Undersøgelsen tilbyder værdifuld indsigt i forholdet mellem koffeinindtag og forbrugeradfærd og nye perspektiver for detailvirksomheder, samtidig med at den fremhæver vigtigheden i, at forbrugerne er bevidste om den indvirkning, koffein kan have på deres forbrug.
Nøgleord
Kontakter
Richard SteedJournalistSekretariat for Ledelse og Kommunikation
Tlf:41852205rs.slk@cbs.dkBilleder
Links
Om Copenhagen Business School
Copenhagen Business School (CBS) er et globalt anerkendt erhvervsuniversitet, dybt forankret i den nordiske samfundsmodel. CBS har oparbejdet et stærkt renomme i Danmark og internationalt på baggrund af forskning og uddannelse af højeste kvalitet.
Vores profil forpligter os til at adressere vigtige globale samfundsudfordringer i forskningen og til at udvikle omstillingsparatheden hos studerende, dimittender og ledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kalder på fælles handling. Vores strategi er derfor fokuseret på partnerskaber med andre forskningsområder, erhvervslivet, offentlige myndigheder og civilsamfundet.
CBS ligger på Frederiksberg og har cirka 21.000 studerende på hel- og deltid, 760 fuldtidsansatte forskere, 210 Ph.d.-studerende, 680 ansatte i administrationen og en bred portefølje af bachelor- og kandidatuddannelser, samt omfattende udbud af efteruddannelse og lederuddannelse på både engelsk og dansk.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Peter Møllgaard er CBS’ nye rektor9.4.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny rektor på CBS Peter Møllgaard har mangeårig ledelseserfaring fra Danmark og udlandet og indgående kendskab til CBS og universitetsverdenen.
Det bliver lettere for ansøgere fra Region Sjælland at komme ind på CBS30.1.2024 05:00:00 CET | Nyhed
CBS tilpasser optagelseskriterier for at fremme social og geografisk diversitet
Professor ved CBS: Om 150 år er der ligestilling blandt direktører10.1.2024 06:07:00 CET | Pressemeddelelse
Der vil gå op imod 150 år, før det lige så ofte er datteren som sønnen, der arver en virksomhed fra forældrene, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Det er et stort problem for dansk økonomi, påpeger professor Kasper Meisner Nielsen, der står bag beregningerne.
Rektor Nikolaj Malchow-Møller forlader CBS24.11.2023 13:37:07 CET | Pressemeddelelse
Rektor for Copenhagen Business School, Nikolaj Malchow-Møller har besluttet at opsige sin stilling og forlader CBS ved årets udgang. Han tiltræder som direktionsmedlem i Deloitte med titlen Head of People and Purpose fra januar 2024.
By/land: Derfor vokser Danmark skævt15.11.2023 05:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er markedskræfterne, som er skyld i, at det regionale Danmark har udviklet sig forskelligt. Derfor bliver vi nødt til at erkende, at vi ikke igen kan få et Danmark i balance med virksomheder spredt ud over hele landet, påpeger forsker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum