Danske Medier roser ny postaftale, men rejser problematik om magasiner
Regeringen har med Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet og Nye Borgerlige indgået aftale om en ny postlov. Med aftalen lægges der op til en tiltrængt modernisering og liberalisering af postmarkedet. Danske Medier roser aftalen, men mener samtidig, at der udestår en opklaringsopgave vedrørende magasindistribution.
Det er positivt, at regeringen er lykkedes med at lande en aftale, der sikrer ro omkring posten, gør op med de midlertidige aftaler med PostNord og skaber fair konkurrence på distributionsmarkedet.
”Det har længe været kendt, at Danske Medier ønskede en smallere befordringspligt og et mere frit marked for distribution af forsendelser i Danmark. Det er til gavn for danskerne, medierne og distributørerne, når prissætningen i markedet sker i fair konkurrence mellem flere virksomheder," siger Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier.
Med aftalen foreslås magasinerne ligesom de fleste andre postprodukter udtaget af befordringspligten. Det betyder, at magasinudgivere, der ikke er momsregistrerede og samtidig bruger PostNord til distributionen, i fremtiden vil blive pålagt moms på distributionsprisen. Dette forhold bør undersøges nærmere i det kommende lovgivningsarbejde.
”Danske Medier går generelt ind for at slanke befordringspligten. Vi mener samtidig, at det ikke bør blive dyrere at distribuere bladprodukter som fagforeningsblade og magasiner. Denne mediegruppe er særdeles vigtig for Foreningsdanmark og dermed sammenhængskraften i landet. Derfor skal der findes en fornuftig løsning, så vi både sikrer fair konkurrence og fortsat gode muligheder for distribution af magasiner,” siger den adm. direktør.
Der er i dag flere aktører på magasinmarkedet for magasindistribution. Danske Mediers klare forventning er, at den eksisterende konkurrence skærpes med den nye aftale, hvilket vil komme magasinudgiverne til gode. Derfor er det også klogt, at partierne etablerer et ”sikkerhedsnet”, så ministeren kan gribe ind, hvis markedet ikke leverer et acceptabelt prisniveau.
”Der er ingen, der har interesse i at svække muligheden for, at magasiner og medlemsblade kan blive distribueret til danskerne. Tværtimod har regeringen for ganske nyligt indgået en bred medieaftale, hvor man vil give mediestøtte til magasinerne. Det ville derfor være mærkeligt samtidigt at forringe magasiners muligheder for at blive distribueret."
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Ukrainian Media Fund relocates to the Nordics and becomes Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:00:34 CET | Pressemeddelelse
The Ukrainian Media Fund is transitioning from the German Marshall Fund to Nordic leadership. The fund will operate under the new name Ukrainian Media Fund Nordic, which has headquarters in Denmark.
Dansk Online Index udvider med 95 sites og introducerer Netværksliste2.12.2024 11:37:11 CET | Pressemeddelelse
Fra i dag indeholder Dansk Online Index 95 nye sites og en helt ny Topliste kaldet Netværkslisten, som skal tilbyde udbydere af digitale annoncesalgsnetværk at optræde aggregeret. STEP Network fra JFM er indtil videre det første digitale annoncesalgsnetværk på listen.
Medierne besvarer spørgsmål, mens Googles eksperiment fortsætter2.12.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Google har udvalgt Danmark til et eksperiment, som skjuler danske nyheder og medieindhold hos én procent af brugerne. Mens eksperimentet er i gang på dansk jord, får Danske Medier og de danske pressepublikationers kollektive forvaltningsorganisation, DPCMO, løbende spørgsmål og henvendelser, som organisationerne nu besvarer samlet.
Otte principper for fremtidens mediestøtte21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.
Dagspressens Fond støtter ny specialepris og uddeler 325.000 kroner14.11.2024 11:30:33 CET | Pressemeddelelse
Dagspressens Fond har netop givet bevillinger til projekter på i alt 325.400 kroner. Blandt andet til en ny årlig pris for bedste speciale inden for journalistik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum