Danske Medier roser ny postaftale, men rejser problematik om magasiner
Regeringen har med Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet og Nye Borgerlige indgået aftale om en ny postlov. Med aftalen lægges der op til en tiltrængt modernisering og liberalisering af postmarkedet. Danske Medier roser aftalen, men mener samtidig, at der udestår en opklaringsopgave vedrørende magasindistribution.
Det er positivt, at regeringen er lykkedes med at lande en aftale, der sikrer ro omkring posten, gør op med de midlertidige aftaler med PostNord og skaber fair konkurrence på distributionsmarkedet.
”Det har længe været kendt, at Danske Medier ønskede en smallere befordringspligt og et mere frit marked for distribution af forsendelser i Danmark. Det er til gavn for danskerne, medierne og distributørerne, når prissætningen i markedet sker i fair konkurrence mellem flere virksomheder," siger Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier.
Med aftalen foreslås magasinerne ligesom de fleste andre postprodukter udtaget af befordringspligten. Det betyder, at magasinudgivere, der ikke er momsregistrerede og samtidig bruger PostNord til distributionen, i fremtiden vil blive pålagt moms på distributionsprisen. Dette forhold bør undersøges nærmere i det kommende lovgivningsarbejde.
”Danske Medier går generelt ind for at slanke befordringspligten. Vi mener samtidig, at det ikke bør blive dyrere at distribuere bladprodukter som fagforeningsblade og magasiner. Denne mediegruppe er særdeles vigtig for Foreningsdanmark og dermed sammenhængskraften i landet. Derfor skal der findes en fornuftig løsning, så vi både sikrer fair konkurrence og fortsat gode muligheder for distribution af magasiner,” siger den adm. direktør.
Der er i dag flere aktører på magasinmarkedet for magasindistribution. Danske Mediers klare forventning er, at den eksisterende konkurrence skærpes med den nye aftale, hvilket vil komme magasinudgiverne til gode. Derfor er det også klogt, at partierne etablerer et ”sikkerhedsnet”, så ministeren kan gribe ind, hvis markedet ikke leverer et acceptabelt prisniveau.
”Der er ingen, der har interesse i at svække muligheden for, at magasiner og medlemsblade kan blive distribueret til danskerne. Tværtimod har regeringen for ganske nyligt indgået en bred medieaftale, hvor man vil give mediestøtte til magasinerne. Det ville derfor være mærkeligt samtidigt at forringe magasiners muligheder for at blive distribueret."
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Årets største konference for digital annoncering sætter i år fokus på retail, video som annonceplatform og AI2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. august slår IAB Danmark dørene op for Digital Advertising i København. Den årlige flagship-konference om digital annoncering og markedstendenser sætter med et stærkt line-up af talere fra ind- og udland skarpt fokus på især retail media, video som populær platform og AI in advertising.
Danske Medier får plads i ekspertgruppe for ophavsret og kunstig intelligens25.6.2024 12:45:05 CEST | Pressemeddelelse
Danske Mediers administrerende direktør har fået en stol i en ekspertgruppe nedsat af Kulturministeriet, der skal arbejde med ophavsret og kunstig intelligens. Et meget vigtigt arbejde venter forude, pointerer direktøren.
Prix Audio rykker tilbage til Vega og der er nu åbnet for indstillinger24.6.2024 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbnes for indstillinger til årets Prix Audio.
Journalistisk ambition præger nomineringer til Anders Bording 202421.6.2024 10:54:55 CEST | Pressemeddelelse
Juryen har udvalgt årets nominerede til Anders Bording Prisen, som består af journalistiske produkter præget af både opfindsomhed, nytænkning og stor variation.
Nye tal om falske nyheder understreger vigtigheden af troværdig journalistik14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en helt ny undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug fremgår det, at der er en voksende bekymring for falske nyheder. Ifølge Danske Medier understreger tallene mediernes afgørende rolle i vores demokrati og samtidig et presserende behov for at stramme grebet om techgiganterne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum