Halvdelen af danskerne bor i cykelafstand til deres arbejde
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at knap halvdelen af danskerne har under 10 kilometer til jobbet, men samtidig viser opgørelser også, at blot 20 procent af disse ture foregår på cykel. Udviklingen understreger behovet for bedre cykelstier i hele landet, lyder det fra DI Transport.
Det er særligt i Hovedstaden, at afstanden til jobbet er kort, hvor hele 70 procent af københavnerne har mellem 0 og 10 kilometer til arbejde. Det er også her, at cykelstierne ligger tættest med 5,3 kilometer cykelsti for hver kvadratkilometer, der bruges til boliger, veje og arbejdspladser i København By og 6,3 kilometer i Københavns Omegn. Fyn, Vest- og Sydsjælland samt Nordjylland er de landsdele, der samlet set har færrest cykelstier med ca. 2 kilometer. Landsgennemsnittet ligger på 2,8 kilometer cykelsti.
- Der er mange gode grunde til at fremme cyklisme i hele Danmark. For den enkelte medarbejder betyder den daglige cykeltur frisk luft, mere motion og mindre spildtid i trafikken. Arbejdsgiverne får glæde af medarbejdere, der er mindre syge, og som ikke sidder fast i lange køer til og fra arbejde. Og samfundsøkonomisk er det også en stor fordel. Faktisk bliver samfundet over 8 kroner rigere for hver kilometer, danskerne cykler, som følge af bedre sundhed, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen, og tilføjer:
- Og så er der jo den åbenlyse klimagevinst, at man udleder mindre CO2, når bilturen erstattes af en cykeltur. Mange cyklister er desuden flittige brugere af både bus og tog som en del af turen, og derfor kan et større fokus på cyklisme også bidrage positivt til den kollektive trafik. Transport er en af de sektorer, der belaster klimaet allermest, så vi har virkelig brug for at ændre vores transportvaner for at komme i mål med den grønne omstilling, siger han.
I Nordsjælland pendler næsten hver tredje beskæftiget under 10 kilometer, samtidig med at cykelstinettet ligger en del over landsgennemsnittet med i alt 4,6 kilometer cykelsti. I Østjylland ser billedet noget anderledes ud, idet knap halvdelen af østjyderne pendler under 10 kilometer, imens cykelstierne ligger længere fra hinanden med 3 kilometer cykelsti.
- I Danmark opfatter vi os selv som en cykelnation. Sandheden er desværre, at flere og flere danskere vælger cyklen fra i hverdagen. Det er et stort samfundsmæssigt problem, som bør optage alle politikere rundt om i landet – både på kommunalt og på nationalt niveau, siger Karsten Lauritzen.
Regeringen afsatte i Infrastrukturplan 2035 en pulje på i alt 3 mia. kroner til cykling frem mod 2035. DI Transport opfordrer til, at regeringen fremrykker de statslige investeringer, så pengene udmøntes senest i 2030 for at sætte skub i udviklingen.
- Cykling er et af de bedste redskaber til at sikre både bedre sundhed, klima, miljø og økonomi – men det kræver politisk prioritering og ikke mindst investeringer i god infrastruktur. Så her er et uforløst potentiale, hvor politikerne virkelig kan gøre en forskel indenfor nogle vigtige dagsordener. DI Transport opfordrer til, at regeringen sætter tempoet op blandt andet ved at fremrykke investeringer gennem cykelpuljen, afslutter Karsten Lauritzen.
Kontakter
Branchedirektør for DI Transport, Karsten Lauritzen, telefon 52 18 59 80
Links
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.
DI Transport får ny bestyrelsesleder11.6.2024 17:41:08 CEST | Pressemeddelelse
DI Transport har i dag afholdt generalforsamling, hvor en ny bestyrelse blev valgt. På det efterfølgende konstituerende bestyrelsesmøde blev Jesper Nørgaard, administrerende direktør i J. Nørgaard Petersen A/S, valgt som ny bestyrelsesleder for DI Transport.