DI Transport

Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning

Del

Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.

Regeringen har sammen med SF og Enhedslisten nu offentliggjort, hvordan de ønsker at levere på ambitionen om en grøn indenrigsflyrute. Ambitionen er en del af den politiske aftale om vejen til grøn luftfart.

Der bliver lagt op til en udbudsmodel, hvor man vil flyve med op imod 50 procent bæredygtigt flybrændstof i tankene efter det såkaldte ”dråbe-til-dråbe” princip, som betyder, at et grønt brændstof fysisk skal være på flyet, der flyver netop den udbudte indenrigsrute.

- Vi har fra starten støttet ambitionen om at etablere en grøn indenrigsrute i 2025. Men vi har også talt imod et udbud af en grøn rute på denne måde, selvom det dog er et skridt i en grønnere retning. Dansk Luftfart og Luftfartens Klimapartnerskab har løbende gentaget budskabet til Christiansborg om, at ”dråbe-til-dråbe”  ikke er et effektivt værktøj til at gøre flyvningen grønnere. Det bliver nogle dyre reduktioner, som kunne have være opnået langt mere omkostningseffektivt til fordel for klimaet. Det er dog positivt, at den nye aftale  også har fokus på de næste skridt i luftfartens grønne omstilling, siger Hakon Iversen, branchedirektør i DI Transport på vegne af foreningen Dansk Luftfart, der samler alle aktører i luftfartsbranchen.

Vi er et godt stykke inde i 2025, og nu får branchen endelig klarhed over, hvordan politikerne forestiller sig, at der kan blive etableret en grøn indenrigsrute.

- Den her grønne rute var ikke det sted, vi ville starte, men vi anerkender, at den er et skridt i den rigtige retning, og vi er glade for, at der med aftalen nu rettes fremtidigt fokus på bæredygtigt elektrobrændstof (PtX), siger Hakon Iversen.

Fokuser på dansk PTX-baseret flybrændstof

Det er dog helt afgørende, at en grøn indenrigsrute kun er en mellemlanding på vejen mod en mere bæredygtig luftfart. Derfor understreger formanden for Dansk Luftfart og adm. direktør i Aalborg Lufthavn, Niels Hemmingsen, at det nu er afgørende, at politikerne fokuserer på at etablere en produktion af bæredygtigt elektrobrændstof (PtX) i Danmark inden 2030. Det vil sikre, at det danske luftfartserhverv understøtter de danske klimamål og samtidig er klar til nye krav om stadigt mere grønt flybrændstof fra EU.

- For at få den grønne omstilling til at virke, skal der gang i hele værdikæden; ikke kun efterspørgslen fra en enkelt rute, men også den danske produktion af bæredygtigt flybrændstof skal med, siger Niels Hemmingsen, formand for Dansk Luftfart og adm. direktør i Aalborg Lufthavn og fortsætter:

- I regi af Dansk Luftfart og Luftfartens Klimapartnerskab har vi længe anbefalet regeringen at bruge midlerne fra passagerafgiften til at understøtte etableringen af en dansk produktion af PTX-baseret flybrændstof. Samme anbefalinger ser vi på tværs af EU fra luftfartsbranchen og energibranchen. Her kan en dansk produktion reelt gøre en forskel. Og Danmark har forudsætningerne for at blive et ægte grønt foregangsland på dette område. Vi kan producere vores eget grønne brændstof, og vi kan flyve hele den danske indenrigsproduktion på dansk brændstof samtidig med, at vi med eksport af PTX-brændstoffet kan tage ansvar for noget af den internationale CO2-udledning, siger han.

- Det er også vigtigt at huske på, at PTX-brændstoffet kan bidrage til at løse  udfordringer med udledning af ultrafine partikler fra luftfarten, hvilket vil medvirke til at mindske den lokale miljøpåvirkning. Endelig kan produktionen også bruges til at understøtte det danske flyvevåben, som også kan få en stabil danske brændstofkilde uden afhængighed af fossile brændstoffer, afslutter Niels Hemmingsen.

Reducer afgiften og lad pengene arbejde i værdikæden.

En anden problemstilling er, at den danske passagerafgift, som finansierer den grønne omstilling, er meget høj og at halvdelen går til et andet formål end luftfartens grønne omstilling. Det ser ud som, at den høje danske passagerafgift er begyndt at skade den danske luftfarts konkurrenceevne. Vores nabolande, f.eks. Sverige, har indset  dette for svensk luftfarts vedkommende og har valgt at afskaffe deres afgift.

- Vi har allerede set en stor operatør trække sig fra Billund Lufthavn som følge af afgiftstrykket. Det bør få os til at tænke os om i Danmark, og vi bør se på at sænke niveauet for afgiften fremadrettet samtidig med, at vi sikrer tilstrækkelige midler til den grønne omstilling, siger Niels Hemmingsen.

Kontakter

For yderligere information kan Hakon Iversen, branchedirektør i DI Transport kon-taktes på tlf. 91345096 og haki@di.dk og formand for Dansk Luftfart og direktør i Aalborg Lufthavn, Niels Hemmingsen kontaktes på 31326137 og ni-els.hemmingsen@aal.dk. DI Transport er sekretariat for Dansk Luftfart og Luftfar-tens Klimapartnerskab.

Følg pressemeddelelser fra DI Transport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Transport

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye