Kompas Kommunikation

Barriere for turister? Få danske forhandlere tilbyder udenlandske betalingsformer

Del
Inden længe vil antallet af turister, der ønsker at opleve en god dansk sommer, stige markant, når sommerferien står for døren. Og mens de danske forhandlere ikke kan garantere godt vejr, så kan de gøre noget andet for at sikre en god fortjeneste fra de udenlandske turister, viser en ny undersøgelse.
Foto: Adyen
Foto: Adyen

I de sidste par år har det primært været danske turister, som forhandlerne har skulle servicere hen over sommeren. Men lige så stille skal de danske forhandlere igen begynde at indstille sig på at få besøg af de udenlandske turister. Før Corona-pandemien* stod udenlandske turister for 61,5 mia. kr. af det samlede turismeforbrug. På trods af at det faldt til 27 mia. kr. i 2020, så er forventningen, at tallet begynder at stige igen i de kommende år.[1] Tal fra Erhvervsstyrelsen viser allerede, at 2023 bliver et positivt år for dansk turisme[2], men er den danske detailhandel klar til de udenlandske turister?

En ny undersøgelse foretaget af fintechvirksomheden Adyen viser, at kun 30 % af de adspurgte forhandlere accepterer udenlandske betalingsformer, som f.eks. de kinesiske betalingsmetoder AliPay og WeChat Pay. I 2019 var der ellers 274.300 kinesiske overnatninger i Danmark. Samtidig er der kun 24 % af forhandlerne, som accepterer digitale wallets som betaling. Til sammenligning er det 11% lavere end det globale gennemsnit for alle markeder – og det har betydning. Undersøgelsen viser nemlig også, at 55% af de globale forbrugere vil forlade en butik eller en online check-out, hvis de ikke kan betale for et produkt eller en service med deres foretrukne betalingsform.

Ifølge Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden & Baltikum, er potentialet i at tilbyde udenlandske betalingsformer og digitale wallets stort. ”Danske virksomheder skal kunne fokusere på det, som de gør bedst – nemlig verdensklasse produkter og service. Vores research viser, at tekniske begrænsninger ved betalingsmetoder – begrænsninger der er lette at ændre – kan risikere at gå ud over danske virksomheders indtægter, især i hotel- og restaurationsbranchen, da de tilsyneladende ikke tilbyder de simple betalingsmetoder, som globale kunder ønsker,” fortæller han.

På trods af at danske virksomheder er bagud i forhold til at tilbyde de udenlandske turister nem betaling, når de er på besøg i Danmark, viser Adyens undersøgelse dog, at antallet af forhandlere, der accepterer disse typer af betalingsformer, er steget med 7% siden 2022.

[1] Turismen i Danmark i 2022, VisitDanmark: https://www.visitdenmark.dk/sites/visitdenmark.com/files/2022-07/Turismen%20i%20Danmark%202022.pdf
* 2019
[2] https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dansk-turisme-laegger-godt-fra-land-i-2023?publisherId=5540552&releaseId=13681080
Om undersøgelsen
Forbrugerundersøgelse
  • 36.000 voksne i Storbritannien, Singapore, Malaysia, Hongkong, Japan, Indien, Australien, Irland, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Østrig, Schweiz, Polen, Belgien, Holland, Norge, Danmark, Sverige, USA, Canada, Mexico, Brasilien og Forenede Arabiske Emirater blev spurgt. I Danmark blev 1.000 forbrugere adspurgt.
  • Undersøgelsen blev gennemført mellem den 3. og 17. februar, 2023.
Erhvervsundersøgelse
  • 12.328 forhandlere fra Storbritannien, Singapore, Hongkong, Japan, Australien, Forenede Arabiske Emirater, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Holland, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Canada, Malaysia, Mexico, Irland og Indien blev spurgt (mindst 500 virksomhedsrespondenter i hvert land). I Danmark deltog 527 virksomheder i undersøgelsen.
  • Undersøgelsen blev gennemført mellem den 6. februar og 1. marts, 2023.
Centre for Economic and Business Research metode
  • Cebr's analyse viser den samlede ekstra indtægt som virksomhederne, der er med i undersøgelsen og endnu ikke bruger bestemte typer af teknologier (f.eks. Unified Commerce), ville generere, hvis de begyndte at bruge det, og så ville de se den vækst i omsætning, som undersøgelsen indikerer.

  • Beregningen anvender antallet af detailvirksomheder i hvert land, som ikke bruger alle de fem analyserede salgsteknologier (som har en positiv sammenhæng med salgsvækst) og den potentielle indtægtsstigning, som er beregnet ved hjælp af den øgede salgshastighed og data om den gennemsnitlige omsætning pr. detailvirksomheder i hvert af de analyserede lande.

  • Undersøgelsen udspurgte og analyserede svarene fra 12.328 forbrugere fra Storbritannien, Singapore, Hong Kong, Japan, Australien, UAE, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Holland, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Canada, Malaysia, Mexico, Irland og Indien. I Danmark deltog 1000 forbrugere i undersøgelsen.

  • OECD-data om detailvirksomheder blev brugt til at estimere den samlede omsætning og antallet af virksomheder i sektoren for alle lande undtagen Indien, Mexico og De Forenede Arabiske Emirater. Disse statistikker er baseret på data fra 2020 bortset fra nogle få datapunktsstatistikker, der er anført i rapporten. 

Nøgleord

Kontakter

For yderligere information om Adyen og/eller undersøgelsen samt henvendelser vedr. billeder og interviews kontakt venligst:


Kompas Kommunikation
emilieroep@kompas.dk
Tlf. 23 24 13 05

Billeder

Foto: Adyen
Foto: Adyen
Download

Information om Kompas Kommunikation

Kompas Kommunikation
Kompas Kommunikation
Toldbodgade 55b 1.
1253 København K

Om Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som Elgiganten, Uber, H&M, Spotify og Microsoft.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Årsresultat 2024: Bosch fastholder vækstambitioner trods økonomisk modvind31.1.2025 13:18:35 CET | Pressemeddelelse

Forretningsudvikling i 2024: Omsætning på 90,5 milliarder euro – EBIT-margin fra drift på 3,5 % AI styrker kerneforretningen: Software og tjenester forventes at generere milliardomsætning inden 2030 Strategi 2030: porteføljestyring for at sikre konkurrenceevne Bosch investerer i vækstmarkeder trods økonomiske udfordringer: Markedsliberalisering og øgede investeringer for et stærkere Europa

Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse

Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.

Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok

Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse

En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye