Nordfyn har høje ambitioner på klimaområdet – også for skoleeleverne

Nordfyns Kommune er ambitiøs, når det kommer til bæredygtighed og klimahandling. I efteråret blev kommunens Klimahandleplan, DK2020, godkendt af C40 og CONCITO, og nu er arbejdet i gang med at få sat handling bag ordene. Det gælder også på skoleområdet, hvor fokus på klima og bæredygtighed skal højnes på kommunens skoler.

Som en del af arbejdet med at udrulle kommunens Klimahandleplan har Nordfyns Kommune valgt at indgå samarbejde med Den Grønne Rygrad, der hjælper kommunen med at styrke den grønne dannelse på skolerne.

Alle dele af vores samfund og alle dele af vores kommune skal engageres for at vi kommer i mål med vores Klimaplan, Green Steps – ikke mindst børn og unge er vigtige at få engageret,” forklarer kommunens klimakoordinator, Lene Høxbro Larsen, og fortsætter: ”Jo mere konkret vi kan støtte op om skolernes arbejde, desto bedre."

Nordfyns Kommune og Den Grønne Rygrad samarbejder om en række aktiviteter, bl.a. et overblik over kommunens grønne åben skole-aktiviteter, som lærerne kan benytte i deres undervisning. ”Vi er glade for at kunne bruge de muligheder, som samarbejdet med Den Grønne Rygrad giver. De passer perfekt sammen med Nordfyns Kommunes anden store satsning omkring udeskole og udedagtilbud, hvor undervisningen rykkes uden for klasseværelset og skolens mure,” siger Palle Olesen, der er skolekonsulent i Nordfyns Kommune.

Udover overblikket over de eksisterende, grønne åben skole-tilbud, så har Den Grønne Rygrad etableret 10 nye samarbejdsmuligheder i kommunen – med virksomheder, forsyningsselskaber og landbrug. Nordfyns Kommune er stor og de offentlige transportmuligheder rundt i kommunen er begrænsede. Derfor er det godt, hvis skolerne kan have nogle gode, lokale samarbejdspartnere, hvor eleverne får mulighed for at stifte bekendtskab med virkelige problemstillinger og løsninger, som håndteres i deres lokalområde.

Samarbejde med Klimarådets elevrepræsentanter

Herudover har Den Grønne Rygrad samarbejdet med elevrepræsentanterne i kommunens Klimaråd om at undersøge, hvordan børn og unge i kommunen oplever undervisningen omkring klima og bæredygtighed i grundskolen. På baggrund af undersøgelsen kom elevrepræsentanterne med anbefalinger til undervisningen, som de præsenterede for Klimarådet og kommunen i april.

Det er en vigtig opgave at forstærke børn og unge borgeres engagement i klimaindsatsen, og vi skal lytte til deres meninger og input. Klimaudfordringerne påvirker også børn og unge. Deres tanker, bekymringer og ideer er lige så berettigede som vores,” siger Anders Thingholm, der er Formand for Klimarådet og Teknik- og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune.

Overblik over undervisningstilbud og grønne læringsrum

Nordfyns Kommune er nu én ud af 20 Grøn Rygrad-kommuner, der er i fuld gang med at gøre klima og bæredygtighed til en mere integreret del af skoledagen for eleverne i grundskolen. Som en del af samarbejdet med Den Grønne Rygrad bliver Nordfyns Kommunes grønne åben skole-muligheder præsenteret på hjemmesiden www.dengronnerygrad.dk. I overbliksværktøjet på hjemmesiden kan man finde forløb hos blandt andre virksomheder, naturvejledere, forsyningsselskaber og genbrugspladser.

Forhåbentlig vil endnu flere af Nordfyns Kommunes elever nu opleve, at klima og bæredygtighed ikke kun handler om udfordringer, men også om de spændende og relevante løsninger, som man arbejder med i den grønne omstilling”, afrunder programchef i CONCITOs Klimaambassade, Synnøve Kjærland.

FAKTA OM DEN GRØNNE RYGRAD:
Den Grønne Rygrad er et projektsamarbejde mellem den grønne tænketank CONCITOs Klimaambassade og skolehaveforeningen Haver til Maver, og projektet har til formål at danne ramme for arbejdet med grøn dannelse i grundskolen ved at styrke klima- og bæredygtighedsundervisningen med udgangspunkt i STEM-fagene.

Den Grønne Rygrad arbejder inden for temaerne: energi, fødevarer, klima, natur, ressourcer og sundhed.

Den Grønne Rygrad samarbejder med 20 kommuner om at understøtte og forankre grøn dannelse i grundskolen. De 20 kommuner er: Egedal, Furesø, Helsingør, Hvidovre, Hørsholm, Jammerbugt, Kerteminde, Langeland, Lemvig, Mariagerfjord, Nordfyns, Ringsted, Skanderborg, Sorø, Svendborg, Vallensbæk, Vejle, Viborg, Aabenraa og Aalborg Kommune.

Den Grønne Rygrad er støttet af Novo Nordisk Fonden i perioden 2019-2024.

Læs mere om Den Grønne Rygrad og udbyttet for kommuner, lærere og elever på https://dengrønnerygrad.dk

For yderligere information:

Synnøve Kjærland, programchef i CONCITOs Klimaambassade, tlf. +45 2989 6754

Nanna Meldgaard Stærk, projektleder for Haver til Maver, tlf.  +45 4265 3225

Om Tænketanken CONCITO

Byer skal bruge naturen til at klare hedebølger og oversvømmelser og samtidig øge trivsel og sundhed26.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Store flader af asfalt og beton, hårde facader og mørke tage og kun få grønne åndehuller kendetegner mange af vores byer i dag. Det er hverken godt for klimaet eller den voksende del af befolkningen, der bor i byerne. Men billedet af den moderne, klimarobuste by skal se helt anderledes ud. Tiden er inde til at forme og udvikle vores byer på en ny måde med naturen i centrum. Det lægger CONCITO op til i en ny rapport ’Naturbaserede byer’.