Ny direktør til Frederiksbergmuseerne

Frederiksbergmuseerne har udnævnt Maria Gadegaard som ny museumsdirektør. Maria Gadegaard tiltræder stillingen d. 1. september 2023 og forlader sin nuværende stilling som direktør på Gl. Holtegaard.

Maria Gadegaard får ansvar den fortsatte udvikling af Frederiksbergmuseerne herunder Cisternerne, Bakkehuset, STORM og Møstings.

I forbindelse med sin tiltrædelse udtaler Maria Gadegaard:                                                      "Frederiksbergmuseerne har formået at skabe både store internationale succeser og intime kunst- og kulturoplevelser, selv for de mest sårbare i samfundet. Sammen med et hold af kompetente medarbejdere, bestyrelsen og øvrige samarbejdspartnere ser jeg frem til at videreudvikle dette arbejde. Med udgangspunkt i Frederiksbergmuseernes autentiske rammer og fokus på både samtidskunst og dansk kulturhistorie er jeg overbevist om, at vi sammen kan styrke positionen på kunst- og kulturscenen yderligere."

Frederiksbergmuseerne har gennemgået en markant udvikling siden fusionen i 2013, og samarbejder med Frederiksberg Kommune, festivaler, organisationer, foreninger og virksomheder har muliggjort at nå ud til nye brugere.

Borgmester for Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt udtaler:                                          ”Samarbejdet mellem vores kommune og Frederiksbergmuseerne er af stor betydning for at fremme kulturel udvikling, bevare vores fælles historie og skabe berigende oplevelser for vores borgere og besøgende. Museerne fungerer som kulturelle knudepunkter og er vigtige institutioner, der formidler viden og bidrager til vores identitet og sammenhængskraft. Vi er utrolig glade for det tætte samarbejde, som vi ser meget frem til at fortsætte.”

Om valget af Maria Gadegaard udtaler bestyrelsesformand Christian Have udtaler:                    "Vi ser utroligt meget frem til at Maria Gadegaard bliver en del af Frederiksbergmuseerne. Maria kommer med en meget omfattende ekspertise, solid ledelseserfaring inden for kultursektoren og et bredt netværk både nationalt og internationalt. Maria Gadegaard har stået i spidsen for en række velbesøgte og anmelderroste samtidskunstudstillinger og kunstfaglige bidrag. Frederiksbergmuseerne havde i 2022 et imponerende besøgstal på 145.000, og vi er overbeviste om, at Maria, med sin ambitiøse tilgang, er den ideelle kandidat til at fremme fortsat kunstnerisk vækst. Maria vil også sikre, at vi fortsætter med at engagere og inspirere vores borgere og besøgende, som vi for eksempel har set det i vores sociale og sundhedsmæssige indsatser. Det er med til at skabe fællesskaber og for værdi for borgerne, hvilket er noget, vi er utroligt stolte af at kunne bidrage til."

Maria kommer fra et job som direktør for Gl. Holtegaard og har tidligere arbejdet som fuldmægtig i Kulturstyrelsen og Kulturministeriets departement samt som kurator og konstitueret direktør for Kunsthal Charlottenborg. Maria har en Master i offentlig ledelse fra CBS, en Mag. art. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og en Master i Museum Studies fra City College ved The City University of New York.

Maria Gadegaard afløser Astrid la Cour, der er blevet ansat som direktør for Statens Museum for Kunst.

Frederiksbergmuseerne vil gerne takke formidlingschef Sidsel Staun Risted, som siden 1. maj har fungeret som konstitueret direktør.

Pressekontakt

Publikumschef, Mads Højberg                                                                                              3059 0654
mbh@frederiksbergmuseerne.dk

Maria Gadegaard, © Bjørn Pierri Enevoldsen
Cisternerne,  ©Jacob Hansen
Cisternerne, ©Jacob Hansen
Møstings,  ©Johan Rosenmunthe
Møstings, ©Johan Rosenmunthe
STORM,  ©Jacob Hansen
STORM, ©Jacob Hansen
Bakkehuset, ©Stuart McIntyre

Følg pressemeddelelser fra Frederiksbergmuseerne

Flere pressemeddelelser fra Frederiksbergmuseerne

Fortid og nutid forbindes i ny udstilling af Anette Harboe Flensburg på Bakkehuset11.4.2024 15:46:58 CEST | Pressemeddelelse

25. april – 29. december 2024 I det historiske Bakkehuset, der var hjem for ægteparret Rahbek, blomstrede oplysningstidens idéer side om side med romantikkens naturfilosofi, mens hverdagslivet flettede sammen med kunstnerisk udfoldelse. Denne syntese viser sig ligeledes hos billedkunstneren Anette Harboe Flensburg. I særudstillingen 'Sten – Skelet – Silhuet' udfolder sig en fintfølende udveksling mellem kunstner og Bakkehuset.