Initiativrig og dygtig lærling belønnes med DI-pris

Han er flittig, han er lærenem, som elev så dygtig, at han bliver set på lige fod med en fagudlært og så har han været med til at udvikle nyt automatiseret testudstyr. Så tirsdag morgen modtager den dygtige lærling – nu udlært elektronik-fagtekniker - Årets Lærlingepris 2023 i regi af DI Silkeborg-Viborg hos Selektro Group A/S i Møldrup.

På eget initiativ har Årets Lærlingepris-modtager Asger Bødtker Skjerk sammen med en tidligere elektronik-fagtekniker-elev fremstillet automatiseret testudstyr, der har forkortet det manuelle arbejde drastisk på en af virksomhedens mest producerede boxbuild emner. Det er en imponerende bedrift for et par elever, mener virksomheden, og blandt andet derfor modtager Asger Bødtker Skjerk Årets Lærlingepris for DI Silkeborg-Viborg. Box-build er en proces, hvor man samler forskellige komponenter og dele til et færdigt produkt, som typisk er en kasse eller et kabinet.

- Vi har brug for hænderne, hjernerne og hjertet hos dygtige faglærte for at drive vores virksomheder fremad og skabe vækst og udvikling. På den måde er Asger Bødtker Skjerk et forbillede for mange andre unge, der ønsker at forfølge en karriere inden for håndværk eller industri, og vi er stolte af at have ham som en del af vores erhvervsfællesskab, siger bestyrelsesmedlem for DI Silkeborg-Viborg Pia Grandelag, der til daglig sidder hun som bestyrelsesformand for Danlaser A/S i Skals.

Hun peger på den alvorlige udfordring, vi står over for i dagens samfund med mangel på faglært arbejdskraft. Der er en skæv balance mellem udbud og efterspørgsel på dygtige faglærte medarbejdere, og det er en udfordring, der kun ser ud til at vokse i omfang.

- Vi lever i en tid, hvor teknologi og automatisering har ændret arbejdsmarkedet dramatisk. Men selv om teknologien kan udføre mange opgaver, er der stadig behov for mennesker, der har den unikke ekspertise, som kun kan opnås gennem lærlingeuddannelser og praktisk erfaring, siger Pia Grandelag.

Asger Bødtker Skjerk bliver af virksomheden beskrevet som en elev, der gennem hele sit forløb har vist stort engagement.

- Han er vellidt af sine kollegaer, bidrager aktivt til det gode fællesskab gennem sit positive mindset og har en god tilgang til sine arbejdsopgaver. I alle afdelinger hos Selektro tager de øvrige medarbejdere godt imod Asger, og ser ham nu i mange henseender på lige fod med de øvrige faglærte, siger COO Ole Cramer-Bach fra Selektro Group A/S.

Ved prisoverrækkelsen deltager også Viborgs borgmester Ulrik Wilbek, der er stolt over, at der ikke kun er dygtige virksomheder, men også dygtige lærlinge i kommunen.

- I en tid med teknologiske fremskridt og hurtige forandringer i arbejdsmarkedet har vi brug for dygtige håndværkere, elektrikere, VVS'ere, tømrere, smede og mange andre faglærte medarbejdere for at sikre, at vores kommune kan fortsætte med at blomstre. Det er de faglærte, der bygger vores huse, sikrer vores infrastruktur og holder vores industrier i gang, siger borgmesteren.

Fakta:

Selektro Group A/S

Selektro A/S er et danskejet selskab, der tilbyder serviceydelser inden for blyfri produktion af elektronik. Virksomhedens speciale er produktion af industrielektronik til hårdt belastede og krævende miljøer af enhver art fremstillet på et højt kvalitetsniveau, og i henhold til RoHS EU-direktiv.

Pressen er velkommen:
Tirsdag den 27. juni 2023 kl. 9

hos Selektro Group A/S

Erhvervsvej 29-33

9632 Møldrup

Fakta om LærlingePrisen 2023

På tværs af hele landet findes lærlinge og elever, der har udmærket sig fagligt eller socialt hos den virksomhed, hvor de er i praktik. Det kan være lærlinge og elever, der tager et ekstra ansvar, når der er tryk på i dagligdagen, eller som bidrager til at skabe et godt socialt sammenhold på virksomheden. Med LærlingePrisen kan virksomheden give en god medarbejder et ekstra skulderklap.

Prisen uddeles årligt på enten regionalforeningens erhvervstræf eller på virksomheden. Alle DI-medlemsvirksomheder kan indstille en lærling eller elev fra deres virksomhed.

For yderligere information kontakt regionalforeningskonsulent i DI Silkeborg-Viborg, Gordon Trier Holm, på tlf.: 2949 4606 og mail: gth@di.dk eller pressekoordinator i DI, Lars Bøgeskov, på tlf. 2236 3138 og mail: larb@di.dk

For yderligere information om DI Silkeborg/Viborg: Konsulent Gordon Trier Holm Mail: gth@di.dk Tlf. 3377 3896 Mobil: 2949 4606 Sekretær Nadia Bartoft Lind Mail: nabl@di.dk Tlf. 3377 3309

Følg pressemeddelelser fra DI Silkeborg Viborg

Flere pressemeddelelser fra DI Silkeborg Viborg