Muskelsvindfonden

Muskelsvindfonden: En sejr at flere får mulighed for medicinsk behandling

Det er en stor sejr, at flere børn og unge nu kan få tilbudt gavnlig medicin mod deres muskelsvind. Medicinrådet har i går besluttet at udvide patientgruppen, så børn og unge op til 25 år kan få tilbudt behandling, og det bringer stor glæde. Muskelsvindfonden arbejder videre for adgang til alle, uanset alder.

Indtil i går kunne kun børn med muskelsvinddiagnosen SMA (spinal muskelatrofi) op til seks år få tilbudt medicin mod deres muskelsvind, men i dag er virkeligheden en anden.

- Det er ganske enkelt fantastisk, at langt flere endelig kan få den medicin, som gavner dem. Børn, unge, forældre, bedsteforældre, naboer og mange andre har kæmpet hårdt for den her dag siden 2017, hvor det første præparat kom på gaden i Danmark. Siden dengang har behandling kun været tilgængelig for ganske få, ventetiden har været urimelig, men i dag er vi glade på vegne af de børn og unge, som nu får tilbudt behandling, siger Simon Toftgaard Jespersen, Muskelsvindfondens formand. Han understreger samtidig, at Muskelsvindfonden bestemt ikke glemmer den gruppe voksne, som stadig står uden mulighed for medicinsk behandling.

Se nyheden fra Medicinrådet her

Perspektiver fra Danske Patienter og Muskelsvindfonden

Medicinrådets udmelding så sent som  i marts 2023 var ellers, at prisen på medicinen stadig var alt for høj. Rådet anerkendte dog  effekten, men ville ikke udvide patientgruppen på grund af den høje pris.

Rådet valgte dog at opfordre regionernes forhandlingsorgan "Amgros" til at sende et nyt udbud til medicinalvirksomhederne for at få lavere priser. Siden er det gået stærkt, netop fordi Amgros var indstillet på at få aftalen for børn og unge i hus inden sommeren.

- Inden Amgros sendte det nye udbudsmateriale ud, inviterede de både Danske Patienter og os til en række møder for at få vores perspektiver med i forhandlingerne. Og det lykkedes os at få dem til at lytte til vores argumenter. Godt nok har vi ikke fået alle vores ønsker igennem, men jeg tror på, at døren ikke er helt lukket i, for at voksne med SMA også kan få tilbudt behandling, men det tager længere tid. Vi fortsætter derfor dialogen og arbejdet, så alle uanset alder kan få tilbudt medicin, siger formanden.

Om Muskelsvindfonden

Muskelsvindfonden er en forening, et fællesskab og en bevægelse. Vi blev skabt af og for mennesker med muskelsvind, men er også en samling fantastiske pårørende, engagerede samarbejdspartnere, gode medarbejdere, og mere end 1000 frivillige.

Siden 1983 har Muskelsvindfonden sammen med Tuborg arrangeret Grøn Koncert - for vi samler danskerne, mens vi samler ind. Overskuddet går til vores arbejde for et bedre liv med muskelsvind og til forskning i muskelsvind.

Følg pressemeddelelser fra Muskelsvindfonden

Flere pressemeddelelser fra Muskelsvindfonden