DI: Transportsektoren skal være klimaneutral – her er vejen
En ny fremskrivning fra Boston Consulting Group (BCG) viser, at de nuværende politiske tiltag – inklusiv kilometerafgiften – ikke er tilstrækkelige til at nå Danmarks CO2-mål for sektoren i 2045. Det er en skam – særligt i betragtning af at sektoren kan blive emissionsfri med de rigtige politiske greb. DI Transport lancerer i dag ambitionen om en emissionsfri transportsektor i 2045

Det sker i forbindelse med en konference for Grøn Mobilitet, hvor DI´s grønne Advisory Board, der består af topfolk i transportsektoren og erhvervslivet, gennem et år har arbejdet på deres bud på, hvordan transportsektoren bliver CO2-neutral i 2045.
Marianne Dahl, der er Managing Director og Partner i BCG, har været forperson for boardet:
- Med anbefalingerne kan vi reducere udledningerne fra transportsektoren med 42 millioner ton yderligere CO2 end Regeringens nuværende politik og ambitioner ligger op til frem mod 2045. Advisory Boardet viser en gangbar vej til en klimaneutral transportsektor – det er mere ambitiøst end klimamålene!
- Vi er en meget bred skare fra det danske erhvervsliv og fra transportsektoren, som står bag anbefalingerne. Nu er det op til politikerne at gøre dem til virkelighed, hvis de ligesom os ønsker en helt grøn transportsektor.
En af de helt store udledere for sektoren er det, der bliver hældt i tanken, når vi kører. Derfor er det også her, at der bør sættes først og størst ind. Konkret foreslår Advisory Boardet at alle grønne brændstoffer – også kaldet drivmidler – bliver afgiftsfritaget. For det grønne valg skal være lettere at træffe, end det er i dag, både for den tunge transport og for personbiler, og der hjælper en lavere pris gevaldigt på vej.
Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, siger:
- I DI Transport anbefaler vi regeringen at sætte sig som mål, at transportsektoren skal være klimaneutral i 2045. Vejen dertil er at gøre det billigere og nemmere at vælge grønt til. Advisory boardet har lavet et rigtigt godt arbejde med anbefalinger til, hvordan det kan lade sig gøre!
- Vi har brug for at være effektive, når det kommer til klimaforandringer. I forhold til transportsektoren, så er det mest effektive, at staten investerer i at gøre det attraktivt at køre grønt. Pisken er allerede fremme, og det rykker altså ikke tilstrækkeligt. Der mangler en gulerod for, at det rigtigt batter, og det har både klimaet og regeringen brug for, hvis klimamålene skal nås. Her er et bud på en samlet pakke, som kan få transportsektoren hele vejen.
Anbefalingerne fra Advisory Board for Grøn Mobilitet bliver præsenteret på en konference på Christiansborg d.23.06.2023 kl 09.
FAKTA
Advisory Boardet har lavet 24 anbefalinger indenfor 4 temaer;
- Rygvind til grønne køretøjer,
- Hurtigere indfasning af grønne drivmidler,
- Mindre spild og energieffektiv godstransport
- Flere grønne muligheder for den enkelte.
80 procent af udledningerne fra transportsektoren kommer fra vejtransporten.
2/3 dele af udledningen på vejene sker fra personbiler, 1/3 fra lastbiler, busser og varebiler til sammen. For at øge incitamentet til at køre grønt, foreslår Advisory Boardet også, at afgiftsfritagelser på køb af elbiler og elektriske varebiler bliver fastfrosset på 2023-niveau frem til 2030 og ikke stiger, som det ellers er vedtaget.
Hvis de 24 anbefalinger bliver gennemført, giver det en CO2-reduktionen svarende til hele Danmarks CO2-udledning i 2023.
En klimaneutral transportsektor i 2045 vil kræve 17 TWh energi udover det allerede forventede energibehov. Det svarer til energien fra godt seks gange Kriegers Vindmølleparker. Til sammenligning blev der i hele 2022 produceret 19 TWh fra vindmøller. Kilde: Grøn dansk energiproduktion satte rekord i 2022 - DI (danskindustri.dk)
Kontakter
Kommunikationsrådgiver i DI Transport, Nanna Lodberg Theut: nalt@di.dk/ 2680 7923
Fagligt ansvarlig i DI Transport, Pernille Øvre Christensen: pech@di.dk/ 2828 96 12
Billeder
Om DI Transport
DI Transport er et branchefælleskab i Dansk Industri, der samler transportbranchen. Vi understøtter DI’s arbejde for at sikre de bedste rammevilkår for transport af personer og gods samt et effektivt samspil mellem transportformerne, effektive trafikknudepunkter samt en infrastruktur i verdensklasse.
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-transport/om-di-transport/
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.
DI Transport får ny bestyrelsesleder11.6.2024 17:41:08 CEST | Pressemeddelelse
DI Transport har i dag afholdt generalforsamling, hvor en ny bestyrelse blev valgt. På det efterfølgende konstituerende bestyrelsesmøde blev Jesper Nørgaard, administrerende direktør i J. Nørgaard Petersen A/S, valgt som ny bestyrelsesleder for DI Transport.