100-års jubilæum: hummel bringer den ikoniske 86-trøje tilbage sammen med danske og internationale storklubber
Det danske sportsbrand hummel fylder 100 år og fejrer det sammen med ni storklubber i både ind- og udland ved at bringe en af de mest ikoniske fodboldtrøjedesigns nogensinde tilbage på banen. Blandt dem er Brøndby IF, der i dag har offentliggjort, at de skal bære designet fra den legendariske landsholdstrøje i 1986.

Fredag aften var det Pierre-Emile Højbjerg, Rasmus Højlund, Jesper Lindstrøm og resten af det danske landshold, der løb på banen til EM-kvalkampen mod Nordirland iført den ikoniske landsholdstrøje fra VM 1986 i Mexico.
Og nu er der godt nyt til alle fodboldtrøjeelskere. Det er nemlig ikke sidste gang, vi har set en af de mest ikoniske fodboldtrøjedesigns gennem tiderne i aktion på grønsværen.
Som en del af virksomhedens 100-års jubilæum bringer hummel det nålestribede design fra 86-trøjen tilbage på banen sammen med flere af deres største fodboldklubber. En af dem er danske Brøndby IF, der i dag har offentliggjort deres nye 86-inspirerede hjemmebanetrøje til den kommende sæson.
I alt vil ni af de største hummel-klubber trække i trøjer med 86-designet, og her vil det variere fra klub til klub, om designet bruges som hjemmebane-, udebane-, eller tredjetrøje. Samtidig vil farverne på trøjen være tilpasset den enkelte klub.
”Selvom den danske 86-trøje i sin tid delte vandene, har den sidenhen opnået stor anerkendelse og vundet flere internationale priser som en af de mest ikoniske designs nogensinde. Derfor er vi også utrolig stolte over, at vi sammen med en lang række af vores største klubber kan være med til at hylde den populære trøje og bringe det iøjnefaldende design tilbage på banen som en del af vores 100-års jubilæum,” udtaler hummel CEO, Allan Vad Nielsen.
Stor efterspørgsel fra fans
Til trods for, at trøjedesignet efterhånden har 37 år på bagen, fortsætter det stadig med at gøre sig bemærket. Senest har det store internationale fodboldmedie, FourFourTwo, i en stor kåring belønnet trøjen med prædikatet den flotteste fodboldtrøje nogensinde.
”Vi har igennem mange år oplevet en stor efterspørgsel fra vores klubbers fans på netop 86-designet, og vi er glade for, at vi nu kan imødekomme deres ønske og bruge designet på tværs af vores klubber. Det bliver fantastisk at se trøjerne i aktion på nogle af de største stadions både herhjemme og i udlandet, og forhåbentlig kan vi fejre mange sejre sammen med fansene iklædt minderne om de glade 80’ere, mens vi skriver ny historie sammen,” slutter Allan Vad Nielsen.
Foruden landsholdet og Brøndby IF har den franske traditionsklub AS Saint-Etienne og Premier League-nedrykkerne fra Southampton også lanceret deres nye 86-inspirerede trøjer til den kommende sæson.
De resterende fem klubber, der også indgår i hummels jubilæumskampagne omkring 86-trøjen, vil løbende blive offentliggjort i løbet af sommeren.
Kontakter
Nicolai JohansenPR & Communication Manager
Tlf:20743751nijo@hummel.dkBilleder
Om Hummel
hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, der rækker tilbage til 1923. hummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd. Gennem de fire produktkategorier teamsport, footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends. hummel A/S er en del af Thornico koncernen.
Følg pressemeddelelser fra Hummel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hummel
hummel og DBU relancerer ikonisk landsholdstrøje efter 37 år13.3.2025 10:00:13 CET | Pressemeddelelse
For første gang i 37 år genoptrykker hummel og DBU den ikoniske landsholdstrøje fra EM 1988 i Tyskland. En trøje, der ikke blot vækker nostalgi, men også symboliserer begyndelsen på en ny æra for dansk landsholdsfodbold.
Dansk modebrand designer ny spillertrøje til kvindelandsholdet6.3.2025 09:59:57 CET | Pressemeddelelse
Det københavnske modebrand ROTATE har indgået et eksklusivt partnerskab med sportsbrandet hummel og Dansk Boldspil-Union (DBU) for at skabe en ny, moderne fortolkning af kvindelandsholdets spillertrøje. Partnerskabet forener mode og sport med en fælles vision om at fremme kvindefodboldens position i både Danmark og på den internationale scene.
Fra isen til grønsværen: Grønland og hummel lancerer unik landsholdstrøje inspireret af indlandsisen17.1.2025 10:00:07 CET | Pressemeddelelse
Midt i en global politisk kamp om verdens største ø præsenterer det danske sportsbrand hummel og Grønlands Fodboldforbund (KAK) nu landets nye 2025 udebanetrøje. Trøjen er designet som et symbol på styrke, fællesskab og stolthed og henter sin inspiration fra den enestående indlandsis, der præger både naturen og kulturen i Grønland.
Grønland ER allerede ’GREAT’: Fodboldtrøje skaber global hype7.1.2025 14:58:47 CET | Pressemeddelelse
Mens USA har vist interesse for at købe Grønland, er der én ting, som Donald Trump Jr. næppe får med hjem fra sit besøg på verdens største ø; Grønlands nye fodboldlandsholdstrøje. Trøjen blev udsolgt på under 24 timer ved lanceringen kort før jul, og den enorme internationale efterspørgsel har nu fået hummel til at producere et nyt oplag for at imødekomme den globale interesse.
En hyldest til det øde fodboldfællesskab: hummel lancerer unik grønlandsk landsholdstrøje13.12.2024 10:00:20 CET | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel præsenterer i samarbejde med Grønlands Fodboldforbund (KAK) en helt ny og eksklusiv landsholdstrøje, der indfanger ånden, kulturen og styrken hos det grønlandske folk. Med designet ønsker hummel at fejre det unikke fodboldfællesskab, der samler Grønland på tværs af landets enorme afstande og traditionsrige kultur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum