ATP Ejendomme

ATP Ejendomme upcycler eget domicil og skaber hybrid arbejdsplads i Kammeradvokatens tidligere lokaler

ATP Ejendommes nye hovedkontor skal gøre medarbejderne glade for både kulturen på kontoret og arbejdet hjemmefra. I det afgørende sidste stræk har et stærkt partnerskab mellem arkitekt- og ingeniørrådgiveren Sweco og ATP Ejendomme vist sig afgørende for eksekveringen fra vision til indflytning.

Totalrenoveringen af ATP Ejendommes nye hovedkontor på Hammerichsgade 14 har stået på det seneste år. Formålet har været at transformere lejemålet på 2. sal til en moderne arbejdsplads, som følger ATP Ejendommes egne visioner for fremtidens kontorer, og hvor materialer og interiør i stor stil er genanvendt fra andre lejemål.

For at nå sikkert og kyndigt i mål med denne massive kontortransformation har ATP Ejendomme fået hjælpe udefra af Swecos Spaceplanning team.

”Til opgaven allierede vi os med Sweco, som deler vores visioner for at indrette arbejdspladser, så de matcher til en fremtid, som stiller høje krav til samarbejde og videndeling. Ideen med udformningen af kontoret er, at vi skaber fleksible og moderne fysiske rammer, som giver os et inspirerende, behageligt og imødekommende kontormiljø, hvor man har lyst til at være,” fortæller Martin Vang Hansen, CEO i ATP Ejendomme, som også understreger, at genanvendelse har været en hjørnesten i projektet.

En arbejdsplads til kontor og hjem

Det har været en væsentlig faktor at skabe en arbejdsplads, der gør det let både at arbejde hjemmefra og på kontoret, sikre tværorganisatorisk samarbejde og at skabe en moderne arbejdsplads, som gør det attraktivt at møde ind på kontoret.

For Sweco har formålet med transformationen af Kammeradvokatens tidligere kontor på Hammerichsgade været at udtrykke ATP Ejendommes DNA i indretningen, der kan fungere som inspiration for besøgende kunder og som skaber en hybrid arbejdsplads med fokus på samarbejde og vidensdeling.

”Den nye indretning understøtter en aktivitetsbaseret arbejdsplads, så der ikke kun er arbejdspladser, men også samarbejdspladser. Indretningen skal understøtte ’det tilfældige møde’, hvor man udveksler faglig viden så vel som personlig viden og opnår større kendskab til hinanden. Det kan skabe synergier, som man i mindre grad får ved remote arbejde,” forklarer Mette Gravergaard, arkitekt og Head of Spaceplanning i Sweco.

Social indretning

Den fysiske indretning skal sikre en mere hybrid arbejdsplads, hvor medarbejdere, som befinder sig på forskellige lokationer (for eksempel hjemmefra), lettere kan arbejde sammen på opgaver.

Kontoret er delt op i hjemmezoner, som gør det lettere for medarbejdere med fælles fagligheder at dele viden og opbygge gode samarbejdsrelationer. Det gode samarbejde sikres desuden af ekstra arbejdspladser i samarbejdszoner, og understøtter det fysiske møde på tværs af organisationen. Der er desuden bevidst kun indsat ét køkken. Således mødes alle medarbejdere i løbet af arbejdsdagen ét sted på etagen. Det store køkken danner også grundlag for det uformelle møde over kaffen. Derudover fungerer højbænke med udsigt over Ørstedsparken som platform for de tilfældige samtaler, som kan inspirere til tættere samarbejde på tværs af hjemmezoner.

“Medarbejderne skal have lyst til at komme på kontoret, og det er fællesskabet, der skal trække. Det har derfor været afgørende, at indretningen indbyder til samarbejde. Og så skal der være faciliteter og et fællesskab, som ikke fås derhjemme,” siger Martin Vang Hansen og forventer, at den rigtige indretning øger kreativiteten og videndeling på tværs.

Genanvendelse som fundament

I transformationen af kontoret er der gjort en stor indsats for at genanvende og upcycle elementer fra andre af ATP Ejendommes lejemål. Herunder er et par eksempler:

Fra gulvplanker på Vibenshus til interiør – Massive Dinesen gulvplanker fra ATP Ejendommes ejendom ved Vibenshus Runddel, hvor ejendommen 21Ø skyder op af jorden. Plankerne er renset, repareret og slebet, og har fået nyt liv som specialdesignet inventar i form af blandt andet højborde, bænke, samtalebåse, inventar i receptionsarealet og borde i mødecentret på det nye kontor.

Fra træstave på Christiansbro til gulv i mødecenter - 400 kvadratmeter massive Hørning-parketstave fra Christiansbro på Christianshavn, er genanvendt som gulv i mødecentret i det nye kontor.

Møbler fra Langelinie i nye rammer - Møbler og inventar fra en ejendom på Langelinie Allé og fra ATP Ejendommes tidligere domicil i Møntergården genanvendes direkte. Dermed gives sofaer, arbejdsborde, planter, lamper og stole af god kvalitet, nyt liv i de nye rammer.

Upcyclet vægbeklædning – Til vægbeklædningen på det nye kontor er der brugt gamle korkpropper blandet med kalk. Det giver et godt udtryk og fungerer ikke mindst effektivt akustisk. Endelig er der brugt kalkpuds i stedet for maling i det meste af det nye kontor.

Hempcrete som erstatning for gasbeton – Hvor det har været muligt, er der anvendt der blokke af hempcrete af industriel hamp til forsatsvægge og rørkasser. Det erstatter blandt andet gasbeton og produceres uden brug af nogen form for kemi.

”Udover at udtrykke ATP Ejendommes DNA i indretningen, har ambitionen været at finde ind til bygningens sjæl. Derfor har vi sandblæst hele etagen, så de rå elementer som fx søjlerne og loftet træder tydeligt frem. Med genanvendelse af gulv, inventar og møbler fra ATP Ejendommes tidligere domicil og andre lejemål har vi både taget et ressourcehensyn og lidt af historien med,” siger Mette Gravergaard fra Sweco.

Udvidet og grønnere udlejerrolle

Ifølge ATP Ejendommes CEO er den ekstra omtanke for hovedkontoret et udtryk for, at man som udlejer skal ruste sig til at levere mere:

”Når vi får en ny kunde ind i en af vores ejendomme, vil vi ikke blot give dem et råt lokale, men være en aktiv medspiller i indretningen. Vi skal sammen med kunden turde at tage aktiv del i den grønne omstilling. Det er ikke nok at se passivt til fra sidelinjen,” afslutter Martin Vang Hansen.

ATP Ejendomme har budt deres ca. 120 medarbejdere velkommen på den 2.500 kvadratmeter store hybride arbejdsplads på Hammerichsgade i København fra starten af juni 2023.

Følg pressemeddelelser fra ATP Ejendomme

Flere pressemeddelelser fra ATP Ejendomme