Shellhuset i København kåret til Årets Byggeri

Komiteformand Scott Hollingsworth uddeler prisen til Thomas Fog og Dennis Andersen fra ATP Ejendomme. Fotograf: ATP Ejendomme

Shellhuset i København har netop modtaget prisen som Årets Byggeri inden for kategorien Erhverv. Prisen betragtes som den bredeste og mest alsidige pris i byggebranchen og er en national hæderspris, som tildeles årets bedste og vigtigste byggerier ud fra deres samfundsmæssige og byggefaglige betydning. Dommerkomiteen har i sin begrundelse blandt andet lagt vægt på, at renoveringen af Shellhuset er sket i en respektfuld tilgang for den eksisterende bygning og dens historie.

”Shellhuset har en dybt fascinerende historie, der spænder fra dets rolle som dansk hovedkvarter for Shell til dets dramatiske begivenheder under Anden Verdenskrig. Denne historiske kontekst giver bygningen en unik kulturel betydning og symbolik, som er blevet bevaret og fremhævet i renoveringen”, sagde komiteformand Scott Hollingsworth blandt andet ved annoncering af prisen og konkluderede at ”Shellhuset samlet set har formået at opnå den sjældne balance mellem at ære sin fortid og samtidig tilbyde en moderne og attraktiv arbejdsplads. Det er et fremragende eksempel på, hvordan historiske bygninger kan transformeres til moderne formål uden at miste deres sjæl. Derfor bør Shellhuset anerkendes som 'Årets Byggeri'”.

Det er ATP Ejendomme, som ejer bygningen og som bygherre har haft ansvaret for renoveringen. Herfra takkede ansvarlig for udvikling og drift Thomas Fog blandt andet for prisen ved at sige:

”Vi er i ATP Ejendomme utrolig glade for anerkendelsen og prisen som Årets Byggeri. Det har været en omfattende og til tider også besværlig opgave både at skulle ære fortiden og forende det med fremtidens interesser og ønske om et moderne kontorfællesskab. Dagens pris er ikke kun en cadeau til os men til alle vores samarbejdspartnere og husets lejer ordnung, som driver Danmarks største kontorhotel i Shellhuset”

Blandt tidligere års vindere i kategorien Erhverv er bl.a. DTU Risø, Pakhuset Braunstein i Køge og Klimatorium ved Lemvig. For mere om prisen læs her: Forsiden - Årets Byggeri (aaretsbyggeri.dk)

Dommerkomiteen for Årets Byggeri består af:

Scott Hollingsworth, Arkitekt, Hollingsworth Pack, Formand

Henrik Garver, Adm. direktør, FRI

Lars Storr-Hansen, Direktør, Danske Arkitektvirksomheder

Palle Thomsen, Adm. direktør, Danske Byggecentre

Peter Stenholm, Adm. direktør, EjendomDanmark

Louise Panum Baastrup, Repræsentant, Byggesocietetet

For yderligere oplysninger er du velkommen til at kontakte: Kommunikationschef i ATP Ejendomme John Veje på Tlf: 24969313 eller mail jove@atp-ejendomme.dk

ATP-Ejendomme.dk