Udskudt varmepumpepulje fører til stor nedgang i salget af varmepumper

Boligejerne venter forgæves på varmepumpepuljen, der udskydes igen og igen, alt imens varmepumpeinstallationerne kun er en tiendedel af hvad de var for et år siden.

Ikke før september åbner den nye varmepumpepulje, der kan bidrage med klækkelige tilskud til boligejere, der ønsker at udskifte det gamle fyr med en varmepumpe.

Puljen, der oprindeligt var sat til at åbne i årets første kvartal 2023, er blevet udskudt ad flere omgange her i 2023 – og det presser et i forvejen presset varmepumpemarked.

Stort fald i varmepumpe-henvendelser

Landets førende formidler af bygge- og renoveringsprojekter for husejere, 3byggetilbud.dk, kan i den grad mærke nedgangen i varmepumpemarkedet.

Opgaveformidleren har – når første halvår af 2023 sammenlignes med samme periode sidste år – kun modtaget en tiendedel af de henvendelser om opsætning af luft-vand varmepumper som den modtog første halvår sidste år.

”Det er dybt frustrerende for både os og vores tilknyttede samarbejdspartnere. Vi har i den grad sat alle sejl ind og investeret massivt i at få flere henvendelser vedrørende varmepumper, men lige nu holder rigtig mange boligejere igen og venter på varmepumpepuljen,” siger Tino Chris Hansen, der er CSO hos 3byggetilbud.dk.

Udskydelser skaber stop-go-effekt

Varmepumpepuljen administreres af Energistyrelsen, og det forventes, at der er afsat omkring 224 millioner til puljen i 2023.

En boligejer, der ønsker at installere en luft-vand varmepumpe, kan få 17.000 kroner i tilskud, mens en boligejer, der vil installere en væske-vand varmepumpe (jordvarme), kan få 27.000 kroner i tilskud.

Men tilskuddet gives ikke på bagkant, og derfor må boligejere ikke igangsætte installationen, før de har fået tilsagn om tilskud.

”Det er jo dejligt, at boligejerne kan få tilskud til deres varmepumper og det understøtter den grønne omstilling. Men når puljen administreres, som den gør, skaber det en kæmpe stop-go-effekt og får alle til at afvente puljens åbning. Vi får mange henvendelser fra frustrerede boligejere, der vil vide, hvornår puljen åbner,” siger Tino Chris Hansen.

Varmepumper er en billig opvarmningsform

Også firmaerne, der er med til at opsætte varmepumper er frustrerede. Mathias Huniche Christensen, der er indehaver af MBJ VVS Teknik ApS, fortæller, at de kan mærke mindre efterspørgsel på varmepumperne:

”Vi fik langt flere henvendelser på varmepumperne sidste år end vi har gjort i år – noget af det var selvfølgelig i kølvandet på de stigende gaspriser,” siger Mathias Huniche Christensen med reference til de rekordhøje gaspriser danskerne oplevede sidste år.

MBJ VVS Teknik ApS, der er en autoriseret VVS- og VE-certificeret virksomhed med mere end 15 års erfaring i branchen, påpeger at det er en skam, fordi varmepumpen lige nu er en billig opvarmningsform:

”Med de lave el-priser, som vi ser lige nu, er en varmepumpe en rigtig god investering, og en opvarmningsform, der er billigere end selv fjernvarmen. Udskifter man sin nuværende varmekilde med en varmepumpe, er der endda også mulighed for reduktion af el-afgiften på hele boligens strøm – også den der bliver brugt til køleskab og PlayStation og det gør investeringen ekstra god,” udtaler den rutinerede VVS-installatør.

FAKTA

• 3byggetilbud.dk modtog i perioden i første halvår af 2022 mere end 1.000 henvendelser fra danskere, der ønskede at få opsat en luft-vand varmepumpe. I 2023 er antallet af varmepumpehenvendelser reduceret til en tiendedel af henvendelserne fra 2022.
  • 3byggetilbud.dk formidler årligt mere end 70.000 bygge- og renoveringsopgaver til et landsdækkende netværk af 1.850 håndværkerfirmaer.
  • I 2023 er der allokeret 320 milllioner til energiforbedringer i Bygningspuljen. 70 procent skal gå til varmepumper, hvilket betyder, at der i 2023 er ca. 224 millioner til varmepumper. Det forventes at cirka 13.000 husejere kan få tilskud til varmepumper med midlerne i 2023. Puljen, der administreres af Energistyrelsen er udskudt af flere omgange.

3byggetilbud.dk A/S er stiftet i år 2000 og står bag portalerne 3byggetilbud.dk, Energihjem.dk og Andelsportal.dk. 3byggetilbud.dk A/S er Danmarks største formidler af byggeopgaver. Via 3byggetilbud.dk formidles mere end 70.000 bygge- og renoveringsopgaver årligt til et landsdækkende netværk af 1.850 håndværker-firmaer.