Her er fortællingen bag 86-trøjen: Designere rejste 120 dage om året og skabte en af historiens mest ikoniske fodboldtrøjer
For 37 år siden designede Birgit Leitner og Anne-Mette Ernst Danmarks ikoniske landsholdstrøje fra VM i 1986, der af mange anses for at være en af de flotteste fodboldtrøjer nogensinde. I forbindelse med hummels 100-års fødselsdag, og relanceringen af trøjen, fortæller de to designere for første gang historien om, hvordan de på baggrund af 120 rejsedage om året fandt inspirationen til et af historiens mest anerkendte trøjedesigns i et sylokale i Hørning.
I 1986 skabte de to designere Anne-Mette Ernst og Birgit Leitner Danmarks nye danske landsholdstrøje forud for VM-slutrunden i Mexico. En trøje, som i dag er legendarisk og anses for at være et af fodboldhistoriens mest ikoniske trøjedesigns.
Som led i hummels 100-års jubilæum er trøjen blevet relanceret og skal bæres af det danske landshold til EM-kvalkampen mod Nordirland den 16. juni i Parken.
Nu fortæller de to danske designere for første gang om historien bag trøjen.
”Det er dejligt at se, at designet stadig bliver brugt i dag. Som designer regner man aldrig med noget, og selvom vi godt vidste, at den var markant anderledes, så var det i hvert fald ikke det, som vi havde regnet med for 37 år siden, da vi stod i sylokalet på kontoret i Hørning og lavede trøjen,” siger Birgit Leitner.
Birgit Leitner (70) og Anne-Mette Ernst (65) arbejdede i 1986 som freelancere hos hummel og var de eneste designere i huset. Derfor stod de to kvinder bag alle hummels fodboldtrøjedesigns op gennem 80’erne, heriblandt designs til Real Madrid, Tottenham, Aston Villa – og det danske landshold.
”Vi designede trøjen, som vi gjorde med alle andre fodboldtrøjer dengang. Selvfølgelig vidste vi, at den skulle være rød og hvid, men det handlede om at sidde med de stofprøver i hænderne, som vi havde på kontoret, sætte dem sammen på forskellige måder og få det til at fungere som en trøje. Heldigvis havde vi en rulle med stribet stof liggende, som vi prøvede at bruge, og det endte jo med at fungere meget godt,” fortæller Birgit Leitner.
Rejsedage og internationale priser
Til trods for, at trøjen er designet i 1986, opnår den fortsat stor anerkendelse i fodboldkredse og har vundet flere internationale priser som en af historiens mest ikoniske. Senest har det store internationale fodboldmedie, FourFourTwo, i en stor kåring belønnet trøjen med prædikatet den flotteste fodboldtrøje nogensinde.
Ligesom, at trøjen stadig går verden rundt i dag, så var det også på rejser til udlandet, at Birgit Leitner og Anne-Mette Ernst fandt inspirationen til designet af 86-trøjen.
”Vi rejste jo verden rundt for at få inspiration til det næste trøjedesign, og jeg vil skyde på, at vi havde i omegnen af 120 rejsedage om året. Dengang lavede vi alle prøverne selv i sylokalet i Hørning, og derfor var det nødvendigt for os at rejse til Østen for at købe stof med hjem til Danmark. Nogle gange havde vi flere 100 kilo med hjem, men så havde vi til gengæld også selv nøje udvalgt de metervarer, som vi senere brugte til at designe trøjerne,” fortæller Anne-Mette Ernst.
Uimponeret Morten Olsen
Landsholdstrøjen fra 1986 fik en blandet modtagelse, da den blev offentliggjort inden slutrunden i 1986. DBU delte ikke de to designers begejstring for trøjen og under offentliggørelsen på direkte TV var anfører Morten Olsens bedømmelse af trøjen, at han syntes, den var ”anderledes.”
”Det er vist ingen overdrivelse at sige, at den delte vandene – men det er også det, der ofte kan være med til at gøre et design til noget specielt. Der skal gerne være nogle, der ikke kan lide den, før den for alvor bliver populær – og det må man sige lykkedes meget godt,” siger Birgit Leitner.
Efter offentliggørelsen på TV udviklede hummel en større 86-kollektion med alt fra træningsdragter til parasoller og strandstole, der ligesom landsholdet eksploderede i popularitet.
”I sommeren 1986 fik vi jo jævnligt beskeder og billeder fra fans, der havde brugt designet til at male deres biler og andre skøre ting. Det var helt vildt. Vi skulle nok have fået licens på det dengang. Så havde vi været rige i dag,” slutter Anne-Mette Ernst.
Kontakter
Nicolai JohansenPR & Communication Manager
Tlf:20743751nijo@hummel.dkOm Hummel
hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, der rækker tilbage til 1923. hummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd. Gennem de fire produktkategorier teamsport, footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends. hummel A/S er en del af Thornico koncernen.
Følg pressemeddelelser fra Hummel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hummel
Dansk modebrand designer unik landsholdstrøje som hyldest til fællesskabet23.10.2024 15:00:11 CEST | Pressemeddelelse
Det danske modebrand HALO har i samarbejde med hummel og DBU designet en ny landsholdstrøje, som herrelandsholdet skal bære i Nations League-kampen mod Spanien den 15. november i Parken. Trøjen er en hyldest til fællesskabets styrke og taler samtidig ind i en stigende trend, hvor fodbold og mode smelter sammen.
Brøndby IF og hummel hylder mangfoldighed med specialdesignet trøje24.9.2024 10:13:16 CEST | Pressemeddelelse
I en ny kampagne går Brøndby IF og det danske sportsbrand hummel sammen om at sætte fokus på lighed, inklusion og mangfoldighed. Den vision bliver realiseret med en unik trøje, der skal sende et budskab om, at der er plads til alle - både på stadion og i byen.
Isbrydende aftale: hummel indgår unikt samarbejde med fodboldforbundet på verdens største ø30.8.2024 09:58:46 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har netop offentligjort en ny fireårig aftale med det grønlandske fodboldforbund, Kalaallit Arsaattartut Kattuffiat (KAK). Aftalen træder i kraft med øjeblikkelig virkning og har til formål at hylde Grønlands kulturelle arv og unikke identitet.
hummel i spansk dominans: Tre gange flere klubber end nærmeste konkurrent28.8.2024 09:33:34 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har de senere år styrket sin position som det førende teamsport brand i Spanien. Med den nyeste tilføjelse af Celta Vigo sponsorerer hummel nu 20 procent af alle professionelle spanske klubber inden for fodbold, håndbold, volleyball og basketball.
For andet år i træk: Werder Bremen og hummel sætter ny salgsrekord af hjemmebanetrøjer23.8.2024 09:01:29 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel og Bundesliga-klubben Werder Bremen kan for andet år i træk fejre en milepæl i deres partnerskab. Efter sidste års succes med hjemmebanetrøjen har den nye 2024/25-trøje sat nye rekorder og opnået de højeste salgstal i klubbens historie.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum