WWF-rapport: Forskere fandt 205 nye dyr og planter i Sydøstasien i 2022

WWF Verdensnaturfonden kæmper for at beskytte de mange nyopdagede, ultrasjældne arter og deres levesteder. Men der forsvinder desværre langt flere arter, end vi opdager, lyder det fra naturorganisationen.
Tudsen Ansonia infernalis. Fundet i Thailand. Måler 29 mm. Foto: © Parinya Pawangkhanant

En frø, der camouflerer sig som tyk mos. En kandeplante, der er så sjælden, at den kun vokser på en enkelt bjergtop. Og en flagermus, der har tilbragt de sidste 20 år på et museum.

Det er tre af i alt 205 nyopdagede dyre- og plantearter, som forskere fra hele verden i 2022 identificerede langs verdens 12. længste flod, Mekong, som snor sig gennem Myanmar, Laos, Thailand, Cambodia og Vietnam i Sydøstasien.

Det fremgår af den nye WWF-rapport New Species Discoveries in The Greater Mekong, som naturorganisationen har udarbejdet i samarbejde med flere hundrede forskere og naturbeskyttelsesorganisationer fra hele verden.

På tværs af de fem lande i Mekong-området dukkede der i 2022 i alt 205 nye arter op, heriblandt 159 planter, 24 reptiler, 11 fisk, 10 padder og et enkelt pattedyr.

Mange af de indtil for nyligt ukendte arter er fundet i områder med menneskelig aktivitet. Derfor opfordrer WWF Verdensnaturfonden til at beskytte de nye væsener og deres levesteder.

”Det er fuldstændig fantastisk, når vi finder nye dyr og planter. Området omkring Mekong-floden i Sydøstasien er et biologisk hotspot, som vi skal beskytte bedst muligt, fordi det rummer så stor artsrigdom. Selvom vi allerede kender cirka halvanden million arter, bliver glæden ikke mindre, når vi finder nye. Disse opdagelser minder os samtidig om, at der er mange ukendte arter derude, som hver især er en vital del af de lokale økosystemer. Derfor ser vi gerne, at vi gør endnu mere for at identificere arterne, så vi kan beskytte dem,” siger Jacob Fjalland, innovationsdirektør i WWF Verdensnaturfonden.

De fleste af de nye arter er fundet i Vietnam og Thailand.

Der forsvinder flere arter, end der kommer til
De mange nye arter vækker begejstring i WWF Verdensnaturfonden, men der forsvinder desværre langt flere arter, end vi finder, lyder det.

Netop nu uddør arterne mellem 100 og 1.000 gange hurtigere, end før vi mennesker indtog Jorden, og omkring en million dyre- og plantearter er direkte truet af udryddelse.

”Vi står midt i en buldrende biodiversitetskrise, som har enorme konsekvenser for livet på kloden. Arter forsvinder i et unaturligt højt tempo. Hvis en art forsvinder fra et område, falder biodiversiteten, og det har betydning for hele økosystemet. Uddør en art helt, får vi den aldrig tilbage,” siger Jacob Fjalland.

Med de nye arter er der siden 1997 i alt fundet 3.389 nye arter i Mekong-området.

Fotos og beskrivelser af de nye arter

Fotos af udvalgte nye arter inklusiv fotokredit og -beskrivelse er vedlagt.

Om WWF Verdensnaturfonden

WWF (World Wide Fund for Nature) er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF har kontorer i flere end 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. Den danske afdeling, WWF Verdensnaturfonden, blev grundlagt i 1972 af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik. Læs mere på wwf.dk.

Orkidéen Dendrobium fuscifaucium. Fundet på et marked i Laos. Endnu ikke set i naturen. Foto: © Keooudone Souvannakhoummane
Slangen Hebius terrakarenorum. Fundet i Thailand. Opholder sig både i vand og på land. Foto: © Ton Smits
Flagermusen Myotis hayesi. Fundet i Phnom Penh for over 20 år siden. Har siden været udstillet på et museum i Ungarn. Foto: © Gábor Csorba
Kandeplanten Nepenthes bracteosa. Fundet på bjergtoppen Khao Wang Hip i det sydlige Thailand. Foto: © Potjamarm Suraninpong