Columbus Q1 2023: Højere effektivitet løfter driftsresultatet med 33%

Columbus oplevede godt momentum i årets første kvartal. Omsætningen steg med 7% (12% i lokale valutaer), og driftsresultatet steg med hele 33% i Q1 2023. Optimeringen af leveranceorganisationen slår nu for alvor igennem med et løft i effektiviteten til 67% mod 62% i Q1 2022

"Vores urokkelige fokus på at forbedre effektiviteten, projektkvaliteten og krydssalget afspejles nu i tallene med en fremgang i driftsresultatet (EBITDA) på 33% samt et løft af EBITDA-marginen til 10%. Fremgangen i årets første kvartal var bredt funderet, og vi ser positivt på fremtiden med en stærk pipeline og ordrebeholdning”, udtaler CEO, Søren Krogh Knudsen

Styrket forretningsgrundlag

Columbus har de seneste år investeret mange ressourcer i en strømlining af organisationen, hvilket har sikret en højere projektkvalitet og optimering af leverancemodellen. Kvartal efter kvartal har vi leveret organisk omsætningsvækst, og i Q1 2023 har vi ligeledes løftet indtjeningen væsentligt.

Med det styrkede forretningsgrundlag er vi nu klar til at vækste gennem opkøb. Derfor var det også en stor fornøjelse, at vi medio april 2023 kunne offentliggøre opkøbet af den danske IT sikkerheds-virksomhed, ICY Security. Rådgivning inden for IT-sikkerhed har længe været efterspurgt af vores kunder, og med opkøbet har vi fået en udvidet rådgivningsmulighed på et strategisk meget vigtigt område.

Positiv resultatudvikling i Q1 2023

Omsætningen steg med 7% i Q1 2023 til DKK 391 mio. Udviklingen dækker over en vækst på 12% i lokale valutaer, hvor specielt faldet i den svenske og norske krone har påvirket omsætningen negativt. Den underliggende aktivitet har dog mere end levet op til vores forventninger med mange nye kunder og en positiv effekt af de gennemførte prisstigninger.

I Q1 2023 steg driftsresultatet (EBITDA) til DKK 39 mio., svarende til en EBITDA-margin på 10%. Dermed nåede vi en vigtig milepæl, og vi ser fortsat gode muligheder for at forbedre indtjeningen gennem yderligere effektivitetsforbedringer. I Q1 2023 blev effektiviteten løftet med 5 procentpoint til 67% fra 62% i Q1 2022.

Fremgangen bredt funderet

Det er fortsat Columbus’ serviceomsætning, der driver væksten med en omsætningsandel på 96% i Q1 2023, og fremgangen var bredt funderet. På et landeniveau blev Danmark højdespringeren med en omsætningsfremgang på 23% til DKK 80 mio., men det øvrige Norden samt UK og US viste også fremgang. De strategiske forretningsområder: Digital Commerce, Data & Analytics og Customer experience & engagement havde alle vækstrater på over 25%.

Se omsætningssplittet på side 5 i vedlagte kvartalsrapport for Q1 2023

Forventningerne til 2023 fastholdes

Baseret på udviklingen i Q1 2023 og vores stærke pipeline og ordrebeholdning, fastholder vi forventningerne til 2023 med:

• en omsætning på DKK 1.550 - 1.600 mio., svarende til en organisk vækst på 8-12% (12-15% i lokale valutaer)
  • et EBITDA på DKK 119 – 139 mio., svarende til en EBITDA-margin på 7,4% - 9,0%

Hoved- og nøgletal for Q1 2023