Nye øko-brød og boller med skorpe og smag – og med upcycling som sidegevinst
7-Elevens nye kvalitetsbagværk er udviklet sammen med Jalm&B bageriet – alt brød bages med surdej og bl.a. gulerodsrester fra anden madproduktion, der ellers var endt som madspild
![](/data/images/public/13561400/13678529/247a7786-db4c-4a12-a6f8-8f2410898138-w_720.jpg)
En hel stribe nye økologiske håndlavede boller og rundstykker bagt med surdej rykker i dag ind på bagerhylden bagerihylderne i landets 178 7-Eleven-butikker. Hele sortimentet, på nær den klassiske tebolle, skiftes ud med det nye kvalitetsbrød.
Det nye bagværk er udviklet i et samarbejde mellem 7-Eleven og de innovative bagere hos Jalm& B bageriet på Amager.
”Samarbejdet med 7-Eleven er vi rigtig glade for, både fordi de ambitiøst er gået ind i udviklingen af noget rigtig godt brød, som er lækkert og smager godt. Men samtidig er det fantastisk at få mulighed for at knytte andre producenter med ind i projektet, så vi rent faktisk kan genanvende og upcycle rester fra deres produktion af fx kvalitetsjuice til noget virkelig godt og smagfuldt brød. Den ekstra dimension af partnerskaber og cirkulær tænkning betyder også meget for os”, siger Martin Marko Hansen, Head of Innovation & Sustainability hos Jalm&B-bageriet.
Alt dej har været i hænderne på de dygtige bagere hos Jalm&B bageriet på Amager i København, der udelukkende arbejder med danske og nordiske økologiske råvarer.
Upcycling
Det nye 7-Eleven brød er bagt med overskydende restprodukter fra anden madproduktion. Råvarer, der ellers var blevet smidt ud. Den nye håndværker er lavet med overskydende valle fra osteproduktionen hos Naturmælk, der giver en delikat krumme, mens kerne artisanbollen er bagt med overskydende gulerodspulp fra juiceproduktionen hos Frankly Juice, som giver surdejsbollen ekstra saftighed.
”Kvalitet er altid i fokus for vores friske madvarer i 7-Eleven, og det nye brød er et kvalitetsløft, som kan smages. Vores mad skal være sund og nem at tage med på farten, siger Jesper Østergaard, CEO, Reitan Convenience, 7-Eleven Danmark.
”Men vi vil også gerne levere Convenience med omtanke. Vi ser upcycling af de restprodukter, der får nyt liv i vores nye brød og boller, som en værdifuld sidegevinst. Vores kunder får bedre brød med mere smag, og vi bidrager til en mere ansvarlig produktion, der rykker os i den rigtige retning i det fælles mål om at mindske det samlede klimaaftryk.”
For yderligere oplysninger se vedhæftede fakta ark om de forskellige rundstykker, brød og bollers upcycling-historie.
Kontakter
Annette Juhler KjærReitan Convenience Denmark
Tlf:+4520402050annette.juhler@reitanconvenience.dkBilleder
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark
Butikker på 1 kvadratmeter er en kæmpesucces25.6.2024 14:12:12 CEST | Pressemeddelelse
For et år siden installerede 7-Eleven sin første selvbetjeningsautomat i Københavns Lufthavn (CPH). Siden da har de små butikker på blot én kvadratmeter overgået alle forventninger og blevet uhyre populære blandt de rejsende. Så meget, at andre lande kigger mod Danmark for at lære af erfaringerne.
Ny ultrablå Pepsi fås kun i to butikker fra på mandag21.6.2024 11:17:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker sukkerfri sodavand, og nu får de mulighed for at smage en ny variant af den populære Pepsi Max i alle 7-Elevens butikker. De, der vil være blandt de allerførste, kan få en unik Pepsi-oplevelse ved at besøge de to eksklusive butikker på Nørrebrogade i København og Banegårdspladsen i Aarhus, der er dedikeret til at fejre den nye Pepsi Max Electric Blue.
Julius fra Løvens Hule sparker EM-slutrunden i gang med Dannebrogs-is til danskerne3.6.2024 09:42:18 CEST | Pressemeddelelse
Hulens yngste iværksætter, Julius Van Overeem, har haft travlt siden sin deltagelse i vinter. Han lancerer 5. juni en helt særlig Dannebrogs-is. Isen er lavet til alle de fodboldglade danskere, der snart skal følge herrelandsholdet til EM 2024, og kan købes i alle 7-Eleven i Danmark.
7-Eleven blandt de første i Danmark, som kan tilbyde hypet chokoladebar30.4.2024 08:23:39 CEST | Pressemeddelelse
Fredag den 10. maj kan danskere få fat i en af verdens mest hypede chokoladebarer i 7-Eleven-butikker landet over. Det er den verdenskendte Youtuber, Mr. Beasts ”Feastables”, der lanceres i en ny ”blue wave”-version i Danmark som første land i Europa.
7-Eleven lander rekordregnskab15.4.2024 14:57:03 CEST | Pressemeddelelse
Reitan Convenience Denmark, der driver 7-Eleven, kom ud af 2023 med en omsætning på 2,7 milliarder kr. Det er rekord for convenience-kæden. 2023 var blandt andet præget af både ekspansion på strategisk vigtige lokationer, introduktion af nye samarbejder og produkter med bæredygtighed i fokus samt frasalg af datterselskab. 7-Eleven forventer i 2024 at styrke sin position i markedet yderligere med nye butikker og øget fokus på udvikling af ’madkategorien’.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum