Ny podcast skal gøre forældre klogere på børns digitale verden
Som forælder kan man ofte blive i tvivl: Hvor lang tid må børnene egentlig bruge på skærmen? Kan man komme til at holde sit barn udenfor, hvis man ikke giver dem lov til at være på sociale medier, selvom de ikke er gamle nok? Og hvordan holder man øje med, hvad ens barn laver på de sociale medier uden at snage?
Det er nogle af de spørgsmål, journalist Ditte Giese dykker ned i i den nye podcast ’Skærmbarn’, som er blevet til i et samarbejde mellem Børns Vilkår og Heartbeats.
Formålet med podcasten er at klæde forældre bedre på til at forstå og støtte op om børns digitale verden. For den digitale udvikling har ændret vilkårene for børnelivet på rigtig mange områder. Den har givet et hav af nye muligheder, som både børnene og de voksne omkring dem skal lære at navigere i.
I podcasten taler Ditte Giese med et panel af eksperter og med dem, det hele handler om, nemlig børnene selv. I otte afsnit kommer de ind på emner som skærmtid, digital mobning, gaming og aldersgrænser på sociale medier.
”Jeg er selv mor til en sjetteklasses dreng, som griner, råber og snakker i timevis med vennerne online. Det, vi ubetinget konflikter mest om hjemme hos os, er skærm. Jeg ville gerne lave denne podcast for at gå på opdagelse i mit barns skærmverden og lære, hvad det er, der er så dragende, og hvordan jeg bedre kan støtte op om mit barns digitale liv.”
Børns Vilkår og BørneTelefonen hører fra rigtig mange børn og unge, at de ofte føler, det er deres eget ansvar at løse de udfordringer, de støder på i den digitale verden. Men sådan skal det ikke være. Det fortæller Kathrine Elmose, der er digital medieekspert i Børns Vilkår.
”Med podcasten ønsker vi at give forældre og andre nære voksne i børnenes liv nogle redskaber, konkrete råd og en større viden om nogen af de emner, der fylder rigtig meget i børnene og de unges digitale liv - fx fællesskaber, gaming og digital mobning.”
Første afsnit af podcasten ’Skærmbarn’ har premiere 17. april på Heartbeats.dk og alle tilgængelige podcastplatforme.
Podcasten er blevet til med støtte fra TrygFonden.
For yderligere info
Børns Vilkår: Michael Wibe, pressemedarbejder, miwi@bornsvilkar.dk Tlf. 40 88 83 24 Heartbeats: Ditte Giese, journalist, ditte@heartbeats.dk, Tlf: 21 91 60 65
Kontakter
Karen-Sofie BrunseKommunikationschef
Tlf:+45 51 51 81 02Billeder
Information om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
HULiGENNEM - Danmarks nye lydunivers til børn lanceres i dag25.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag, mandag den 25. november, er der endelig hul igennem til planeten HULiGENNEM. Et public service-univers fuld af sjov, inspirerende og lærerig lyd til børn.
Aller Media vinder mediestøtte til otte brands1.11.2024 15:42:18 CET | Pressemeddelelse
Det er netop blevet offentliggjort, at både femina, Vi Elsker Serier, SØNDAG, BILLED-BLADET, SE og HØR, Familie Journal, Ude og Hjemme og Isabellas er blevet tildelt mediestøtte fra den nye magasinpulje, der nu gør det muligt for magasiner med publicistisk indhold at få en bid af mediestøttekagen.
Aller Media bliver en nordisk integreret medievirksomhed - Aller Media Nordic12.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic bliver nu fuldt ud til "One Company" ved at gå fra fire landeorganisationer til en fælles organisationsstruktur, der er baseret på integrerede funktioner. Den nye organisationsstruktur træder i kraft den 1. oktober 2024
Charlotte Riparbelli har valgt at forlade Aller Media Denmark, der nu bliver til Aller Media Nordic12.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som den første kvinde i Aller Media Denmarks historie overtog Charlotte Riparbelli i marts 2020 posten som administrerende direktør efter en periode som konstitueret direktør. Nu, efter næsten fem år i direktørstolen, har Charlotte Riparbelli besluttet at fratræde sin stilling som administrerende direktør i Aller Media Denmark. Det sker i forbindelse med, at Aller Media Nordic fuldt ud bliver til "One Company" ved at gå fra fire landeorganisationer til en fælles organisationsstruktur, der er baseret på integrerede funktioner. Den nye organisationsstruktur træder i kraft den 1. oktober 2024
HULiGENNEM henter erfaren indholdschef9.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM, Danmarks nye planet og public service-lydunivers til børn, får endnu en ny, dygtig mediespiller til holdet. Rune Hedeman bliver indholdschef på det nye univers, hvor han blandt andet skal sikre den høje faglige kvalitet på tværs af redaktionerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum