Sådan kommer påsketrafikken til at se ud over Storebælt
Påskeferien nærmer sig med hastige skridt, og det betyder travlhed på de danske veje, når trafikanter krydser landet i påskedagene. Få et overblik over, hvordan trafikken ventes at fordele sig på Storebæltsbroen hen over påsken.
Prognoser for påsketrafikken viser, at de helt store rejsedage vil være skærtorsdag i tidsrummet mellem kl. 10 og 16, hvor flest kører afsted, og påskedag og 2. påskedag i eftermiddagstimerne, hvor flest ventes at køre retur.
Sund & Bælt er forberedt på påsketrafikken, der traditionelt er forbundet med ekstra travlhed. Storebælts betalingsanlæg er derfor bemandet efter trafikprognoserne for at afvikle trafikken så gnidningsfrit som muligt. Dog må det forventes, at kø kan forekomme hen over påskedagene på grund af den øgede trafik, særligt i kort- og kontantbanerne.
- Mens der er flere ting, som man kan gøre for at lette turen over Storebælt – eksempelvis benytte automatisk betaling i de grønne Ekspresbaner og sikre sig, at ens bizz eller nummerpladebetaling virker – må man som trafikant i de travle rejseperioder være indstillet på ekstra rejsetid. Det er meget svært at undgå, når mange mennesker rejser på samme tid, siger chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen.
I alt forventer Sund & Bælt, at 250.000 biler benytter betalingsanlægget i påskeferien.
Sådan fordeler trafikken sig i påskedagene
Før påske:
Den 6. april ventes det største trafikale pres i tidsrummet mellem kl. 10.00 og 16.00.
I påsken:
Den 9. og 10. april vil der være høj trafik i tidsrummet mellem kl. 12.00 og 16.00.
Gode råd til turen
- Tjek, at dit betalingskort er opdateret og undgå, at bommen ikke går op. Opdatér eller tjek dine oplysninger på brobizz.com.
- Tilmeld nummerpladebetaling for 0 kr. og spar 78 kr. på turen over Storebælt. Nummerpladebetaling kan bruges 20 minutter efter tilmelding på brobizz.com.
- Sørg for, at nummerpladen er ren før turen, hvis du benytter denne betalingsform. Specielt i vådt føre kan det være problematisk at aflæse nummerpladen i betalingsanlægget.
- Hold dig opdateret om forholdene på broen via trafikmeldinger på Storebaelt.dk og Storebælts Facebook eller tilmeld dig vores SMS-tjeneste (send BRO INFO til 1231).
- Har du både bizz og nummerpladebetaling, vil bizz ‘en blive aflæst før nummerpladen og dermed prioriteret som betalingsmiddel. Ønskes betaling med nummerpladen og ikke bizz, kan bizz ’en pakkes ind i det etui, den er modtaget i. Herefter vil den ikke kunne aflæses i betalingsanlægget, og nummerpladebetalingen vil dermed registreres som betalingsmiddel.
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Historisk operation på Storebæltsbroen29.11.2024 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet har til formål at udskifte de vitale dele, der giver broen fleksibilitet. Vedligeholdelsen kommer til at ske, uden at bilisterne bemærker det.
Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel28.11.2024 13:44:48 CET | Pressemeddelelse
Find flere billeder af Sund & Bælts anlæg nederst.
Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel28.11.2024 13:36:22 CET | Pressemeddelelse
I årets tredje kvartal var der fremgang i trafikken på både Storebæltsbroen og Øresundsbron. Trafikken bidrager sammen med et fald i renteudgifter til resultatet for tredje kvartal og en opjustering af resultat for året. På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 0,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Lastbiltrafikken steg med 2,8 pct., mens personbiltrafikken faldt med 1,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.466 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2023. Omsætning fra jernbanen steg med 18 mio. kr. Stigningen skyldes stadig primært, at sporarbejder i 2023 reducerede antallet af togpassager over Storebæltsforbindelsen. Jernbanevederlaget er baseret på den faktiske trafik. På Øresundsbron steg trafikken med 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 2,7 pct., og lastbiltrafikken steg med 0,9 pct. Vejindtægterne steg med 45 mio. kr. til 1.395 mio. kr. i perioden, sammenlignet med samme per
Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum