7-Eleven Danmark samler kædens købmænd og butikschefer til Rigsmøde for blandt meget andet at lade leverandørerne præsentere fremtidens bud på sunde snacks og klimavenlig mad på farten. Upcycling af fødevarer kan blive et væsentligt bidrag til den grønne omstilling. Og det er afgørende for mange kunder.

Tirsdag d. 28. marts vil messeområdet på Comfort Hotel i Københavns Lufthavn dufte af lækre madvarer og nybagte brød, som alle har det til fælles, at de ikke bare er nemme og hurtige tilbud til sultne maver hos 7-Elevens kunder. De vil også gøre det lettere for danskerne at være med i den grønne omstilling.
Mindre madspild, grøn omstilling og upcycling af biprodukter fra madproduktion er en hverdag, der venter kunderne. Det gælder alt fra chokoladebarer og croissanter til nye håndæltede surdejsbrød og boller i 7-Eleven, der er Danmarks største convenience-kæde målt på salg af mad.
Står det til 7-Eleven, skal de nye madvarer på hylderne ikke bare smage godt, men også være vigtige og værdifulde sidegevinster, der kan bidrage positivt i klimaregnskabet.
”Hvis det skal være rigtig godt, så skal både du og klimaet blive glad, når du spiser og nyder nem og lækker mad,” lyder målsætningen, men hvordan smager det? Og vil kunderne og købmændene med på rejsen?
Tirsdag samles 244 7-Eleven købmænd og butikschefer fra hele Danmark. Derudover flyver kolleger ind fra seks andre lande, nemlig Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen, ligesom licensgiver 7-Eleven-USA deltager på mødet. Rammen er 7-Elevens Rigsmøde i Danmark, hvor der er samling og opdatering på forretning, strategi, produkter og kundeoplevelser.
I år kan de 345 deltagere snuse og smage hos producenterne, få en snak og en forklaring om, hvorfor og hvordan, der produceres mere grønt. Alle de danske købmænd kommer til at tage nogle af de nye varer ind i deres butikkers sortiment, mens de udenlandske gæster kommer for at lære af de danske erfaringer.
- Vi er optaget af at møde kundernes efterspørgsel efter kvalitetsmad, som de kan tage med på farten. Der skal være noget for enhver smag, men vi har også et overordnet samfundsansvar for at bidrage til den grønne omstilling. Det vil vi gerne, det er en del af 7-Elevens strategi internationalt, siger Jesper Østergaard, CEO 7-Eleven Danmark, Reitan Retail.
- I Danmark er vi længst fremme med de mange friske madvarer, så mange af vores kolleger fra 7-Eleven internationalt er særdeles nysgerrige efter at hente inspiration hos os.
De enkelte købmænd driver deres egen butik, og internationalt i 7- Eleven kæden er der stor respekt for de danske købmænds professionalisme og engagement i den grønne dagsorden.
- Kunderne skal vide, at vi har deres ryg, når de køber mad hos os. På den måde kan vi sammen bidrage til den grønne omstilling, siger Annette Juhler Kjær, chef for CSR og bæredygtighed i 7-Eleven, Reitan Convenience, Danmark.
- At kvalitet og smag skal være i top, er et klassisk og ufravigeligt krav. Men i dag forventer kunderne mere. Rigtig mange spiser og køber ind med omtanke og fokus på både klima, miljø og sundhed. Mange er glade for vores fokus på økologi og dyrevelfærd. Det betyder noget, at pølserne i de franske hotdogs og i de populære pølsebrød er lavet af kød med tre dyrevelfærdshjerter, som Dyrenes Beskyttelse anbefaler. Samtidig har vi en stadig voksende gruppe af kunder, som prioriterer bæredygtighed og klima.
Det er baggrunden for det ekstra mål, 7-Eleven Danmark har lagt ind over deres nye generation af convenience produkter og madvarer.
7-Eleven udvikler løbende nye madvarer sammen med en bred vifte af leverandører. Det handler om upcycling af biprodukter fra produktionen, for eksempel gulerodspulpen fra produktion af juice, som gør gode boller fremragende med ekstra vitaminer og mere saftigt og spændstigt brød.
I det tætte samarbejde med de mindre producenter og start ups er der plads til fleksibilitet, nysgerrighed og muligheder for løbende at teste og udforske nye ideer. For virksomhederne er der samtidig en forretningsmæssig sidegevinst, fordi samarbejdet med hele 7-Eleven kæden i Danmark kan være med til at løfte og hjælpe med at scalere op til en større produktion.
Holdet bag udviklingen af de nye grønne løsninger hos 7-Eleven krydser fingre for, at de nye madvarer rammer rigtigt. De er på sin vis til eksamen på Rigsmødet – både når det gælder smag og bæredygtighed.
Jalm&B kommer med et helt nyt sortiment af morgenboller og sandwichbrød. Det er surdejsbrød, som bagerne hos Jalm&B rent fysisk har æltet og som er hævet i 24 til 48 timer, før det bages færdigt i butikkerne. I de fire forskellige boller indgår henholdsvis gulerodspulp fra Frankly Juice, valle fra Thises osteproduktion, mæsk fra ølbrygning og pulp fra produktion af havredrik.
- Det har været en mission at få kvalitetsbrød på hylderne, som både vinder på smag og bliver en gevinst på klimaregnskabet, fordi de upcycler biprodukter fra anden madproduktion, siger Annette Juhler Kjær.
Der bages fra de tidligste morgentimer, så alt er klart kl. 9, hvor købmænd og andre gæster møder nogle af de mest innovative og dedikerede leverandører. De fleste er iværksættere og start ups, som drives af passionen om at gøre en forskel, der ikke bare smager godt, men også giver god samvittighed.
Messen er by invitation only.
Presseadgang kun efter aftale.
Kontakter
Annette Juhler Kjær, head of Communication, Public Affairs & CSR, 7-Eleven Denmark, Reitan Retail
Tlf. +4520402050
Lou Thatt, Help-PR & Kommunikation
Tlf. +4527529330
Billeder
Følg pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark
7-Eleven åbner ny stor butik i Odense9.8.2023 13:04:16 CEST | Pressemeddelelse
Ny døgnåben butik med god plads til at sidde ned og nyde kaffen og en god croissant. Butikken er indrettet med fokus på mindre energiforbrug og CO2-aftryk og sælger både klassiskere som pølser og frikadeller med tre-hjertet velfærdsgris plus det nye upcyclede surdejsbrød fra Jalm&B i sandwich og rundstykker friskbagt i butikken
Nye øko-brød og boller med skorpe og smag – og med upcycling som sidegevinst27.4.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
7-Elevens nye kvalitetsbagværk er udviklet sammen med Jalm&B bageriet – alt brød bages med surdej og bl.a. gulerodsrester fra anden madproduktion, der ellers var endt som madspild
Rekordår i 7-Eleven Danmark12.4.2023 08:46:27 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningsrekord i 2022 og fremadrettet fokus på bæredygtighed
7-Eleven kårer årets bedste købmænd31.3.2023 09:30:54 CEST | Pressemeddelelse
På 7-Elevens traditionsfyldte Rigsmøde er årets tre bedste og mest innovative købmænd blevet hædret i den prestigefyldte kategori ”Årets Købmand.” Casper Bille fra 7-Eleven i Hillerød holdt ”Købmandens Tale”.
7-Eleven opruster med stærk grøn kommunikations-profil14.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danmarks største convenience-kæde har ansat Annette Juhler Kjær i en nyoprettet stilling som chef for kommunikation, CSR og Public Affairs. Det sker ud fra et erklæret mål om at styrke 7-Elevens position som danskernes foretrukne valg, når de vil spise både sundt og lækkert – og gerne vil gøre det med god samvittighed. -Vi er allerede rigtig gode til at tilbyde vores kunder præcis dét, som rigtig mange ønsker sig, når de handler på farten i en travl hverdag. Hos os kan de købe mad og drikke med god samvittighed – både i forhold til deres egen sundhed, men også i forhold til bæredygtighed og socialt ansvar, siger Jesper Østergaard, CEO, 7-Eleven Reitan Convenience Danmark - Kunderne er glade for 7-Eleven, men det er ikke alle, der ved, at vi driver forretning ud fra solide værdier om at være en socialt ansvarlig virksomhed med fokus på bæredygtighed og grøn innovation. Det er et vigtigt budskab for os, som vi gerne vil dele med vores kunder. -Det er en klar ambition, at 7-Eleven skal ry
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum