Forestillinger om løn og arbejdsvilkår får unge til at fravælge uddannelser til sygeplejerske, lærer, pædagog og socialrådgiver
Det er nogle af landets største uddannelser. Men det er også uddannelser færre og færre søger ind på. Og der er udsigt til betydelige rekrutteringsudfordringer i disse fag fremover. Men hvorfor vælger de unge de fire uddannelser fra? Det har Danmarks Evalueringsinstitut – EVA kortlagt i en ny omfattende undersøgelse.
Undersøgelsen omfatter over 40.000 unge, der begyndte på en videregående uddannelse i 2021 og 2022, og særligt interessante er svarene fra de knap 3.000 unge, der overvejede at søge en af de fire uddannelser, men endte med at vælge den fra.
Løn og arbejdsvilkår skræmmer
En stor del af de unge peger på, at arbejdsvilkårene ikke er gode nok, og at lønnen inden for professionen er for lav som udslagsgivende faktorer, der får dem til at fravælge uddannelsen, selvom de er interesserede.
Det er særligt udbredt blandt dem, der overvejer sygeplejerskeuddannelsen. Her angiver 73 % af dem der overvejede, men fravalgte uddannelsen, at bekymringer for arbejdsvilkår var afgørende for deres fravalg. For pædagoguddannelsen var det 53 %, for læreruddannelsen 43 % og for socialrådgiveruddannelsen 31 %.
Mange angiver også, at de fravalgte uddannelsen, fordi lønnen inden for professionen er for lav. Det gælder 55 % af dem, der overvejede sygeplejerskeuddannelsen, 52 % af dem, der overvejede pædagoguddannelsen, 36 % af dem, der overvejede læreruddannelsen, og 26 % af dem, der overvejede socialrådgiveruddannelsen.
”Det er tydeligt, at forestillinger om løn og arbejdsvilkår skræmmer en del unge væk fra de her fire uddannelser, selvom de egentlig er interesserede i faget. Det understreger behovet for at adressere de unges forestillinger om arbejdsvilkår og løn. Undersøgelsen forholder sig ikke til forholdet mellem myte og realitet i de unges forestillinger, men det er oplagt, at vejledning og information om uddannelser og arbejdslivet gerne skal kvalificere de unges forestillinger på en troværdig måde.” siger Christina Barfoed-Høj, direktør på Danmarks Evalueringsinstitut – EVA.
”I modsat fald risikerer man, at misforståelser eller upræcise forestillinger skubber nogle unge væk fra en uddannelse og et job, de ellers godt kunne se sig selv i. Derudover kan der selvfølgelig også være helt reelle problemstillinger ift. løn og arbejdsvilkår, som man politisk må forholde sig til,” siger Christina Barfoed-Høj.
Omkring 2 ud af 3 svarer, at de fravalgte uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver, fordi der var andre uddannelser, de vurderede var mere spændende. Det er den mest udbredte fravalgsårsag.
Studenter med højeste karakterer er bekymret for uddannelsens niveau
Undersøgelsen viser også, at nogle grupper er underrepræsenterede på de fire uddannelser. Både mænd, indvandrere og efterkommere og studenter med høje karaktersnit er grupper, hvor der et potentiale for at øge andelen.
Især studenter med de højeste karaktersnit på 7 eller derover er mere tilbøjelige til at overveje, men fravælge de fire uddannelser end elever med lavere karaktersnit. Således havde fx 65 % af dem, der overvejede, men fravalgte læreruddannelsen, et karaktersnit på mindst 7. Det gjaldt 61 % af dem, der overvejede sygeplejerskeuddannelsen.
Samtidig begrunder studerende med høje karaktersnit i højere grad deres fravalg med en bekymring for, at det faglige niveau på uddannelsen er for lavt, end det gør sig gældende for elever med lavere karaktersnit.
”Det kan godt tyde på, at der er brug for at tydeliggøre og nuancere den faglighed, de unge vil møde på uddannelserne og i professionerne, herunder fx det særlige i professionsfagligheden. Men også at fagligheden er andet og mere end at gøre en positiv forskel. Det kan også handle om kendskab til lovgivning, anatomi og barnets psykologiske udvikling. Det handler således ikke kun om omsorg, som er centralt for uddannelserne, og som vi kan se er vigtigt for mange af dem, der vælger uddannelserne, men også om at opøve en professionel tilgang og kunnen inden for alle aspekter af faget, som måske kunne tiltrække flere og andre ansøgere,” siger Christina Barfoed-Høj, direktør for EVA.
Optagne vil gøre en positiv forskel
I rapporten svarer de unge, der er optaget på en af de fire uddannelser, også på, hvad der fik dem til at vælge uddannelsen.
Her svarer 92-94 % at det i høj eller meget grad skyldtes, at de ønsker et job, hvor de kan gøre en positiv forskel for andre. Det er en markant større andel end man finder blandt den brede gruppe af studerende på videregående uddannelser, hvor ca. 60 % af alle angiver denne begrundelse.
De næstmest udbredte tilvalgsbegrundelser er, at den faglige interesse for uddannelsen i høj eller meget høj grad var afgørende eller muligheden for at få et spændende job.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Giese JakobsenKommunikationskonsulentDanmarks Evalueringsinstitut
Tlf:51208172rgj@eva.dkBilleder
Vedhæftede filer
Links
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum