Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet

Ny cyberhotline skal øge borgeres og virksomheders digitale sikkerhed

Del
I dag lanceres ny Cyberhotline for digital sikkerhed, som skal hjælpe borgere og virksomheder, hvis de er blevet hacket eller har brug for råd til at beskytte sig mod it-kriminalitet.

Cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark, og det er vigtigere end nogensinde at beskytte sig digitalt både som borger og virksomhed. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen, i samarbejde med Center for Cybersikkerhed, oprettet en hotline, som skal hjælpe borgere og virksomheder med at få styr på den digitale sikkerhed.

Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops, beskytter sig mod svindel på sociale medier og sikrer deres trådløse netværk. Ligesom de kan få råd og vejledning ved mistanke om, at de har fået misbrugt personlige oplysninger.

Virksomheder kan blive klogere på, hvordan de ruster deres virksomhed mod digitale trusler som f.eks. ransomware, faktura-bedrag og phishing. Og så kan de få hjælp og vejledning, hvis de står i den svære situation at være udsat for et cyberangreb.

Digitaliseringsminister Marie Bjerre siger:

”Digital sikkerhed for både borgere og virksomheder er vigtigere end nogensinde. Undersøgelser viser, at et stigende antal borgere bliver udsat for svindelforsøg ved nethandel, og at mere end hvert sjette forsøg lykkes. Vi ved også, at knap hver anden af de danske små og mellemstore virksomheder har et for lavt sikkerhedsniveau. Det kan være svært at vide, hvordan man beskytter sig, eller hvad man gør, hvis uheldet er ude. Det problem skal den nye cyberhotline være med til at løse.”

Fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen siger:

”Cybertruslen er kompleks, vedvarende og ikke mindst alvorlig. Som et af verdens mest digitaliserede lande er Danmark et særdeles attraktivt mål for cyberangreb. Derfor er det vigtigt at alle – virksomheder såvel som borgere – nemt kan få den rette støtte og rådgivning til at styrke egen cybersikkerhed. Det har været efterspurgt, og jeg er glad for, at hotlinen nu kan bidrage hertil.”

Cyberhotlinen for digital sikkerhed kan kontaktes på telefon 33 37 00 37 på hverdage 8:00-20:00 og i weekenden og helligdage mellem 10:00-16:00. Eller på mail via sikkerdigital.dk/cyberhotline.

Du kan læse mere om cyberhotlinen her: sikkerdigital.dk/cyberhotline

Fakta

  • Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere og virksomheder få råd og vejledning til, hvordan de kan sikre sig mod digitale trusler.
  • Den nye cyberhotline kan også vejlede danske virksomheder og borgere, der er blevet udsat for it-kriminalitet og guide til, hvordan de bedst håndterer situationen.
  • Cyberhotlinen kan desuden stille borgere, der har mistanke om eller har været udsat for misbrug af deres personlige oplysninger, videre til Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri. Her kan de blandt andet få hjælp til at begrænse skaden og rådgivning om, hvad man skal gøre for at håndtere et eventuelt økonomisk tab.
  • I tilfælde af et igangværende cyberangreb hos en virksomhed kan hotlinen stille videre til Center for Cybersikkerhed, som kan hjælpe med at afklare, hvad der er sket, og hvad der kan gøres for at afhjælpe situationen. Center for Cybersikkerhed kan hjælpe med identifikation af angrebstype, placering på angrebskæden og ekspertviden inden for cyberangreb, som for eksempel DDoS, ransomware og spionage.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet

Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K

+45 72 28 24 00https://digmin.dk/

Følg pressemeddelelser fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet

Løsning på Chromebook-sagen og det videre arbejde med problemstillingen27.6.2024 15:34:01 CEST | Pressemeddelelse

I forlængelse af Datatilsynets afgørelse fra 30. januar 2024 i ’Chromebook-sagen’ om en række kommuners manglende hjemmel til videregivelse af personoplysninger til afledte formål, noterer regeringen sig, at KL’s dialog med Google og Datatilsynet har resulteret i en kontraktuel løsning, som regeringen forventer håndterer den specifikke udfordring med Chromebooks på skoleområdet. Det er positivt for kommuner, undervisere og elever, at der er skabt klarhed om anvendelsen af det digitale redskab forud for, at næste skoleår begynder til august. Regeringen har igangsat et arbejde med at finde løsninger på den bredere og mere generelle problemstilling, som Chromebook-sagen giver anledning til i forhold til videregivelse af data til afledte formål. I forbindelse med Chromebook-sagen anviser Datatilsynet tre mulige måder, behandlingerne af personoplysninger kan bringes i overensstemmelse med lovgivningen på: Tekniske løsninger, kontraktuelle løsninger eller lovgivningsløsninger. Regeringen men

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye