Digitaliseringsministeriet

Ny cyberhotline skal øge borgeres og virksomheders digitale sikkerhed

Del
I dag lanceres ny Cyberhotline for digital sikkerhed, som skal hjælpe borgere og virksomheder, hvis de er blevet hacket eller har brug for råd til at beskytte sig mod it-kriminalitet.

Cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark, og det er vigtigere end nogensinde at beskytte sig digitalt både som borger og virksomhed. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen, i samarbejde med Center for Cybersikkerhed, oprettet en hotline, som skal hjælpe borgere og virksomheder med at få styr på den digitale sikkerhed.

Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops, beskytter sig mod svindel på sociale medier og sikrer deres trådløse netværk. Ligesom de kan få råd og vejledning ved mistanke om, at de har fået misbrugt personlige oplysninger.

Virksomheder kan blive klogere på, hvordan de ruster deres virksomhed mod digitale trusler som f.eks. ransomware, faktura-bedrag og phishing. Og så kan de få hjælp og vejledning, hvis de står i den svære situation at være udsat for et cyberangreb.

Digitaliseringsminister Marie Bjerre siger:

”Digital sikkerhed for både borgere og virksomheder er vigtigere end nogensinde. Undersøgelser viser, at et stigende antal borgere bliver udsat for svindelforsøg ved nethandel, og at mere end hvert sjette forsøg lykkes. Vi ved også, at knap hver anden af de danske små og mellemstore virksomheder har et for lavt sikkerhedsniveau. Det kan være svært at vide, hvordan man beskytter sig, eller hvad man gør, hvis uheldet er ude. Det problem skal den nye cyberhotline være med til at løse.”

Fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen siger:

”Cybertruslen er kompleks, vedvarende og ikke mindst alvorlig. Som et af verdens mest digitaliserede lande er Danmark et særdeles attraktivt mål for cyberangreb. Derfor er det vigtigt at alle – virksomheder såvel som borgere – nemt kan få den rette støtte og rådgivning til at styrke egen cybersikkerhed. Det har været efterspurgt, og jeg er glad for, at hotlinen nu kan bidrage hertil.”

Cyberhotlinen for digital sikkerhed kan kontaktes på telefon 33 37 00 37 på hverdage 8:00-20:00 og i weekenden og helligdage mellem 10:00-16:00. Eller på mail via sikkerdigital.dk/cyberhotline.

Du kan læse mere om cyberhotlinen her: sikkerdigital.dk/cyberhotline

Fakta

  • Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere og virksomheder få råd og vejledning til, hvordan de kan sikre sig mod digitale trusler.
  • Den nye cyberhotline kan også vejlede danske virksomheder og borgere, der er blevet udsat for it-kriminalitet og guide til, hvordan de bedst håndterer situationen.
  • Cyberhotlinen kan desuden stille borgere, der har mistanke om eller har været udsat for misbrug af deres personlige oplysninger, videre til Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri. Her kan de blandt andet få hjælp til at begrænse skaden og rådgivning om, hvad man skal gøre for at håndtere et eventuelt økonomisk tab.
  • I tilfælde af et igangværende cyberangreb hos en virksomhed kan hotlinen stille videre til Center for Cybersikkerhed, som kan hjælpe med at afklare, hvad der er sket, og hvad der kan gøres for at afhjælpe situationen. Center for Cybersikkerhed kan hjælpe med identifikation af angrebstype, placering på angrebskæden og ekspertviden inden for cyberangreb, som for eksempel DDoS, ransomware og spionage.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Digitaliseringsministeriet

Digitaliseringsministeriet
Digitaliseringsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K

+45 72 28 24 00https://digmin.dk/

Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet

Ny omfattende undersøgelse: Den digitale demokratiske samtale er under pres31.3.2025 07:00:22 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde har danske forskere undersøgt borgernes adgang til, deltagelse i og opfattelse af det digitale demokrati. Undersøgelsen viser, at grundbetingelserne for det digitale demokrati er på plads. Men den viser også, at over halvdelen af danskerne ikke tager del i debatter om samfundsforhold online. Hver femte borger ville egentlig gerne deltage, men afholder sig fra det, fordi tonen er for hård. Det skaber en skævvridning i debatten, som sætter den digitale demokratiske samtale under pres.

Færre borgere har brug for hjælp til offentlige digitale løsninger24.3.2025 09:27:04 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse zoomer ind på borgernes behov for hjælp til offentlige digitale løsninger. I løbet af de seneste to år er andelen af borgere, der har brug for hjælp, faldet næsten 6 procentpoint. Der er ifølge digitaliseringsminister Caroline Stage fortsat behov for at sætte skub på arbejdet med hjælp og vejledning til de borgere, der oplever udfordringer med de digitale løsninger.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye