SYNERGI støtter forslag fra Enhedslisten: Danmark bør have en strategi for energiforbruget

I dag behandler Folketinget et beslutningsforslag fra Enhedslisten, der har til formål at ”sikre, at regeringen udarbejder en ambitiøs strategi for energieffektiviseringer og energibesparelser i Danmark.” SYNERGI bakker op om forslaget og mener, at Danmark i fraværet af en samlet plan går glip af massive klima- og økonomiske gevinster.

En elektrificeringsstrategi, mål for vedvarende energi, mål for antallet af elbiler, en grøn gas-strategi, en strategi for bæredygtigt byggeri og en Power-to-X-strategi er bare nogle af de mange mål og strategier, der danner rammen om den grønne omstilling af Danmark. Endnu har Danmark dog hverken et nationalt mål eller strategi for et effektivt energiforbrug. Men det bør vi have, mener Enhedslisten, der har stillet et beslutningsforslag med netop det formål, som behandles i dag.

SYNERGI-direktør Katrine Bjerre M. Eriksen bakker op om forslaget.

”Det Internationale Energiagentur og andre eksperter har flere gange slået fast, at et klogt og effektivt energiforbrug er helt afgørende for at lykkes med den grønne omstilling. Elbehovet stiger til det dobbelte i 2030, fordi vi skal bruge meget mere grøn energi til vores varmepumper, elbiler, fjernvarme osv. Energieffektivitet er den brik, der hurtigere gør os fri af den sorte energi og får os i mål med et helt grønt energisystem. Potentialet er enormt, og derfor er det meget positivt, at Enhedslisten nu foreslår en strategi for energieffektivitet,” siger Katrine Bjerre M. Eriksen.

Der er mange gode grunde til at prioritere et lavere energiforbrug. Bygninger tegner sig alene for knap en tredjedel af Danmarks CO2-udledning. Potentialet for rentable energibesparelser i industrien er hele 17 % af forbruget. I en tid, hvor der er mangel på især grøn energi og et stort politisk ønske om at blive fri af den russiske gas, er der endnu større incitamenter til at få både bygninger og industri til at køre længere på energien. Samtidig har de tårnhøje energipriser ramt boligejere og virksomheder med lav energieffektivitet særligt hårdt på pengepungen. Derfor håber Katrine Bjerre M. Eriksen, at en strategi for energieffektivitet kan blive en realitet inden årets udgang.

”Hver en kilowatt-time sparet er en kilowatt-time tættere på målet om et 100 pct. grønt energisystem. Men lige nu er det uklart, hvordan energieffektivitet skal bidrage til den grønne omstilling af Danmark. Grøn, energisparende teknologi kan genbruge overskudsvarmen fra fx datacentre, mindske CO2-udledningen og ikke mindst bidrage til et fleksibelt energiforbrug, så vi bruger den sparsomme grønne energi klogt. Der er behov for en samlet strategi for at udnytte potentialerne bedst muligt. Den bold har Enhedslisten nu kastet op i luften – jeg håber, regeringen er klar til at gribe den,” siger SYNERGIs direktør.

Førstebehandlingen af Enhedslistens forslag, B7, er punkt seks på dagsordenen i Folketingssalen, der begynder kl. 10 i dag.

Katrine Bjerre M. Eriksen er tilgængelig for pressen for yderligere kommentarer via am@synergiorg.dk eller 3066784.

13 organisationer og fagforeninger i opråb: Giv os grønne og sunde velfærdsbygninger11.4.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

En bred koalition af organisationer og fagforeninger savner et større politisk fokus på gamle og utidssvarende skoler, plejehjem og andre offentlige velfærdsbygninger. Renoveringsefterslæbet koster både på klimakontoen, energiregningen og danskernes sundhed. Det er ikke godt nok, mener koalitionen, der derfor lancerer syv forslag til, hvordan bygningerne kan blive grønnere, sundere og billigere i drift. Et grønt anlægsloft er et af initiativerne.

EU-Parlamentet godkender nye grønne krav, der endegyldigt kan lukke Putins gashaner12.3.2024 13:39:29 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bygningsdirektiv er netop stemt igennem EU-Parlamentet. Dermed er vejen banet for en markant grønnere, mere energieffektiv europæisk bygningsmasse. Potentialerne i direktivet er så store, at det helt kan fjerne EU’s behov for gas fra Putins Rusland og spare milliarder på europæernes energiregning, viser en ny analyse. Perspektiverne er enorme, mener SYNERGI-formand Bendt Bendtsen og Europa-Parlamentsmedlem Morten Helveg Petersen.

SYNERGI er enig med Klimarådet: Stort efterslæb i Danmarks EU-forpligtelser29.2.2024 11:05:35 CET | Pressemeddelelse

Danmark har endnu ikke redegjort for op mod en tredjedel af de energibesparelser, som EU kræver, viser Klimarådets statusrapport, der offentliggøres i dag. ”Vi har en meget stor og vigtig opgave foran os,” mener SYNERGI-direktør Katrine Bjerre. Hun peger på behovet for, at regeringen snart leverer en køreplan for energieffektivitet – gerne i form af en ambitiøs strategi.