SYNERGI: EU’s nye klimamål er ”ret ambitiøst” og kræver øget fokus på energieffektivitet

EU-Kommissionen har i dag lanceret sit bud på et klimamål for 2040. Vejen derhen er i betydelig grad bundet op på et lavere energiforbrug, viser et lækket dokument fra EU-Kommissionen. SYNERGIs direktør, Katrine Bjerre, er tilfreds med det nye klimamål og understreger, at der fortsat er masser af klimabidrag at hente i øget energieffektivitet.

EU skal skære 90 pct. af sin udledning af drivhusgasser i 2040 sammenlignet med 1990. I hvert fald hvis det står til EU-Kommissionen, der i dag lancerer sit forslag til et nyt reduktionsmål.

SYNERGIs direktør, Katrine Bjerre, tager godt imod forslaget og ser det som et pænt skridt i den rigtige retning i det nødvendige arbejde for et langt mere energieffektivit EU.

“EU’s nye 2040-mål er ret ambitiøst og kommer til at presse alle medlemsstaterne til det yderste. En betydelig del af målet skal opfyldes gennem øget energieffektivitet. Det er positivt – for der er fortsat masser af potentialer i at spare på energien. Det gælder ikke mindst ift. digitalisering, bedre energistyring og i bygninger, hvor energiforbruget i kraft af en gammel og udslidt bygningsmasse fortsat er alt for højt. Kommissionen vurderer, at et 90 pct.-reduktionsmål vil kræve en ”høj gennemsnitlig årlig renoveringsrate i 2031-2040”. Det er fornuftigt, og det er der i den grad behov for,” siger SYNERGI-direktør Katrine Bjerre og uddyber:

”Foruden en lavere udledning af drivhusgas har vi et akut behov for at øge forsyningssikkerheden og mindske EU’s energiimport fra lande som fx Rusland. Samtidig blev det under energikrisen tydeligt for enhver, at kombinationen af et højt energiforbrug og afhængighed af importeret energi er en farlig og dyr cocktail. Det gælder både for forbrugerne og de europæiske statskasser, der måtte investere knap 5.000 mia. kr. i at afbøde effekterne af krisen. Kommissionen vurderer, at det nye mål bl.a. gennem øget energieffektivitet vil mere end halvere unionens energiimport i perioden 2030 til 2040. Det er ekstremt vigtigt.”

Forslaget skal forhandles på plads med medlemslandenes repræsentanter i Ministerrådet, før et endeligt mål er en realitet.

Se det lækkede dokument fra EU-Kommissionen her.

Om Synergi

13 organisationer og fagforeninger i opråb: Giv os grønne og sunde velfærdsbygninger11.4.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

En bred koalition af organisationer og fagforeninger savner et større politisk fokus på gamle og utidssvarende skoler, plejehjem og andre offentlige velfærdsbygninger. Renoveringsefterslæbet koster både på klimakontoen, energiregningen og danskernes sundhed. Det er ikke godt nok, mener koalitionen, der derfor lancerer syv forslag til, hvordan bygningerne kan blive grønnere, sundere og billigere i drift. Et grønt anlægsloft er et af initiativerne.

EU-Parlamentet godkender nye grønne krav, der endegyldigt kan lukke Putins gashaner12.3.2024 13:39:29 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bygningsdirektiv er netop stemt igennem EU-Parlamentet. Dermed er vejen banet for en markant grønnere, mere energieffektiv europæisk bygningsmasse. Potentialerne i direktivet er så store, at det helt kan fjerne EU’s behov for gas fra Putins Rusland og spare milliarder på europæernes energiregning, viser en ny analyse. Perspektiverne er enorme, mener SYNERGI-formand Bendt Bendtsen og Europa-Parlamentsmedlem Morten Helveg Petersen.

SYNERGI er enig med Klimarådet: Stort efterslæb i Danmarks EU-forpligtelser29.2.2024 11:05:35 CET | Pressemeddelelse

Danmark har endnu ikke redegjort for op mod en tredjedel af de energibesparelser, som EU kræver, viser Klimarådets statusrapport, der offentliggøres i dag. ”Vi har en meget stor og vigtig opgave foran os,” mener SYNERGI-direktør Katrine Bjerre. Hun peger på behovet for, at regeringen snart leverer en køreplan for energieffektivitet – gerne i form af en ambitiøs strategi.

SYNERGI: Nye EU-krav til bygninger er et betydeligt skridt i den rigtige retning8.12.2023 05:05:00 CET | Pressemeddelelse

EU’s medlemslande skal gøre meget mere for at energieffektivisere bygninger. Det står klart, efter der er opnået politisk enighed om et nyt EU-bygningsdirektiv i går aftes. Selv om ambitionsniveauet i direktivet ikke står mål med klimaudfordringen i vores bygninger, er aftalen et betydeligt skridt i den rigtige retning, mener Bendt Bendtsen, SYNERGI-formand og tidligere chefforhandler på Bygningsdirektivet. Han kalder aftalen et ambitiøst resultat opnået i uambitiøse rammer.