Kunderne hos Dansk Sundhedssikring får som de første glæde af ny banebrydende AI-teknologi

Smerteramte forsikringskunder får nu som de første i verden hurtigere adgang til rette behandling med hjælp fra kunstig intelligens. Danmarks største udbyder af sundhedsforsikringer, Dansk Sundhedssikring, indfører nemlig ny banebrydende AI teknologi, der kan opfange kundernes symptomer over telefonen.”
Banebrydende kunstig intelligens sikrer nu, at forsikringskunderne i Dansk Sundhedssikring som de første i verden får hurtigere og mere præcis adgang til behandling, når de har smerter, fortæller Claus Brink, COO i Dansk Sundhedssikring. Pressefoto.

Ved hjælp af kunstig intelligens sikrer Danmarks største udbyder af sundhedsforsikringer, Dansk Sundhedssikring, nu som det første forsikringsselskab i verden kunderne et langt mere præcist og effektivt forløb, når de har brug for sundhedsydelser.

I samarbejde med det danske selskab Corti har Dansk Sundhedssikring indført en ny banebrydende teknologi. Den opfanger symptomer på helbredsproblemer, når kunderne ringer ind med fx ondt i hovedet for at bruge deres sundhedsforsikring.

Det fortæller Claus Brink, COO hos Dansk Sundhedssikring.

Claus Brink forklarer, at det nye Corti-system ’lytter med’, når kunden og sundhedsrådgiveren fra Dansk Sundhedssikring taler sammen. Teknologien analyserer og dokumenterer de symptomer kunden oplever. På den måde får sundhedsrådgiveren teknologisk hjælp til at tage højde for mest muligt, når kunden sendes til behandling.

“Når kunderne ringer til Dansk Sundhedssikring med symptomer, får de altid kompetente sundhedsfaglige medarbejdere i røret. Men nu tager vi som det første forsikringsselskab i verden et kvantespring og bliver endnu bedre. Den banebrydende teknologi skal sikre, at vores medarbejdere opfanger så mange symptomer som muligt, så kunderne får den rette rådgivning og behandling hos fx psykolog eller fysioterapeut,” siger Claus Brink.

Hurtigere vej til rette behandling

Han forklarer, at systemet er med til at gøre vejen til behandling både mere kompetent og mindre tidskrævende for kunderne i Dansk Sundhedssikring.

”Corti-teknologien sikrer, at vores kunder får hurtig og præcis hjælp. Kunden får nemlig en medarbejder i røret, som kan fokusere alene på kunden og derfor kan give en hurtigere og mere præcis betjening. Samtidig mindsker vi risikoen for fejl. Jo flere kunder vi kan hjælpe til hurtig og mere præcis behandling, jo mere aflaster det ikke kun kunden, men også vores sundhedsvæsen som helhed,” siger Claus Brink.

Resultaterne indtil videre taler for sig selv. I løbet af november 2022, som er første måned, hvor Dansk Sundhedssikring benyttede det nye system, skulle kunderne bruge 11 procent kortere tid med sundhedsrådgiveren, før den rette behandling var identificeret.

Hos Corti er CRO Christian Borelli stolt af resultatet.

“Det er faktisk et markant resultat. Vi er meget stolte over at bidrage til løbende teknologiske og datadrevne forbedringer af den service, som Dansk Sundhedssikring giver både deres kunder. Vores nye partnerskab rummer flere muligheder for yderligere udvikling og samarbejde med udgangspunkt i vores teknologi. Vi har allerede set enestående resultater, og glæder os til at se endnu flere i vores fremtidige samarbejde,” siger Christian Borelli.

Om Dansk Sundhedssikring

Dansk Sundhedssikring er på 10 år blevet Nordens største leverandør af sundhedsforsikringer og har nu 540.000 kunder. 90 sundhedsfaglige medarbejdere sikrer dagligt, at kunderne kommer nemt igennem til den rette behandling. De tager både hånd om kundernes sundhed, når skaden er sket, eller når skaden skal forebygges. Dansk Sundhedssikring er i lige så høj grad et sundhedshus, som det er et forsikringsselskab. Sundhedspersonalet i Dansk Sundhedssikring er den drivkraft, der har gjort forsikringsselskabet til Danmarks største udbyder af sundhedsforsikringer.

Om Corti

Corti er en dansk virksomhed, som udvikler software til sundhedssektoren og akutberedskaber verden over. Cortis løsninger er baseret på kunstig intelligens og sprogteknologi, der assisterer sundhedsfaglige og kvalitetsmedarbejdere i løbet af og efter samtaler med patienter og borgere - altid med det formål at forbedre patientsikkerhed og lette den administrative byrde. Med Cortis platform kan sundhedsudbydere automatisere og understøtte kvalitetsarbejde, dokumentation, medicinsk kodning og beslutningsstøtte. Der udbydes individuelle løsninger alt afhængig af kundernes behov.

Information om Dansk Sundhedssikring A/S

Hørkær 12B
2730 Herlev

+45 70 20 61 21https://ds-sundhed.dk/

Dansk Sundhedssikring er Danmarks største udbyder af sundhedsforsikringer. Vi er en sundhedsfaglig virksomhed, der drives af at sikre vores kunder et sundere liv. Vi har +500.000 kunder via +13.000 arbejdspladser i Danmark.

PrimaCare er søster virksomhed til Dansk Sundhedssikring og sikrer egne og Dansk Sundhedssikrings kunder adgang til et udbredt kvalitetsnetværk af behandlere i Danmark. Samtidig udbyder PrimaCare sundhedsordninger i Danmark.