Europas bedste private label-produkter er fundet: Lidls vaniljeis og æbleeddike fra lokale, danske leverandører løber med to priser

Hvert år kårer branchemagasinet European Supermarket Magazine de bedste private label-produkter i detailhandlen på tværs af 23 lande fra hele Europa, som dyster i 17 forskellige kategorier. I år har Lidl vundet to kategorier med produkterne en økologisk æbleeddike fra Fra Fejø og en økologisk vaniljeis fra Skarø Is.
Begge er lokale fødevareproducenter, som i samarbejde med Lidl, har udviklet produkter særligt til dagligvarekædens private label-serie ’En Bid af Danmark’.
”Jeg er enormt stolt over vores to priser. De er i høj grad et kvalitetsstempel af vores produkter og bidrager til at sætte dansk kvalitet på verdenskortet. I Lidl har vi et stort fokus på at udvikle vores egne private label-produkter, heriblandt En Bid af Danmark-serien, som udelukkende er produkter fra danske leverandører med høj kvalitet. Dette er æbleeddiken fra Fra Fejø og vaniljeisen fra Skarø Is to rigtig gode eksempler på,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, om prisuddelingerne.
Æbleeddike, der fremmer en cirkulær økonomi
Den økologiske æbleeddike, produceret af FraFejø, vandt i specialkategorien ’Sustainable product of the year*' og blev af dommerne hyldet for, udover sin smag, også at bidrage til at reducere madspild og fremme en cirkulær økonomi. Æbleeddiken fremstilles nemlig af æbler, som er tilovers fra andre produktioner og af kernehuse fra æblerne. På den måde er eddiken et eksempel på, hvordan Fra Fejø udnytter råvarerne 100 procent og dermed mindsker madspild.
Det var med stor glæde, at fabrikschef i Fra Fejø, Sophia Johannesen, modtog nyheden om, at deres æbledikke, produceret for Lidl, var prisvinder af kategorien:
”Jeg er meget stolt over have vundet prisen for ’Sustainable product of the year’. Hver dag arbejder vi for at fremme fokus på madspild og økologi, og derfor er det kæmpestort, at vores produkt får international anerkendelse. Generelt har det været en rigtig god oplevelse at indlede et samarbejde med Lidl, og det har haft direkte betydning for vores virksomhed og nærområde både i forhold til arbejdspladser og virksomhedens udvikling, da vi nu kan nå meget bredere ud med vores produkt.”
Æbleeddiken fra Fra Fejø var oprindeligt nomineret i krydskategorien ‘Sauces and condiments’, men endte med et vinde krydskategorien ‘Sustainable product of the year’, hvor alle indsendte produkter er blevet vurderet.
Vaniljeis, der har et innovativt take
I kategorien ’Frozen Foods’ vandt den øklologiske vaniljeis fra Skarø Is, som er udviklet i samarbejde med Lidl og fås derfor kun eksklusivt i dagligvarekæden. Det unikke ved isen er, at den er lavet på mælk i stedet for fløde, hvilket blandt andet er med til at holde prisen nede, så den egner sig bedre til discountkæden.
Dommerne roste blandt andet produktet for dets innovative take på en vaniljeis og hyldede det for den ægte naturlige smag og cremede tekstur.
I Svendborg, hvor Martin Jørgensen til daglig driver Skarø Is, var nyheden om prisuddelingen en meget glædelig overraskelse:
”Da jeg hørte, at vores lille virksomhed var nomineret til prisen. Og endnu større, at vi nu har vundet prisen som et af de bedste private label-produkter i Europa. Jeg er simpelthen så glad og overrasket.Før vi gik i gang, synes jeg, at der manglede en lækker kvalitets mælkeis på markedet. Det må man sige, at vi nu har lavet om på i samarbejde med Lidl, og så er vi endda blevet hædret for det nu.”
*Alle indsendte produkter på tværs af alle 17 kategorier er blevet vurderet i forhold til fire overordnede priser: Årets innovative produkt, Packaging Excellence Award, Sustainable Product of the Year og Taste Excellence Award.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum