Dansk modebranche i topform er godt rustet til en økonomisk afmatning
![Morten Gade Steinmetz, Deloitte.](/data/images/00114/4ee9ce1e-1fe2-46cc-bf88-b9b64509b9d7-w_720.jpg)
Den danske modebranche har levet godt på toppen af en højkonjunktur. Det viser nye nøgletal for modebranchen, som revisions- og rådgivningshuset Deloitte offentliggør i dag.
Salget i de fysiske butikker er vendt stærkt tilbage, danskerne fortsætter ufortrødent med onlineshopping, og de væsentligste eksportmarkeder handler i stor stil ind hos de danske modehuse. Derfor fremviser branchen nu stærke regnskaber.
”De danske modevirksomheder kan gå den kommende tid i møde med et solidt afsæt. Branchen har været god til at generere salg og nye muligheder bl.a. i de fysiske butikker, hvor der efter lockdown på ny har været liv og glade dage. Det er et godt udgangspunkt for den nedgangstid, vi forventer forude. For vi kommer ikke uden om, at både verdensøkonomien og forbrugernes vaner kommer til at ændre sig, og samtidig kommer der lovgivning fra EU med omfattende rapporteringskrav til virksomhederne,” siger Morten Gade Steinmetz, brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.
Skærpet konkurrence
Modebranchen ser nu ind i en tid med skærpet konkurrence, uro på de finansielle markeder og tilpasning af omkostninger i lyset af faktorer som høj inflation. Alligevel mener Deloittes brancheleder ikke, at tilbudskrig og gule skilte er det rette modsvar.
”Med den skærpede konkurrence under finanskrisen i 2008 blev forbrugerne vænnet til en høj prisbevidsthed og tilbudsjagt. At man kunne købe den samme mængde varer, men til en overkommelig pris. Men i dag tænker forbrugerne også på den pris, som klimaet og miljøet betaler. Så måske kan den kommende krise være en løftestang til at vænne forbrugerne til at købe færre, men bedre produkter – og hvor der er fokus på varer med lang levetid,” siger Morten Gade Steinmetz.
Golden days i detail, grøn omstilling i engros
Dykker man ned i nøgletallene, har navnlig detailhandlen haft en gylden periode med en soliditetsgrad på samme niveau som før pandemien. I detail er det gennemsnitlige driftsresultat er steget med 258 procent pr. ansat. Tre ud af fire detailvirksomheder har nu overskud – noget, der kun var tilfældet for 60 procent af detailvirksomhederne i 2017/18. For virksomheder med over halvtreds ansatte præsenterer hele 94 procent af dem overskud.
I engroshandlen er det også gået godt, og forhandlerne viser rekordregnskaber. Eksporten af dansk mode er på sit højeste niveau i fem år, og driftsresultatet pr. ansat er steget med 67 procent. Eksporten er steget med knap 20 procent til de vigtigste eksportmarkeder som Sverige og Tyskland, men her bør man holde øje med udviklingen de næste måneder, fordi usikkerhederne på de udenlandske markeder slår igennem forskudt. I Tyskland rammer energikrisen hårdt, og det kan hurtigt udvikle sig med tilbageholdenhed i forhold til import og efterspørgsel.
Rådet til engrosvirksomhederne lyder derfor på at følge udviklingen tæt, få styr på omkostningerne og lægge en strategi, der kan håndtere usikkerheder. Og selvom branchen ser ind i en usikker periode, må det ikke overskygge de langsigtede perspektiver, hvor der bl.a. skal vises ansvar og bevidsthed omkring aftrykket på kloden.
Allerede fra regnskabsåret 2024/25 træder CSRD i kraft, hvilket betyder, at man skal kunne levere målbare resultater for bæredygtighedsindsatsen. Og her har netop engrosvirksomhederne en væsentlig rolle.
”Engrosvirksomhederne er blandt dem, som virkelig kan gøre en forskel. De bør derfor overveje, hvordan de kan indtænke både miljømæssig og social bæredygtighed i virksomhedsdriften. Det kan bane en grønnere vej for de øvrige led i værdikæden. Engrosbranchen har skala og styrke til at gå forrest i omstillingen af hele branchen,” slutter Morten Gade Steinmetz fra Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Morten Gade Steinmetz, brancheleder og partner i Deloitte, tlf. 2361 9804, msteinmetz@deloitte.dk
Anne Rosa Simonsen, pressechef, tlf. 2063 3133, ansimonsen@deloitte.dk
Billeder
![Morten Gade Steinmetz, Deloitte.](/data/images/00114/4ee9ce1e-1fe2-46cc-bf88-b9b64509b9d7-w_240.jpg)
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Ny profil til Deloittes bestyrelsesagenda24.6.2024 10:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Navnenyt: I tråd med sin ambitiøse, globale strategi på bestyrelsesområdet styrker Deloitte sit eksisterende team med ansættelsen af Louise Vøttrup.
Danmark er det bedst rustede land til at høste gevinsterne ved ny teknologi som kunstig intelligens22.5.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk økonomi går en strålende fremtid i møde, hvis det lykkes at indfri det tekniske automatiseringspotentiale ved AI til fulde. Ny Small Great Nation-rapport viser, at AI kan bidrage markant til den fremtidige økonomiske vækst.
Mangel på udviklingsmuligheder og læring får de unge voksne til at kvitte jobbet16.5.2024 08:55:42 CEST | Pressemeddelelse
Et meningsfyldt arbejde, løn og læringsmuligheder kan få danske unge voksne mellem 20 – 44 år til at vælge virksomheder til eller fra.
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum