Mozart på skemaet for 5. klasser over hele landet

Skoleelever i hele Danmark mærker for tiden Mozarts Tryllefløjten på egen krop og klasse. Det sker i den landsdækkende workshop En Fortryllende Dag, hvor teaterforeninger, lokale folkeskoler og Den Jyske Opera samarbejder om at åbne døren ind til operaens verden. Projektet er støttet af A.P. Møller Fonden.

En stærk familieoplevelse
I disse dage afholdes 37 workshops på 34 skoler i 22 byer rundt i hele landet. Gennem den landsdækkende workshop En Fortryllende dag inviteres eleverne, primært i 5.klasse, til at skabe og opføre deres egen opera, hvorefter de kan invitere deres voksne med i det lokale teater for at se Mozarts Tryllefløjten. Ambitionen med projektet er at åbne børnenes øjne for operaens verden.

Formand for teaterforeningen Hillerød Musik & Teater, Claus Levinsen, glæder sig over den sammenhængskraft der med En Fortryllende Dag kan skabes mellem børne- og kulturområdet.

”Vi er i Hillerød Musik & Teater rigtig glade for, at der kan skabes sammenhæng mellem musikundervisningen i folkeskolen og så vores voksenteater her i Hillerød. Tryllefløjten er vel en af de få operaer, hvor der kan laves en oplagt pædagogisk sammenhæng mellem børnene og en voksen operafremførelse. Samtidig løfter det musikundervisningen ud i et helt andet og magisk teaterrum med fuglefængere, uhyggelige dommedagsprofeter, eventyrets forhindringer, drager og dominerende mødre, sjov og ballade og gode melodier. Nok så vigtigt er det, at børnene forhåbentlig kan overtale forældre og bedsteforældre til at opleve den professionelle opera sammen. Det kan blive en stærk familieoplevelse, som jeg tror kan sætte positive spor hos barnet og de voksne.”

Kampen mellem det gode og onde
Med En Fortryllende Dag giver Den Jyske Opera eleverne et kreativt rum for indtryk og udtryk, når de gennem musik og drama mærker Tryllefløjtens stærke tematikker på egen krop – f.eks. i kampen mellem det gode og det onde.Børnene kommer til at møde kunst i form af både Mozarts fantastiske værk og arbejdet i klasserummet med æstetik, konkret musik, sang og drama samt kunstneriske arbejdsprocesser.

"Vi er rigtig glade for, at vi med støtte fra A.P. Møller Fonden i et bredt samarbejde med teaterforeninger og skoler landet over kan bidrage til, at børn får mulighed for at bruge kunsten og kunstoplevelser i både deres egen og i fællesskabets følelsesmæssige udvikling. Børn har også ret til at sætte et kulturelt aftryk på verden," udtaler udviklingschef på Den Jyske Opera, Lene Juul Langballe.

Tryllefløjten på turné
Imens børnene laver deres egen opera i skolen, turnerer Den Jyske Opera sammen med landsdelsorkestrene rundt i hele landet med familieforestillingen Tryllefløjten i perioden 2. februar- 18. marts. I denne uge mødes sangerne og det kreative hold for første gang til prøvestart i Den Jyske Operas produktionslokaler i Aarhus. Forestillingen er bearbejdet således, at den med de bedste melodier rettes mod familier og ikke varer længere end en familiefilm. Tryllefløjten vil derved præsentere nuværende og kommende Mozart-fans for alle de berømte melodier. Og som prikken over i’et hentes orkestret op i øjenhøjde, så alle i salen kan opleve glæden ved Mozarts smukke musik.

For spørgsmål vedrørende. En Fortryllende Dag kontakt udviklingschef i Den Jyske Opera Lene Juul Langballe ljl@jyske-opera.dk

For presseaftaler kontakt: Julie Krogh Thomsen: jkt@jyske-opera.dk

Nørresundby

Torsdag 9. marts

Skansevejens Skole

Foruden ovenstående er 8 workshops allerede afholdt på skoler i Østjylland i efteråret 2022.

Kontakter

For yderligere oplysninger eller interview kontakt venligst Anne Visby Larsen, mobil 29 80 42 73, mail avl@jyske-opera.dk.

Information om Den Jyske Opera

Skovgaardsgade 2c

Den Jyske Opera / Danish National Opera er Danmarks nationale turnerende operakompagni. Vi støttes af Kulturministeriet og Aarhus Kommune, har hjemsted i Aarhus og turnerer rundt i hele Danmark med både traditionel og innovativ opera for alle aldre og for både operaelskere og operajomfruer.

Den Jyske Opera har siden 1947 arbejdet passioneret og professionelt med at skabe og opføre operaforestillinger på højeste internationale niveau.

Den Jyske Opera er Danmarks største turnerende operakompagni og har 60 ansatte fordelt på kunstnerisk personale - herunder et fuldtidsansat kor, administration, teknisk afdeling og skræddersal. På turneerne kommer vi på små og store spillesteder og også på Det Kongelige Teater i København og samarbejder rundt i Danmark med de fem landsdelsorkestre: Aarhus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester og Copenhagen Phil.

Følg pressemeddelelser fra Den Jyske Opera

Flere pressemeddelelser fra Den Jyske Opera