Spildevandsanlæg optimerer energiforbrug med ny digital tvilling

De danske spildevandsanlæg kæmper dagligt med høje energipriser, CO2-udledninger og nye, stramme lovkrav. Løsningen kan være en digital tvilling af hele spildevandsanlægget, som kan give energibesparelser på op til 30 % og mere miljøvenlig drift.

Spildevandssektoren spiller en kritisk rolle i den grønne omstilling og i arbejdet med at reducere udledning af drivhusgas. Men med høje energipriser og et stigende antal lovkrav er det blevet en næsten umulig opgave at drive et spildevandsanlæg effektivt uden et samlet overblik over hele anlægget.

Det findes der nu en digital løsning på. TwinPlant fra DHI A/S kombinerer sensordata i realtid med simuleringsmodeller og viser en detaljeret virtuel kopi af det fysiske anlæg – en digital tvilling – som giver prognoser af forholdene på anlægget op til tre dage ud i fremtiden. TwinPlant samler data over alle forhold, som spildevandsanlæggene skal tage højde for, så de hurtigt og effektivt kan afprøve og tilpasse driften i en foranderlig verden med voksende storbyer, voldsomme vejrhændelser og mange nye lovkrav. Fordi spildevandsanlægget bliver drevet mere effektivt ved hjælp af TwinPlant, kan der opnås helt op til 30 % i energibesparelser. Anlæggets miljøbelastning kan også blive mindre, da der bruges færre kemikalier til spildevandsrensningen.

”Hos Aarhus Vand har vi igennem en årrække arbejdet med styring af vores renseanlæg og har opnået flotte resultater, ikke mindst omkring energiregnskabet. TwinPlant giver os nye spændende muligheder for, at vi endnu mere effektivt kan udvikle styringen på anlæggene. Det bidrager til at ruste os til en fremtid med mange nye krav og komplekse beslutninger,” udtaler Anders Lyngaard-Jensen, Fagchef hos Aarhus Vand.

Cecilia Wennberg, EVP for Water in Cities i DHI, siger: “I DHI er vi stolte af at kunne bidrage med en teknologi, der kan energieffektivisere spildevandsanlæggene og bane vej for en mere bæredygtig fremtid med vand. Vi kan se, at når spildevandsanlæggene udbygger den velkendte driftsstrategi med en mere digital strategi, sikrer det ikke bare en langt mere effektiv og miljøvenlig drift, men også et bedre udgangspunkt for at træffe de rigtige investeringsbeslutninger.”

Yderligere information om TwinPlant findes på DHI’s hjemmeside.

Information om DHI A/S

Agern Allé 5
2970 Hørsholm

4516 9200https://www.dhigroup.com/

DHI A/S er en global digital rådgivningsvirksomhed med hovedsæde i Hørsholm. DHI A/S blev grundlagt i 1964 og beskæftiger mere end 1.000 medarbejdere globalt. Vores ambition er at fremme den bæredygtige udvikling af vand og hav.

For yderligere oplysninger kontakt venligst Annette Mystek, DHI Global People & Communication på +45 2088 7770.