Nu kan du gå til lægen, når du handler dagligvarer i Min Købmand

Borgerne i landdistrikterne er dem, der har den største afstand til offentlige serviceydelser. Og afstanden er kun blevet større i løbet af de seneste ti år. Ifølge en analyse fra 2022 foretaget af Damvad Analytics, ville borgere i gennemsnit have over 10 km til den nærmeste dagligvarebutik, hvis ikke der lå en lokal købmand i nærområdet. Nu vil dagligvarekæden, Min Købmand, også bringe offentlige ydelser tættere på borgerne med konceptet NærVelfærd, hvor borgerne i private rammer kan tilgå en række digitale, offentlige platforme, heriblandt digital lægekonsultation, i deres lokale Min Købmand. Personalet i butikken står sågar klar til at hjælpe med at bruge de forskellige funktioner, hvis borgerne har brug for det.
- Vi tror, at NærVelfærd kan gøre en enormt stor forskel for særligt ældre og udsatte borgere, men også for travle familier, der kan bruge mindre tid på transport og mere tid sammen. NærVelfærd skal være med til at skabe liv og udvikling i de mindre samfund, vi er en del af. Når de vigtigste offentlige ydelser er tilgængelige i lokalområdet, bliver byen mere attraktiv. Lige nu tester vi i én butik, men vi håber at udbrede konceptet til flere butikker, hvor der er et behov, siger Esben Keller, kædedirektør for SPAR, Min Købmand og Let-Køb. Han fortsætter:
- Det er vi meget stolte af at kunne være med til, for vi er meget mere end butikker, hvor man handler ind. Vi er et lokalt omdrejningspunkt. Det ønsker vi også at være i fremtiden.
For knap et år siden lancerede Dagrofa et samfundsløfte, som annoncerede, at koncernen vil åbne dagligvarebutikker i byer med mindst 600 indbyggere, hvis der er den nødvendige lokale opbakning.
Udmeldingen om samfundsløftet for knap et år siden medførte en stigende interesse fra borgere i hele Danmark for at få en lokal dagligvarebutik til nærområdet. NærVelfærd konceptet er næste skridt mod yderligere styrkelse af lokalsamfundene.
NærVelfærd-konceptet består konkret af en kabine, hvor man i kendte og trygge rammer kan få adgang til bl.a. Borger.dk, Sundhed.dk og e-Boks og f.eks. få en videokonsultation med sin læge. Personalet i Min Købmand Østerild står også klar til at hjælpe, hvis man er i tvivl om, hvordan boksen bruges eller man gerne vil have hjælp til at bruge de offentlige ydelser.
Hos Landdistrikternes Fællesråd er man også positivt stemte overfor det nye tiltag i Østerild.
- Vi ved, at der i landdistrikterne er forholdsvis flere ældre og svage, som ikke har god digital adgang hjemme, eller er tryg ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger. Samtidig er afstanden til borgerserviceafdelinger i kommunerne blevet store, og busbetjeningen dårligere, så derfor er det rigtig godt, at man hos købmanden i Østerild nu laver faciliteter til at kunne koble på offentlige digitale løsninger, herunder videokonsultationer med sin læge. At personalet stiller sig til rådighed for at hjælpe folk der vil benytte sig af løsningerne, er både rigtig godt, og vigtigt for at folk kommer i gang med at bruge systemet. Vi håber at det bliver en succes så vi får flere af den slags muligheder i fremtiden, og endelig bygger det oven på borgernes oplevelse af, at den lokale dagligvarebutik er en livsnerve i landsbyen, uddyber formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
Konceptet er i første omgang etableret hos Min Købmand i Østerild, som drives af købmand Matias Paaske. Han har store forventninger til det nye koncept.
- Vi har jo et rigtig godt sammenhold her i Østerild, så jeg er bare glad for, når vi kan hjælpe vores lokale kunder. Det er især vores ældre borgere, der kan synes, det er langt og besværligt at tage ind til Borgerservice i Thy. Og så vil de hellere have hjælp af vores personale, som de jo kender i forvejen, fortæller Matias Paaske.
Igennem de seneste ti år er hver anden dagligvarebutik udenfor de største byer lukket, ligesom mange offentlige servicetilbud er rykket mod kommunale centerbyer. Min Købmand har i løbet af de sidste tre år vendt udviklingen og åbnet 29 butikker udenfor de største danske byer. Samlet har Dagrofa knap 100 borgerprojekter fordelt i hele landet.
For yderligere information:
Kontakt Jannie Madsen, kommunikationskonsulent Dagrofa
E: presse@dagrofa.dk
T: 72332154
Fakta:
- Min Købmand har knap 160 lokale butikker fordelt i hele Danmark.
- Min Købmand er en del af Dagrofa, som står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
- NærVelfærd er støttet af Indenrigs- og Boligministeriet
- KFI Erhvervsdrivende Fond støtter NærVelfærd
- Min Købmand i Østerild har testet NærVelfærd-konceptet i tre måneder, og kunderne har taget godt imod tiltaget. Det er planen at etablere NærVelfærd i flere lokale butikker, hvor der findes et behov.
- NærVelfærd giver borgere mulighed for at tilgå offentlige ydelser som Borger.dk, Sundhed.dk, e-Boks og egen læge.
- Borgere, der ønsker at bruge NærVelfærd kan gå ind i en afskærmet boks i butikken, hvor man i private rammer kan få adgang til basale offentlige ydelser.
- Personalet i Min Købmand står til rådighed, hvis borgere, der bruger NærVelfærd ønsker hjælp.
Nøgleord
Kontakter
Dagrofa Koncernkommunikation
Pressekontakt
presse@dagrofa.dk
72332323
Billeder

Information om Dagrofa ApS
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære26.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse fra fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice viser, at klassikere som pølser på grillen, flødeis, pizza og salat igen i år hitter hos gæsterne, der har spist ude i sommerlandet. Samtidig viser tallene, at økologiske og dyrevelfærdsmærkede produkter også har oplevet fremgang denne sommer.
Dagrofa kommer med i EMD Retail Group: Styrker samarbejdet med de største mærkevarer22.8.2025 11:51:18 CEST | Pressemeddelelse
Et europæisk samarbejde sikrer stærkere koncepter og attraktive mærkevarer til danske forbrugere og købmænd.
Ny IT-direktør tiltræder i Dagrofa den 1. oktober21.8.2025 09:37:28 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. oktober starter Mads Madsbjerg Hansen som ny IT-direktør i Dagrofa. Mads Madsbjerg Hansen kommer med mere end 20 års erfaring med IT fra ledende stillinger i blandt andet Inter IKEA Group, Novo Nordisk, FLSmidth og Carlsberg. Mads Madsbjerg Hansen får reference til koncernchef Tomas Pietrangeli og bliver en del af koncernledelsen.
Skandinaviens største campingkæde peger på Dagrofa som samlet fødevareleverandør i Danmark18.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang har First Camp valgt en samlet leveringsløsning af fødevarer virksomhedens 14 danske campingpladser. Her er valget faldet på et partnerskab med Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som gennem en travl højsæson har serviceret feriedestinationernes kiosker og spisesteder.
Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 % inden 2030.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum