Dagrofa kommer med i EMD Retail Group: Styrker samarbejdet med de største mærkevarer
Et europæisk samarbejde sikrer stærkere koncepter og attraktive mærkevarer til danske forbrugere og købmænd.

Fra 2026 bliver Dagrofa en del af EMD Retail Group – en international alliance, der samler nogle af Europas mest markante dagligvareaktører. Det sker som led i et strategisk skridt for at styrke samarbejdet med de største mærkevareproducenter og sikre endnu stærkere koncepter og mærkevarer til danske forbrugere.
Dagrofa har siden 2002 været medlem af den internationale indkøbsorganisation European Marketing Distribution (EMD). Nu tager Dagrofa næste skridt og bliver fra 2026 en del af EMD Retail Group – et udvalgt fællesskab under EMD, som arbejder tæt sammen med førende internationale mærkevareproducenter.
Stærkere sammen med Europas førende detailkoncerner
Medlemmerne i EMD Retail Group inkluderer prominente detailaktører i deres respektive hjemmemarkeder, herunder Euromadi i Spanien, Superunie i Holland, ESD Italia, RTG International i Tyskland og senest Axfood i Sverige. Fælles for gruppen er, at de kombinerer dyb lokal indsigt med stærke internationale forbindelser. Målet er at tilbyde forbrugerne attraktive, innovative og relevante mærkevareprodukter – også på tværs af grænser.
“Det her er et vigtigt strategisk skridt for Dagrofa. Gennem EMD Retail Group får vi adgang til ny viden, partnerskaber og internationale koncepter, som vi kan bringe ind på det danske marked – til gavn for både vores kunder og købmænd. det matcher vores ambition om at være en moderne, samarbejdsorienteret og værdiskabende aktør – også for vores partnere i mærkevareindustrien. Og det er et led i bestræbelserne på at få producentpriserne så langt ned som muligt til gavn for forbrugerne,” siger Jesper Gottschalck Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Dagrofa styrker den skandinaviske tilstedeværelse i EMD
Dagrofa følger i kølvandet på svenske Axfood, som blev en del af EMD Retail Group tidligere i år. Med tilføjelsen af Dagrofa forstærkes EMD’s tilstedeværelse og samlede volumen i Skandinavien, hvilket øger samarbejdspotentialet med internationale leverandører og styrker gruppens position på det europæiske dagligvaremarked.
“Med Dagrofa som medlem styrker vi vores samarbejde med mærkevareindustrien i Skandinavien – på samme måde som vi gennem mange år har haft et stærkt og succesfuldt samarbejde på private label-området. Med både Dagrofa og Axfood i gruppen kan vi nu udbygge vores samlede tilbud i det dynamiske skandinaviske marked yderligere,” fortæller Phillipe Gruyters, Managing Director i EMD.
EMD er repræsenteret i følgende markeder gennem sine medlemsvirksomheder:
Østrig: MARKANT
Belgien: Colruyt
Tjekkiet: MARKANT
Danmark: Dagrofa
Frankrig: Francap
Tyskland: RTG International
Italien: ESD Italia
Luxembourg: Colruyt
Holland: Superunie
Norge: Unil/NorgesGruppen
Portugal: EuromadiPort
Slovakiet: MARKANT
Sydkorea: Lotte
Spanien: Euromadi
Sverige: Dagab/Axfood
Schweiz: MARKANT
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik, Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner, samt Aarstiderne, pioner indenfor økologisk frugt og grønt og måltidskasser til danskerne.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Ny IT-direktør tiltræder i Dagrofa den 1. oktober21.8.2025 09:37:28 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. oktober starter Mads Madsbjerg Hansen som ny IT-direktør i Dagrofa. Mads Madsbjerg Hansen kommer med mere end 20 års erfaring med IT fra ledende stillinger i blandt andet Inter IKEA Group, Novo Nordisk, FLSmidth og Carlsberg. Mads Madsbjerg Hansen får reference til koncernchef Tomas Pietrangeli og bliver en del af koncernledelsen.
Skandinaviens største campingkæde peger på Dagrofa som samlet fødevareleverandør i Danmark18.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang har First Camp valgt en samlet leveringsløsning af fødevarer virksomhedens 14 danske campingpladser. Her er valget faldet på et partnerskab med Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som gennem en travl højsæson har serviceret feriedestinationernes kiosker og spisesteder.
Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 % inden 2030.
Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant, bliver det med MENY som hovedsponsor.
MENY Kibæk får velkendt ansigt ved roret11.8.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter ni år med forskellige roller i butikken, bliver nuværende butikschef Mette Duedal Hansen købmand i MENY Kibæk den 1. september. Den kommende købmand har taget en lang række uddannelser på sin vej gennem MENY, og nu glæder hun sig til rollen som ”chefen for det hele”
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum