Etisk Handel Danmark

Vores enorme forbrug af tøj forsinker den grønne omstilling

Del
Debatindlæg: Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen.
Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark
Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark

De fleste af os er godt klar over, at vi skal holde igen med oksekødet og undgå madspild, men der er et behov for, at vi får øjnene op for vores tøjforbrug, og ikke mindst måderne det produceres på. Global handel er fyldt med dilemmaer. Der er store udfordringer med arbejdstager- og menneskerettigheder, miljø og klima i alle de værdikæder, som danske virksomheder indgår i. Det gælder inden for mode- og tekstil, men i øvrigt også inden for bl.a. elektronik, fødevarer, landbrugsråvarer og energi.

Mange forbinder bæredygtighed i tekstilbranchen med, hvordan miljø og natur påvirkes. Men det handler i ligeså høj grad om arbejdsforholdene for de mennesker, der producerer vores tøj.

Vores globale forbrug af tøj er fordoblet fra år 2000 – 2014. Det er med til at sætte tekstilindustrien på EU’s topscorer-liste over industrier med de største ressourceaftryk.

Samtidig garanterer over 90% af verdens store tekstilvirksomheder ikke leveløn, og kun enkelte har en offentliggjort plan for at opnå det. Leveløn er en menneskerettighed og betyder, at man skal kunne leve af sin løn.

Hvad enten vi vil det eller ej, så påvirker vi produktion og vilkår i andre dele af verden gennem vores køb – både som forbruger og virksomhed. Og hvem vil ikke gerne undgå en skjorte fyldt med kemi og dårlige arbejdsvilkår på samvittigheden?

Klima, energi, fødevarer og forsyningskriserne har konsekvenser, som lige nu kradser hos både virksomheder og forbrugere. Mange har været optaget af de nære spørgsmål, om stigende udgifter til dagligvarer, el- og varmeregninger. Det globale udsyn har fyldt mindre i denne tid. Men vi skal huske, at i sidste ende er kriserne også symptomer på, at vores produktion og forbrug ikke er bæredygtigt.

Vi producerer og forbruger flere ressourcer end jorden kan genere og absorbere. Black Friday blev til Black Week. Og nu hedder det Black Month, som dernæst bliver afløst af juleindkøb.

Mange virksomheder er i gang med at omstille deres produktion, men hvis Danmark skal bryste sig med at være foregangsland for den grønne omstilling, skal der skrues op for tempoet, og der skal sættes langt mere fokus på arbejdstager- og menneskerettigheder i hele værdikæden, hvis omstillingen ikke kun skal være grøn men også retfærdig.

Her kan øget efterspørgsel fra forbrugerne på ansvarligt og mere bæredygtigt produceret tøj, og inspiration fra nogle af de virksomheder, som har knækket koden, være katalysator for den omstilling, mange efterspørger. Men det kræver, at både virksomhed og forbruger er villig til at betale den rigtige pris for den vare, der produceres.

[Tidligere bragt i Børsen Bæredygtig d. 21/11]

Kontakter

Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.

Billeder

Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark
Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark
Download

Information om Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark
Etisk Handel Danmark
Overgaden Oven Vandet 10
1415 København K

+45 31 72 69 30https://etiskhandel.dk/

Etisk Handel Danmark er den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Vi står bag Videnscenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, medlemsnetværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.

Etisk Handel Danmarks medlemskreds tæller flere end 100 små, mellemstore og store virksomheder på tværs af sektorer, fagforeninger, erhvervs- og brancheorganisationer, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde.

Følg pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

De globale værdikæder er under forandring15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Øget pres på planetære grænser, lovgivning og stigende forventninger til ansvarlighed skaber fokus på vores aftryk på kloden. Mange virksomheder og organisationer er i gang med at omstille værdikæderne bag fx. fødevarer, mode og tekstil. Etisk Handel Danmarks nye analyse viser, at 84% af medlemmerne vil styrke samarbejdet med deres leverandører om etik og bæredygtighed. Samtidig overvejer en del virksomheder deres handel med lande og producenter i det globale syd.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye