Ny undersøgelse: Kosmetikprodukter giver danskerne selvtillid og livskvalitet
Du tænker formentlig ikke over det, men stort set alle danskere bruger ét eller flere kosmetik og personlige plejeprodukter på daglig basis. Fra kropspleje, hudpleje, hårpleje og tandpasta til parfume, make-up og solbeskyttelse. Faktisk anvender hver dansker i gennemsnit over seks forskellige kosmetiske produkter dagligt, fra de står op, til de går i seng, og 11 forskellige kosmetiske produkter om ugen.
Det viser en ny undersøgelse som analyseinstituttet Ifop har gennemført på vegne af den europæiske brancheorganisation, Cosmetics Europe. Over 6000 forbrugere i 10 europæiske lande – herunder Danmark – er blevet stillet spørgsmål om deres brug af kosmetik- og personlige plejeprodukter, og hvilken betydning produkterne har for dem i deres hverdag.
57 % af danskerne mener, at kosmetik og personlige plejeprodukter er enten en vigtig eller meget vigtig del af deres hverdag. 48 % af de danske forbrugere svarer, at kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtig eller meget vigtige for at forbedre livskvaliteten og for 42 % vedkommende er produkterne enten vigtige eller meget vigtige for at opbygge deres selvværd.
”Kosmetik og personlige plejeprodukter spiller en væsentlig og essentiel rolle i danskernes hverdag og liv. De bidrager ikke alene til, at vi kan opretholde en god hygiejne og en sund krop, de er også med til at opbygge en bedre livskvalitet og et øget selvværd,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse.
Kosmetikkurser giver kræftramte kvinder selvtilliden tilbage
Look Good Feel Better er en humanitær forening, der siden stiftelsen i Danmark i 1998 har hjulpet mere end 25.000 kræftramte kvinder. Foreningen afholder gratis hudpleje- og makeupkurser til kvinder i ambulant behandling for kræft 10 steder i hele landet. Sekretariatsleder i Look Good Feel Better, Helle Busch Gammelgaard, fortæller, at kurserne er med til at styrke kvindernes selvtillid og give dem større velvære i en svær tid:
”Det hjælper kvinderne på flere planer at deltage i et kursus hos Look Good Feel Better. Dels lærer de, hvordan de mindsker de synlige bivirkninger ved deres kræftbehandling og på den måde kan færdes blandt andre mennesker uden at ligne en patient. Det øger kvindernes selvværd og lyst til at være sociale. Dels er der en stor mængde egenomsorg og næstekærlighed i at deltage på kurset. Kvinderne forkæler dem selv ved at bruge tid på hudpleje og makeup, og de øvrige kvinder giver en følelse af fællesskab og nærvær som mange af kræftpatienterne har stor glæde af.”
Nøgleord
Kontakter
Christian Ditlev LundKommunikation og Public Affairs
Tlf:29 93 52 20cdl@kosmetikoghygiejne.dkHelle FabiansenAdm. direktør
Medlemmer, presse, interessevaretagelse og politikerkontakt
Helle Busch GammelgaardSekretariatslederLook Good Feel Better
Tlf:60 14 51 80helle@lookgoodfeelbetter.dkBilleder
Information om Kosmetik- og hygiejnebranchen
Den danske kosmetik- og hygiejnebranche løser samfundsnyttige og konkrete behov hos danskerne hver dag. Tandpasta forebygger karies, håndsæbe, desinfektionsmidler og rengøringsmidler fjerner farlige bakterier i hjemmet og i offentlige institutioner og solcreme forebygger hudkræft.
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før23.6.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum