Landbrug & Fødevarer

Hver tredje dansker putter ofte eller altid økologi i kurven

Del
35 procent af danskerne køber ofte eller altid økologi. Det viser en befolkningsundersøgelse som Norstat har gennemført for Landbrug & Fødevarer.

Grøntsager, æg, mejeriprodukter og frugt. Det er de fødevarer, hvor danskerne oftest kigger efter det røde økomærke, når de handler ind.

Det viser en befolkningsundersøgelse som Norstat har gennemført for Landbrug & Fødevarer i maj 2022. Heri svarer 35 procent af de adspurgte, at de ofte eller altid køber økologi, mens 34 procent svarer, at de nogle gange køber økologi.

At der stadigvæk er gang i salget af økologiske fødevarer viser også nyere tal fra Coop. Her er meldingen, at salget af økologiske varer samlet set faldet minimalt, mens økologiske mejerivarer vinder frem i foodservicesektoren.

Det glæder Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

- Selv om der er høj inflation og mange forbrugere er økonomisk pressede, så er der fortsat høj loyalitet mod de økologiske varer. Det viser, at har man først truffet et valg om at købe økologisk, så slipper man det ikke bare lige. Mange skærer hellere ned på luksusforbruget og nydelsesmidler, før man skærer ned på de økologiske basisvarer, siger hun.

Undersøgelsen viser dog, at der er nedgang i salget af de lidt dyrere økologiske kødudskæringer, hvor forbrugere køber lidt mindre stykker samt lidt sjældnere end de gjorde før den høje inflation indtraf.

Jeg håber og tror på, at når hverdagen og inflationen bliver lidt mere normalt igen, så vil mange forbrugere igen vende tilbage og købe lige så meget økologisk kød som de gjorde før krisen indtraf, siger Kirsten Lund Jensen.

Men ifølge undersøgelsen er det ikke kun prisen der spiller en rolle, hvis danskerne skulle købe mere økologi, end de gør i forvejen. Også faktorer som større variation i sortimentet, bedre tilgængelighed og flere lokalproducerede varer er afgørende.

- Der sker hele tiden en udvikling i både sortiment og lokal produktion, da mange landmænd og deres virksomheder er meget innovative. Derudover har forbrugerne mulighed for at købe bl.a. økologiske grøntsager og æg på fødevaremarkeder samt hos de landmænd, der har stalddørssalg. Sidst nævnte er samtidig en god mulighed for at møde den lokale øko-landmand, siger Kirsten Lund Jensen.

I undersøgelsen svarer de forbrugere, der ofte køber økologi, at de gerne ville putte flere økologiske varer i indkøbskurven, hvis der kom et større udbud. Det indikerer et stort potentiale for økologien.

Kontakter

Yderligere info via Mille Marie Christensen, presserådgiver i Landbrug & Fødevarer, mic@lf.dk

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V

3339 4000https://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder

Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Kongen på eksportfremstød i Japan med fokus på danske fødevarer23.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med bagagen fuld af innovative løsninger, bæredygtige produkter og fødevarer i verdensklasse, er Landbrug & Fødevarer i denne uge på eksportfremstød til Japan. Med deltagelse af en række danske landbrugs- og fødevarevirksomheder og producenter samt H.M. Kong Frederik, der samtidig er på tiltrædelsesbesøg i Japan, sætter delegationen fokus på at styrke den danske fødevareeksport til et marked, hvor potentialet er stort.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye