Hver tredje dansker putter ofte eller altid økologi i kurven
Grøntsager, æg, mejeriprodukter og frugt. Det er de fødevarer, hvor danskerne oftest kigger efter det røde økomærke, når de handler ind.
Det viser en befolkningsundersøgelse som Norstat har gennemført for Landbrug & Fødevarer i maj 2022. Heri svarer 35 procent af de adspurgte, at de ofte eller altid køber økologi, mens 34 procent svarer, at de nogle gange køber økologi.
At der stadigvæk er gang i salget af økologiske fødevarer viser også nyere tal fra Coop. Her er meldingen, at salget af økologiske varer samlet set faldet minimalt, mens økologiske mejerivarer vinder frem i foodservicesektoren.
Det glæder Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
- Selv om der er høj inflation og mange forbrugere er økonomisk pressede, så er der fortsat høj loyalitet mod de økologiske varer. Det viser, at har man først truffet et valg om at købe økologisk, så slipper man det ikke bare lige. Mange skærer hellere ned på luksusforbruget og nydelsesmidler, før man skærer ned på de økologiske basisvarer, siger hun.
Undersøgelsen viser dog, at der er nedgang i salget af de lidt dyrere økologiske kødudskæringer, hvor forbrugere køber lidt mindre stykker samt lidt sjældnere end de gjorde før den høje inflation indtraf.
- Jeg håber og tror på, at når hverdagen og inflationen bliver lidt mere normalt igen, så vil mange forbrugere igen vende tilbage og købe lige så meget økologisk kød som de gjorde før krisen indtraf, siger Kirsten Lund Jensen.
Men ifølge undersøgelsen er det ikke kun prisen der spiller en rolle, hvis danskerne skulle købe mere økologi, end de gør i forvejen. Også faktorer som større variation i sortimentet, bedre tilgængelighed og flere lokalproducerede varer er afgørende.
- Der sker hele tiden en udvikling i både sortiment og lokal produktion, da mange landmænd og deres virksomheder er meget innovative. Derudover har forbrugerne mulighed for at købe bl.a. økologiske grøntsager og æg på fødevaremarkeder samt hos de landmænd, der har stalddørssalg. Sidst nævnte er samtidig en god mulighed for at møde den lokale øko-landmand, siger Kirsten Lund Jensen.
I undersøgelsen svarer de forbrugere, der ofte køber økologi, at de gerne ville putte flere økologiske varer i indkøbskurven, hvis der kom et større udbud. Det indikerer et stort potentiale for økologien.
Kontakter
Yderligere info via Mille Marie Christensen, presserådgiver i Landbrug & Fødevarer, mic@lf.dk
Information om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer er tilbage på Folkemødet4.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarer tager til Folkemødet på Bornholm med én samlet ramme og et fælles formål: At vise, hvordan landbruget og fødevareklyngen tager ansvar – ikke med store ord, men med konkrete løsninger, der virker i praksis.
Sofari 2025: Sol, smil og økologiske grise19.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forårssolen var fremme, da godt 9300 danskere tog på Sofari søndag den 18. maj.
Køkkenchef Christian Lundsgaard og team fra Normal vinder årets Cook Off 202515.5.2025 17:11:02 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med Kantineprisen 2025 er vinderen af årets Cook Off nu fundet! I et stærkt felt af dygtige kantineteams var det køkkenchef Christian Lundsgaard og team fra Normal, der løb med sejren på Madens Folkemøde i de prestigefyldte bocuse d’Or køkkener.
Oplev øko-grisene og bliv klogere på dyrevelfærd13.5.2025 12:36:04 CEST | Pressemeddelelse
Søndag den 18. maj kl. 10-14 inviterer økologiske griseproducenter fra hele landet danskerne med helt ud på marken. Her kan alle nysgerrige opleve glade grise under åben himmel og få gode samtaler om det økologiske landbrug.
L&F: Positivt med en ulvehandlingsplan – men vi er ikke i mål endnu28.4.2025 14:30:51 CEST | Pressemeddelelse
Jeppe Bruus har netop fremlagt en ulvehandlingsplan, der blandt andet ændrer definitionen af en problemulv, så det bliver nemmere at regulere ulven i efter angreb bag ulvesikrede hegn. Det er positivt, at der kommer politisk handling, men Landbrug & Fødevarer ønsker, at der sættes hårdere ind over for ulve, når det kommer til forebyggende regulering.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum