Salget af Fairtrade-blomster steg med 21 procent på verdensplan i 2021 – i Danmark ser vi også tendensen
Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt særligt for kakao- og blomsterproducenterne, som oplevede de største opsving med stigende salg på henholdsvis 37 og 21 procent. Samtidig toppede Fairtrade-certificerede afskårne blomster med en milliard solgte stilke. Det viser Fairtrade Internationals årsrapport, som netop er udkommet.
Den stigende interesse for Fairtrade-roser ser vi også i Danmark, hvor Salling Group netop har lanceret Fairtrade-roser som en fast del af blomstersortimentet i Netto – roserne kan også købes i Føtex, Bilka, Lidl og udvalgte Coop-butikker. Det er en positiv udvikling af flere årsager, mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg.
”Det er et godt valgt at gå efter Fairtrade-mærket, når man køber afskårne blomster. Det gør en forskel særligt for de kvinder, der arbejder i blomstergartnerierne i bl.a. Kenya, Etiopien og Tanzania, fordi det fremmer ligestillingen. Og det gør en forskel for klimaet, fordi Fairtrade-roser dyrkes i lande med naturligt lys og varme og derfor har et mindre CO2-aftryk – også når transporten regnes med,” siger Camilla Erika Lerberg, som bifalder, at det bliver nemmere for de danske forbrugere at træffe det gode valg – også når det kommer til blomster.
Mindstepris og Premium-tillæg
Der er som udgangspunkt to økonomiske fordele ved at være Fairtrade-certificeret. Den ene er Fairtrade Minimumspris, der fungerer som et sikkerhedsnet for de lokale producenter, når markedspriserne falder. Den anden er Fairtrade Premium, der er et ekstra tillæg, som lægges oven i salgsprisen. Producentorganisationerne vælger selv på demokratisk vis, hvad Premium skal investeres i. Nogle vælger at bygge skoler eller oprette studielegater, mens andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder eller omlægger produktionen til økologi.
Samlet set oplevede verdens 1,9 millioner Fairtrade-producenter og arbejdere en stigning på fire procent i Premium sidste år i forhold til 2020-niveauerne for de syv bedst sælgende Fairtrade-råvarer. Det resulterede i en samlet udbetaling på 1,4 milliarder kroner i Premium i 2021.
I 2021 tjente Fairtrade-kaffeproducenter næsten 610 millioner kroner i Fairtrade Premium, mens kakao- og bananproducenter fik udbetalt henholdsvis 364 millioner kroner og knap 253 millioner kroner. Gennem det seneste årti har Fairtrade Premium givet lokale producenter og arbejdere mere end 11 milliarder kroner, som de har kunnet investere i deres produktion og lokalsamfund.
Står stærkere når krisen rammer
”Hos Fairtrade er vi fuldt fokuserede på at sælge så mange råvarer som muligt, der er produceret på Fairtrade-vilkår, fordi det styrker Fairtrade-producenterne. Derfor er det virkelig opmuntrende, at salget går opad i 2021, hvor udfordringerne har stået i kø med Covid-19 og stigende produktionsomkostninger. Det betyder, at lokale producenter, som dyrker råvarer på Fairtrade-vilkår, står stærkt, når krisen rammer,” siger Camilla Erika Lerberg.
Det gælder blandt andet, når producenterne oplever stigende inflation, højere produktions- og transportomkostninger og konsekvenserne af klimaforandringerne, som påvirker deres hverdag. Trods logistiske udfordringer og stigende produktionsomkostninger holdt salget af Fairtrade-kaffe, -bananer og sukkerrør sig stabilt i 2021.
”Fairtrade gør en reel forskel i råvareproducenternes liv. Det spænder et sikkerhedsnet ud under dem og skaber mere stabilitet i deres hverdag. Derfor er det vigtigt, at vi holder fast i den sociale ansvarlighed på trods af de stigende priser, vi oplever i øjeblikket. De stigende priser rammer også de små producenter i verdens fattigste lande, og det rammer dem hårdt. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter med at købe varer til en fair pris," siger Camilla Erika Lerberg.
I 2021 satte over 2.568 virksomheder Fairtrade-mærket på flere end 37.600 forskellige produkter, som blev solgt i 143 lande.
Kontakter
Mette NoppenauKommunikationschefFairtrade-mærket
Tlf:20121858mette@fairtrade-maerket.dkInformation om Fairtrade-mærket Danmark
Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K
70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/
Om Fairtrade-mærket
Fairtrade er en international mærkningsordning, der arbejder for at sikre bedre løn og arbejdsforhold for verdens udsatte råvareproducenter og landbrugsarbejdere. Fairtrade uddanner samtidig producenter og arbejdere i miljøbeskyttelse og klimatilpasning og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder. Fairtrade taler de lokale producenters sag over for virksomheder og beslutningstagere verden over.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.