Mellemfolkeligt Samvirke

16 danske pensionsselskaber underminerer klimakampen

En ny kortlægning foretaget af Mellemfolkeligt Samvirke viser, at 16 pensionsselskaber er med til at finansiere jagten på nye olie- og gasforekomster i 38 lande. Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) er det uforeneligt med målet i FNs internationale klimaaftale
Foto: Shutterstock

Klimakatastrofen accelerer, og vores pensionsmidler hælder benzin på bålet.

Det viser en ny kortlægning, som Mellemfolkeligt Samvirke har lavet af den danske pensionssektors investeringer i energiselskaber, der er ved at udvikle fra Arktis til Afrika. Med PFA, Danica Pension og Velliv som de største investorer har i alt 16 danske pensionsselskaber investeret over 14 milliarder kroner i jagten på nye fossile energikilder, og det er ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) uforeneligt med målet i Paris-aftalen om at begrænse den gennemsnitlige globale temperaturstigning til maksimalt 1,5 grader.

FNs generalsekretær, António Guterres, kalder det direkte ”økonomisk og moralsk vanvid at investere i udvinding af nye olie- og gasforekomster, og pensionsselskabernes investeringer er i lodret strid med den danske regerings internationale kampagne for at få flere lande til at droppe ny olie- og gasproduktion.

Kortlægningen viser, at de 16 danske pensionsselskaber har forbindelser til i alt 93 olie- og gasekspansionsprojekter i 38 lande fordelt på 57 virksomheder.

Blandt andet har syv danske pensionsselskaber - med Danica og Pædagogernes Pension som de to største investorer – skudt penge i olieselskabet Equinor, der vil udvikle Wisting-oliefeltet i Barentshavet allerede fra 2022. Wisting-feltet, som er beliggende i et område med et meget sårbart økosystem, vil potentielt kunne producere mere end 500 millioner tønder olie årligt. Det vil frigive omkring 200 millioner ton CO2 -udledninger svarende til de årlige udledninger fra 50 kulfyrede kraftværker.

Kortlægningen dokumenterer onye olie- og gasprojekter gså, at ni danske pensionsselskaber samlet har investeret over to milliarder kroner i TotalEnergies og China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), der er langt fremme i arbejdet med at lægge en ny næsten 15.000 km lang olierørledning i Østafrika med en kapacitet på 216.000 tønder olie om dagen.

"På trods af at pensionssektoren udadtil hævder, at den bekymrer sig om klimaet, investerer alle danske pensionsselskaber i virksomheder, der udvider olie- og gasproduktionen og bygger ny infrastruktur. Det rykker verden tættere på klimakatastrofen. Regeringen og Folketinget må gribe ind og demokratisk beslutte, at vores pensionsopsparing skal investeres efter Parisaftalens målsætninger – ikke i nye olie- og gasprojekter,” siger Tim Whyte, generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke.

Hele kortlægningen/rapporten kan læses her:

Ole Damkjær, presseansvarlig i Mellemfolkeligt Samvirke.
Mobil 20860302
Email: oda@ms.dk

Information om Mellemfolkeligt Samvirke

Mellemfolkeligt Samvirke
Fælledvej 12
2200 København N

7731 0000https://www.ms.dk/

Mellemfolkeligt Samvirke fremmer mellemfolkelig forståelse og solidaritet for gennem et samarbejde over nationale og kulturelle grænser at bidrage til en bæredygtig global udvikling og en retfærdig fordeling af jordens rigdomme.