Mellemfolkeligt Samvirke

Pensionsopsparere kræver ansvarlige investeringer

Ny Megafon-undersøgelse viser, at danskerne i høj grad går op i, hvordan deres pensionsopsparinger investeres.

Danskerne har en klar holdning til, at deres egne pensionsopsparinger ikke skal investeres i firmaer, der benytter sig af børnearbejde, belaster klimaet eller forbryder sig mod menneskerettighederne. Det viser ny undersøgelse foretaget af Megafon for Mellemfolkeligt Samvirke. 1197 danskere har deltaget i undersøgelsen.

Kun 7 % af danskerne siger ’ja’ til at acceptere investeringer i virksomheder, der bruger børnearbejde, hvis ”belønningen” er, at de får 2% mere pension udbetalt. 68% siger ’nej’.

På samme spørgsmål svarer 55% af danskerne ’nej’ til, at deres pension investeres i firmaer, der belaster klimaet, imens 70% siger ’nej’ til firmaer, der forbryder sig mod menneskerettighederne.

”Pensionskasserne investerer på vegne af danskerne. Derfor er det absurd, at de investerer i tvivlsomme selskaber imod deres kunders vilje. Danskerne vil ikke acceptere, at deres hårdt optjente pensionsopsparinger investeres i kritisable virksomheder, men pensionskasserne investerer netop milliarder i virksomheder, der forbryder sig mod mennesker, miljø og menneskerettigheder,” siger forkvinde i Mellemfolkeligt Samvirke, Helle Munk Ravnborg.

”Den nye undersøgelse er en klar melding fra danskerne til pensionskasserne: Invester vores opsparinger ansvarligt,” siger Helle Munk Ravnborg.

Samtidig har få danskere reel viden om, hvordan deres pensionsopsparinger investeres. Undersøgelsen spørger ind til danskernes viden om pensionskassernes investeringer. Og 58% af danskerne fortæller, at de kun i mindre grad eller slet ingen viden har om, hvordan deres egen pension investeres. Kun 6% har i høj grad eller meget høj grad om, hvor deres pensionskroner er investeret.

”Det understreger den helt centrale pointe, at der mangler åbenhed i branchen. Det er på tide, at vi får både markant mere åbenhed omkring og også langt mere fokus på danske pensionskassers investeringer og deres samfundspåvirkninger i Danmark såvel som ude omkring i verden. Måden, det kører på nu står i hvert fald i skarp kontrast til danskernes ønsker. Dertil kommer, at opgaven med at sikre ansvarlige investeringer kun bliver større i takt med, at en stigende del af vores pensionsopsparinger investeres langt fra Danmark,” siger Helle Munk Ravnborg.

I juni måned dokumenterede Mellemfolkeligt Samvirke i en rapport, at hele 5.5 mia. danske pensionskroner er investeret i virksomheder, der har brugt børnearbejde, ødelægger miljø og klima samt krænker menneskerettighederne. Læs rapporten her

Helle Munk Ravnborg, forkvinde, tlf. 2547 1657

Ulrik Norup Jørgensen, pressechef, 2825 7976

Information om Mellemfolkeligt Samvirke

Mellemfolkeligt Samvirke
Fælledvej 12
2200 København N

7731 0000https://www.ms.dk/

Mellemfolkeligt Samvirke fremmer mellemfolkelig forståelse og solidaritet for gennem et samarbejde over nationale og kulturelle grænser at bidrage til en bæredygtig global udvikling og en retfærdig fordeling af jordens rigdomme.