Debat: Kære influencerbranche, hvem repræsenterer I egentlig?

Af Rasmus Bruus Larsen, CEO, Make Influence
Nej, denne gang er det nogle andre, jeg gerne vil adressere, nemlig vores kære konkolleger i branchen. Og den som flaskehalsen peger på skal tage ansvar.
Tag nu plads ved bordet
Derfor tabte jeg også kæben så meget, at jeg måtte kaste penge efter en kiropraktor, da jeg så mine branchekollegers reaktion på udspillet.
Hvis branchen sidder tilbage med god samvittighed, så tillad mig at gennemgå reaktionerne her.
Den ene halvdel satte sig i hjørnet med korslagte arme. Og hvis der er noget, der kan sørge for, at man ikke bliver inviteret med til festen, så er det den tilgang. Vupti, der røg alle muligheder for indflydelse.
Imens sad den anden halvdel og klappede i hænderne over udsigten til et såkaldt redaktørlignende ansvar til influencere.
Men inden røgen efter festen har lagt sig, vil det have slået hele mikro-influencer segmentet ihjel. Det vil knuse drømmen for almindelige, hårdtarbejdende mennesker. Det vil skade forretningen for de mange virksomheder, der samarbejder med dem om indbringende kampagner. Og det vil sende branchen lysår tilbage, så det - indrømmet, sat lidt på spidsen - kun bliver de store, stærke kendte og semi-kendte fra TV, der får digital dominans med helt andre dagsordener, end hvad sygeplejersken, skolelæreren og den studerende kan bringe til bordet.
Og det er netop der, vi skal hen. Til bordet. Så kære konkolleger, vil I ikke sætte jer med om bordet og tage ansvar for en branche, hvor det måske for os handler om kroner og ører, men for andre handler om den gode tone, gode indflydelse og gennemsigtighed?
Vi skal tage ansvaret på os
For flaskehalsen peger på os. Når man arbejder med influencere og særligt de mindre af slagsen, så er ansvaret vores. Det er os som branche, der skal klæde dem på. Etisk og lovgivningsmæssigt. Det gælder også, når landets folkevalgte vil stille influencerne til ansvar. Så hvorfor står vi ikke skulder ved skulder på Slotspladsen og råber vagt i gevær? Hvorfor tager vi den ikke i spalterne i de aviser, halvdelen af jer gerne vil være på hold med? Hvorfor bruger I ikke jeres indsigt i branchen til at komme med gode, kloge løsninger på, hvad der skal gøres?
Jeg mener i hvert fald, at der er flere ting, vi som branche bør gøre.
1) Har I glemt alle de gode historier?
Influencere er mere end selvbruner og slankepiller, som de ofte bliver skudt i skoene. I tider som nu med sult og nød har flere influencere brugt deres platforme med stærke fællesskaber til at samle svimlende summer ind til de krigsramte ofre i Ukraine. Lad os også bringe fordelene ved skærm-sammenhold med ind i samtalen.
2) Er du bange for din tech-gigant?
Selvom vi som branche er afhængige af de store kanoner med adresse i Silicon Valley, der giver os tidlig slidgigt i tommelfingeren, så skal vi turde kræve både kontrol med og gennemsigtighed fra tech-giganterne. For det er lige så klart, som skæret fra en skaldet, nypoleret isse, at deres skæve algoritmer og dertil stigende indflydelse på samfundet også har negative konsekvenser for såvel kropsværd som demokrati. Og bevares, jeg ved da godt, at det er naivt at tro, at det ikke er som at tæmme en løve med en fluesmækker, når man går imod Zuckerberg og hans hær, men jeg ved også, at det trods alt stadig er mindre effektivt ikke at gøre noget.
3) Den gode gamle ret og pligt
Journalistforbundet vil også organisere influencere, men hvor var journalistforbundet - og måske skal svaret vel egentlig findes i navnet - da der blev talt om redaktøransvar? Med mere ansvar følger også både udfordringer og midler. Og med mindre mediestøtten skal spredes så tyndt som det sidste leverpostej i pakken, så tvivler jeg på, at der bliver afsat flere midler på området. Og så vil det også stille yderligere krav til influencerne om graden af oplysning, hvilket vil være ikke bare et benspænd men et decideret benbrud, når ikke man er uddannet cand.public.service.
4) En, to, trepart
Det skal jo ikke være nogen, hvis kendskab til sociale medier er, at makrelmadder er lig med likes, der skal sætte rammerne for en milliardindustri. Derfor har politikerne brug for, at både virksomhederne og vi som repræsentanter for influencerne deler vores indsigter fra branchen. Vi skal være med til at sætte nogle tidssvarende rammer, der kan indeholde normer og fungere som et etisk kompas.
5) Der er bud efter ombudsmanden
Influencere er allerede regulerede og med store bøder til følge. Det er de i forhold til markedsføringsloven og ophavsretsloven, der mildest talt er mindre opdaterede end en gammel Windows-computer. Hvorfor ser vi ikke over sundet mod vores svenske naboer, hvor man har en medieombudsmand, der har en helt anden forståelse for branchen? Det vil være en god start først at prøve at forstå en branche frem for blindt at bremse den.
Og når alt kommer til alt, så starter det med, at branchen ser i brillerne, at ansvaret ligger på vores ergonomiske hæve-sænke-bord, og hvis ikke vi tager det på os, kan vi ikke kalde os for de rette repræsentanter for influencerne. Så kære branche, hvem repræsenterer I egentlig?
Nøgleord
Kontakter
Rasmus LarsenCEOMake Influence
Tlf:+4560229438rasmus@makeinfluence.comwww.makeinfluence.com/da/Billeder
Information om Bonzer
Om Make Influence
Make Influence er en datadrevet influencer markedsplads, der er performancebaseret.
Målet var at introducere en portal, som havde salg, større indtjeningsmuligheder og fede samarbejdsmuligheder, samt datadrevet marketing for øje.
Vi har bygget en platform ud fra alt det, som mange har savnet og efterspurgt, så man hurtigt kan se, om influencer marketing skaber værdi.
Vores model er bygget på en gensidig afhængighed mellem virksomheden og den udvalgte influencer. Det betyder, at influencerens løn er bundet op på virksomhedens succes.
Historien falder sammen med vores mission: Vi skaber platformen – du skaber samarbejdet og indtægtsmulighederne.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Ny analyse sammenligner de 10 største internetudbydere i Danmark: Er din den hurtigste?5.5.2025 10:16:55 CEST | Pressemeddelelse
Hiper har i gennemsnit den højeste download-hastighed, mens AURA Fiber i gennemsnit har den laveste latency. Det viser en analyse af de 10 største internetudbydere i Danmark foretaget af Bredbånd.dk.
Ny kortlægning: Stor geografisk ulighed i levetid – Danskerne lever længere, men markant færre år uden sygdom2.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom danskernes forventede, gennemsnitlige levealder stiger, afslører nye tal store geografiske forskelle på over fem år internt i Danmark. Samtidig lever danskerne markant færre sunde år end tidligere og halter efter nabolandene Sverige og Norge, viser ny kortlægning.
Skandinavisk søgeadfærd afslører markant skifte: Forbrugerne vælger lokalt i ny geopolitisk virkelighed8.4.2025 10:57:53 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal fra årets første kvartal viser en bemærkelsesværdig tendens blandt forbrugere i Danmark, Norge og Sverige: en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder.
Disse kommuner i Danmark har de højeste skilsmisserater24.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er stor forskel på skilsmisseraten i de danske kommuner, viser en ny kortlægning fra Lavendla. Især i Syd- og Vestsjælland er skilsmisserne hyppige, mens vestjyderne er særligt gode til at holde sammen. Tallene viser også, at det særligt er i ægteskabets tidlige stadie, at skilsmisserne er flest.
Bonzer and PL & Partners Enter Strategic Partnership: Specialized Expertise with Full-Service Benefits17.3.2025 09:44:04 CET | Pressemeddelelse
Copenhagen, March 2025: Bonzer and PL & Partners are launching a strategic partnership that effectively solves a classic challenge for businesses: the choice between specialized agencies that work in isolation or full-service agencies with broad, but not always deep, expertise. With this collaboration, the two agencies are combining their specialized skills in SEO and performance marketing with a holistic approach, offering clients the best of both worlds. The agencies will continue to operate in their core areas, but will work together as a unified, integrated team around the client. A key benefit of the alliance is that clients will now only need to deal with one coordinated point of contact. Through joint status meetings and direct communication on platforms like Slack, overhead is minimized, ensuring a more efficient workflow. Clients will no longer face the frustration of juggling multiple specialized agencies, while also avoiding the typical compromise with full-service agencies
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum