Skandinavisk søgeadfærd afslører markant skifte: Forbrugerne vælger lokalt i ny geopolitisk virkelighed
Nye tal fra årets første kvartal viser en bemærkelsesværdig tendens blandt forbrugere i Danmark, Norge og Sverige: en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder.

I Danmark er søgninger på "boykot USA" eksploderet fra næsten ingen registreringer i december til hele 2.175 i marts 2025. Sverige viser en lignende tendens med 3.381 søgninger på "bojkotta USA" i samme periode. Det viser ny søgemaskine-data i en netop publiceret analyse fra SEO-bureauet Bonzer.
"Vi ser en tydelig 'toldeffekt' i Norden", udtaler Thomas Bogh, CPO & Partner i Bonzer. "Forbrugerne vender sig i stigende grad mod lokale alternativer, og denne adfærd, drevet af den nuværende geopolitiske usikkerhed, kan meget vel vise sig at være en varig forandring. Kriser kan skabe nye vaner, og det ser ud til, at vi i Skandinavien får øjnene op for kvaliteten og tilgængeligheden af vores egne produkter. Vi har med andre ord fået smag for vores egne hjemmemarkeder".
Tendensen er tydelig i flere produktkategorier
Danskerne foretrækker Jolly Cola over både Coca Cola og Pepsi: Søgninger efter den danske sodavand er steget med hele 1.550% i marts 2025 sammenlignet med året før, hvilket indikerer en klar præference overfor amerikanske giganter som Coca Cola og Pepsi.
Svenskerne har fået smag for dansk ketchup: Søgninger efter "dansk ketchup" i Sverige er steget eksplosivt, mens interessen for amerikanske mærker som Heinz er faldet.
Lokal chokolade hitter i hele Norden: Både i Sverige (Marabou +33%) og Norge (Freia +42%) oplever de nationale chokolademærker en markant stigning i søgeinteresse, mens amerikanske alternativer som Butterfinger har mistet op til 78% af deres søgninger i Sverige.
Svenske våbenaktier i høj kurs: Interessant nok ses en markant stigning i søgninger efter den svenske våbenproducent Saab i alle tre skandinaviske lande (Norge +30%, Sverige +114%, Danmark +237%), hvilket indikerer en bredere interesse for regional sikkerhed og selvstændighed.
“Udviklingen i søgeinteresse ligner til forveksling den udvikling vi så for webshops under corona. En krise der på mange måder har skabt vedvarende effekt i form af online shopping i dag. Her kan den nuværende toldkrig og tone fra USA ligeledes føre til vedvarende stærkere lokale markeder i Danmark og Norden som helhed. Det er tydeligt, at forbrugerne ser sig interesseret i de nordiske varer, hvilket skaber et potentiale for mere samarbejde mellem virksomheder i Norden”, uddyber Thomas Bogh.
Udviklingen i søgeadfærd peger samlet på et potentielt varigt skifte i de skandinaviske forbrugeres præferencer, drevet af en kombination af geopolitiske faktorer og en øget bevidsthed om lokale produkter.
"Det bliver spændende at følge, om denne "toldeffekt" vil fortsætte og hvordan den vil påvirke markedet på længere sigt", afslutter han til sidst.
Nøgleord
Kontakter
Thomas BoghCPO & PartnerBonzer
Tlf:29277519tb@bonzer.dkBilleder
Om Bonzer
Bonzer er et specialiseret SEO-bureau, der hjælper virksomheder med at øge deres organiske synlighed på søgemaskiner som Google. Bureauet er dansk stiftet og opererer i hele Skandinavien. Udover at levere services til virksomheder udkommer Bonzer også løbende med analyser inden for søgemaskiner og online marketing.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Hvor sund er din kommune? Ny kortlægning viser store geografiske forskelle i sundhed – og det forværres af “absurd” politik12.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny kortlægning afslører markante forskelle i danskernes fysiske aktivitet på tværs af bopæl samt indkomst- og uddannelsesniveau. Tallene viser, at næsten 6 ud af 10 danskere ikke opfylder WHO's anbefalinger til fysisk aktivitet, og ny “absurd” politik frygtes at forværre tilstanden.
Udrulning af fibernet: Så langt er hver enkelt kommune nået11.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danske bopæle, sommerhuse og virksomheder har efterhånden fået adgang til lynhurtigt fibernet. Få kommuner er nået helt op på 100% dækning, mens andre stadig sakker bagud. Se fordelingen her.
Kundetilfredshed blandt pensionsmæglere: Söderberg & Partners er øverst på listen4.9.2025 11:04:41 CEST | Pressemeddelelse
Pensionsmægleren Söderberg & Partners har de mest tilfredse kunder i Danmark, viser ny undersøgelse foretaget af det uvildige analysehus Aalund. Det er særligt den personlige rådgivning, kunderne lægger vægt på.
Db Journey Partners with Bonzer to Fuel Global Expansion Through SEO19.8.2025 10:00:00 CEST | Press release
Db Journey, the celebrated Scandinavian company specializing in bags and adventure gear, today announced a strategic partnership with the SEO agency Bonzer. This collaboration is designed to maximize the brand's global reach and strengthen its market position in key segments, including backpacks, luggage, skiing, and more adventure equipment. This partnership highlights the next phase in Db Journey's digital evolution, building on recent momentum fueled by strategic investments from high-profile figures like international football star Erling Haaland. The collaboration will have a broad search focus, with a key emphasis on markets in Scandinavia, Germany, and North America, where the brand's core customer base currently is. "We are very much looking forward to increasing our awareness in our global markets and doing it through search," says Oscar Risberg, Head of Digital Marketing for Db Journey. "We're excited to join forces with Bonzer and together help bring information and products
Db Journey inngår partnerskap med Bonzer for å drive frem global ekspansjon gjennom SEO19.8.2025 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Db Journey, tidligere kjent som Douchebag, det anerkjente skandinaviske selskapet som spesialiserer seg på bager, kofferter og reiseutstyr, kunngjorde i dag et strategisk partnerskap med SEO-byrået Bonzer. Samarbeidet er utformet for å maksimere merkevarens globale rekkevidde og styrke markedsposisjonen i viktige segmenter, inkludert ryggsekker, bagasje, skiutstyr og annet utstyr for reise og aktivitet. Dette partnerskapet markerer neste fase i Db Journeys digitale utvikling, og bygger videre på deres nylige momentum drevet av strategiske investeringer fra profilerte personer som den internasjonale fotballstjernen Erling Haaland. Samarbeidet vil ha et bredt organisk søkefokus, med hovedvekt på markedene i Skandinavia, Tyskland og Nord-Amerika, hvor merkevaren i dag har sin hovedtyngde. «Vi ser veldig frem til å øke bevisstheten vår i de globale markedene, og å gjøre det gjennom organisk søk», sier Oscar Risberg, Head of Digital Marketing i Db Journey. «Vi er glade for å slå oss sammen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum