Skandinavisk søgeadfærd afslører markant skifte: Forbrugerne vælger lokalt i ny geopolitisk virkelighed
Nye tal fra årets første kvartal viser en bemærkelsesværdig tendens blandt forbrugere i Danmark, Norge og Sverige: en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder.

I Danmark er søgninger på "boykot USA" eksploderet fra næsten ingen registreringer i december til hele 2.175 i marts 2025. Sverige viser en lignende tendens med 3.381 søgninger på "bojkotta USA" i samme periode. Det viser ny søgemaskine-data i en netop publiceret analyse fra SEO-bureauet Bonzer.
"Vi ser en tydelig 'toldeffekt' i Norden", udtaler Thomas Bogh, CPO & Partner i Bonzer. "Forbrugerne vender sig i stigende grad mod lokale alternativer, og denne adfærd, drevet af den nuværende geopolitiske usikkerhed, kan meget vel vise sig at være en varig forandring. Kriser kan skabe nye vaner, og det ser ud til, at vi i Skandinavien får øjnene op for kvaliteten og tilgængeligheden af vores egne produkter. Vi har med andre ord fået smag for vores egne hjemmemarkeder".
Tendensen er tydelig i flere produktkategorier
Danskerne foretrækker Jolly Cola over både Coca Cola og Pepsi: Søgninger efter den danske sodavand er steget med hele 1.550% i marts 2025 sammenlignet med året før, hvilket indikerer en klar præference overfor amerikanske giganter som Coca Cola og Pepsi.
Svenskerne har fået smag for dansk ketchup: Søgninger efter "dansk ketchup" i Sverige er steget eksplosivt, mens interessen for amerikanske mærker som Heinz er faldet.
Lokal chokolade hitter i hele Norden: Både i Sverige (Marabou +33%) og Norge (Freia +42%) oplever de nationale chokolademærker en markant stigning i søgeinteresse, mens amerikanske alternativer som Butterfinger har mistet op til 78% af deres søgninger i Sverige.
Svenske våbenaktier i høj kurs: Interessant nok ses en markant stigning i søgninger efter den svenske våbenproducent Saab i alle tre skandinaviske lande (Norge +30%, Sverige +114%, Danmark +237%), hvilket indikerer en bredere interesse for regional sikkerhed og selvstændighed.
“Udviklingen i søgeinteresse ligner til forveksling den udvikling vi så for webshops under corona. En krise der på mange måder har skabt vedvarende effekt i form af online shopping i dag. Her kan den nuværende toldkrig og tone fra USA ligeledes føre til vedvarende stærkere lokale markeder i Danmark og Norden som helhed. Det er tydeligt, at forbrugerne ser sig interesseret i de nordiske varer, hvilket skaber et potentiale for mere samarbejde mellem virksomheder i Norden”, uddyber Thomas Bogh.
Udviklingen i søgeadfærd peger samlet på et potentielt varigt skifte i de skandinaviske forbrugeres præferencer, drevet af en kombination af geopolitiske faktorer og en øget bevidsthed om lokale produkter.
"Det bliver spændende at følge, om denne "toldeffekt" vil fortsætte og hvordan den vil påvirke markedet på længere sigt", afslutter han til sidst.
Nøgleord
Kontakter
Thomas BoghCPO & PartnerBonzer
Tlf:29277519tb@bonzer.dkBilleder
Om Bonzer
Bonzer er et specialiseret SEO-bureau, der hjælper virksomheder med at øge deres organiske synlighed på søgemaskiner som Google. Bureauet er dansk stiftet og opererer i hele Skandinavien. Udover at levere services til virksomheder udkommer Bonzer også løbende med analyser inden for søgemaskiner og online marketing.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Store geografiske forskelle på 5G-dækning: Her er hastigheden bedst9.12.2025 06:55:00 CET | Pressemeddelelse
Der er store forskelle på, hvor god dækning 5G-internettet har på tværs af landet. Hvor nogle kommuner har en dækning på +700 Mbit/s, må andre nøjes med det halve.
Udfasning af oliefyr: Her halter kommunerne efter8.12.2025 07:05:00 CET | Pressemeddelelse
Regeringen har som politisk målsætning, at oliefyr skal udfases som varmekilde i 2030. Nogle kommuner er allerede tæt på mål, mens andre har lang vej endnu. Se hvor langt kommunerne er nået med udfasningen her.
Bonzer og Software-plattformen Kime.ai inngår strategisk partnerskap om AI-synlighet25.11.2025 13:12:32 CET | Pressemeddelelse
København, 24. november 2025:Med over halvparten av forbrukernes research flyttet til AI-tjenester, risikerer bedrifter å bli usynlige hvis de kun fokuserer på klassisk Google-søk. For å imøtekomme denne markedsendringen har Bonzer, et av Nordens ledende SEO-byråer, inngått et tett strategisk partnerskap med det danske programvareselskapet Kime.ai. Partnerskapet skal ruste nordiske bedrifter til å gjenvinne kontrollen i det nye digitale landskapet. Her leverer Kime.ais spesialiserte SaaS-plattform den kritiske datainfrastrukturen som gjør det mulig å analysere og optimalisere synlighet på tvers av tjenester som ChatGPT, Claude, Gemini og Perplexity. Samarbeidet forener to selvstendige spisskompetansene: Bonzers strategiske rådgivning og Kime.ais markedsledende teknologi. Programvaren som avdekker LLM-enes "black box" Mens tradisjonelle søkemotorer i tiår har vært transparente rundt bakenforliggende data, har fremveksten av LLM-er (Large Language Models) skapt et "black box"-scenario fo
Bonzer og software-platformen Kime.ai indgår strategisk partnerskab om AI-synlighed24.11.2025 12:01:49 CET | Pressemeddelelse
København, 24. november 2025: Med over halvdelen af forbrugeres research flyttet til AI-tjenester, risikerer virksomheder at blive usynlige, hvis de kun fokuserer på klassisk Google-search. For at imødekomme denne markedsændring har Bonzer, et af Nordens førende SEO-bureauer, indgået et tæt strategisk partnerskab med den danske softwarevirksomhed Kime.ai. Partnerskabet skal ruste nordiske virksomheder til at genvinde kontrollen i det nye digitale landskab. Her leverer Kime.ai’s specialiserede SaaS-platform den kritiske data-infrastruktur, der gør det muligt at analysere og optimere synlighed på tværs af tjenester som ChatGPT, Claude, Gemini og Perplexity. Samarbejdet forener to selvstændige spidskompetencer: Bonzers strategiske rådgivning og Kime.ai’s markedsledende teknologi. Softwaren der afdækker LLM’ernes “black box” Mens traditionelle søgemaskiner i årtier har været transparente omkring bagvedliggende data, har fremkomsten af LLM’er (Large Language Models) skabt et "black box"-sce
Hver 10. dansker viser tegn på ensomhed – værst for unge kvinder og arbejdsløse3.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny kortlægning viser, at omtrent hver tiende dansker kæmper med ensomhed. Særligt unge kvinder og personer uden for arbejdsmarkedet er hårdt ramt – og ensomheden topper i de største byer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




