Skandinavisk søgeadfærd afslører markant skifte: Forbrugerne vælger lokalt i ny geopolitisk virkelighed
Nye tal fra årets første kvartal viser en bemærkelsesværdig tendens blandt forbrugere i Danmark, Norge og Sverige: en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder.

I Danmark er søgninger på "boykot USA" eksploderet fra næsten ingen registreringer i december til hele 2.175 i marts 2025. Sverige viser en lignende tendens med 3.381 søgninger på "bojkotta USA" i samme periode. Det viser ny søgemaskine-data i en netop publiceret analyse fra SEO-bureauet Bonzer.
"Vi ser en tydelig 'toldeffekt' i Norden", udtaler Thomas Bogh, CPO & Partner i Bonzer. "Forbrugerne vender sig i stigende grad mod lokale alternativer, og denne adfærd, drevet af den nuværende geopolitiske usikkerhed, kan meget vel vise sig at være en varig forandring. Kriser kan skabe nye vaner, og det ser ud til, at vi i Skandinavien får øjnene op for kvaliteten og tilgængeligheden af vores egne produkter. Vi har med andre ord fået smag for vores egne hjemmemarkeder".
Tendensen er tydelig i flere produktkategorier
Danskerne foretrækker Jolly Cola over både Coca Cola og Pepsi: Søgninger efter den danske sodavand er steget med hele 1.550% i marts 2025 sammenlignet med året før, hvilket indikerer en klar præference overfor amerikanske giganter som Coca Cola og Pepsi.
Svenskerne har fået smag for dansk ketchup: Søgninger efter "dansk ketchup" i Sverige er steget eksplosivt, mens interessen for amerikanske mærker som Heinz er faldet.
Lokal chokolade hitter i hele Norden: Både i Sverige (Marabou +33%) og Norge (Freia +42%) oplever de nationale chokolademærker en markant stigning i søgeinteresse, mens amerikanske alternativer som Butterfinger har mistet op til 78% af deres søgninger i Sverige.
Svenske våbenaktier i høj kurs: Interessant nok ses en markant stigning i søgninger efter den svenske våbenproducent Saab i alle tre skandinaviske lande (Norge +30%, Sverige +114%, Danmark +237%), hvilket indikerer en bredere interesse for regional sikkerhed og selvstændighed.
“Udviklingen i søgeinteresse ligner til forveksling den udvikling vi så for webshops under corona. En krise der på mange måder har skabt vedvarende effekt i form af online shopping i dag. Her kan den nuværende toldkrig og tone fra USA ligeledes føre til vedvarende stærkere lokale markeder i Danmark og Norden som helhed. Det er tydeligt, at forbrugerne ser sig interesseret i de nordiske varer, hvilket skaber et potentiale for mere samarbejde mellem virksomheder i Norden”, uddyber Thomas Bogh.
Udviklingen i søgeadfærd peger samlet på et potentielt varigt skifte i de skandinaviske forbrugeres præferencer, drevet af en kombination af geopolitiske faktorer og en øget bevidsthed om lokale produkter.
"Det bliver spændende at følge, om denne "toldeffekt" vil fortsætte og hvordan den vil påvirke markedet på længere sigt", afslutter han til sidst.
Nøgleord
Kontakter
Thomas BoghCPO & PartnerBonzer
Tlf:29277519tb@bonzer.dkBilleder
Om Bonzer
Bonzer er et specialiseret SEO-bureau, der hjælper virksomheder med at øge deres organiske synlighed på søgemaskiner som Google. Bureauet er dansk stiftet og opererer i hele Skandinavien. Udover at levere services til virksomheder udkommer Bonzer også løbende med analyser inden for søgemaskiner og online marketing.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Danskerne dropper kirkebrylluppet: Knap to ud af tre par bliver nu borgerligt gift4.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kortlægning fra Lavendla viser, at andelen af borgerlige vielser er steget markant de seneste små tyve år, og knap to ud af tre par vælger nu denne vielsesform. Samtidig er kirkelige vielser i tilbagegang og udgør under en tredjedel af de samlede vielser.
Se tallene: Så mange (eller få) konfirmeres i din kommune23.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kortlægning fra Lavendla viser store forskelle i de danske kommuner, når det kommer til, hvor stor en andel af ungdomsårgangene der vælger at blive konfirmeret – samtidig med at konfirmationsprocenten generelt falder på landsplan.
Ny analyse sammenligner de 10 største internetudbydere i Danmark: Er din den hurtigste?5.5.2025 10:16:55 CEST | Pressemeddelelse
Hiper har i gennemsnit den højeste download-hastighed, mens AURA Fiber i gennemsnit har den laveste latency. Det viser en analyse af de 10 største internetudbydere i Danmark foretaget af Bredbånd.dk.
Ny kortlægning: Stor geografisk ulighed i levetid – Danskerne lever længere, men markant færre år uden sygdom2.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom danskernes forventede, gennemsnitlige levealder stiger, afslører nye tal store geografiske forskelle på over fem år internt i Danmark. Samtidig lever danskerne markant færre sunde år end tidligere og halter efter nabolandene Sverige og Norge, viser ny kortlægning.
Disse kommuner i Danmark har de højeste skilsmisserater24.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er stor forskel på skilsmisseraten i de danske kommuner, viser en ny kortlægning fra Lavendla. Især i Syd- og Vestsjælland er skilsmisserne hyppige, mens vestjyderne er særligt gode til at holde sammen. Tallene viser også, at det særligt er i ægteskabets tidlige stadie, at skilsmisserne er flest.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum