Efter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen
Lærerne på erhvervsuddannelserne er den gruppe af lærere på ungdomsuddannelserne, der i højest grad oplever, at nedlukningen i forbindelse med covid-19-pandemien har sat skub i, hvor meget de bruger digitale teknologier i undervisningen.
Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut, der har kortlagt, hvordan lærere på ungdomsuddannelserne anvender digitale hjælpemidler efter corona.
Analysen viser, at 42 % af erhvervsuddannelseslærerne oplever, at nedlukningen har betydet, at de i højere grad anvender digitale teknologier i undervisningen. Det samme gælder for 25 % af lærerne på de gymnasiale uddannelser.
Samtidig har lærerne på erhvervsuddannelserne fået lyst til mere: 52 % af lærerne vil gerne i endnu højere grad anvende digitale teknologier i deres undervisning. Det samme ønsker 27 % af lærerne i det almene gymnasium eller hf, og 39 % af lærerne på hhx og htx.
Nogle trives bedre virtuelt
At lærerne på erhvervsuddannelserne har taget de digitale redskaber i undervisning til sig, skyldes flere ting, forklarer seniorkonsulent Marie Seliger, der står bag undersøgelsen.
”Fx erfarede mange lærere under nedlukningen, at nogle elevtyper faktisk trivedes bedre i den virtuelle undervisning. Derudover kan virtuel undervisning være en god mulighed for de elever, som bor langt væk fra deres uddannelsesinstitution, hvilket oftere er tilfældet for elever på en erhvervsuddannelse end i gymnasiet,” siger Marie Seliger.
”Endelig er der de pædagogiske fordele ved det digitale, fx at kunne optage en instruerende video, som eleverne kan gense, hvilket frigiver lærerens tid til andre ting – fx til at give feedback,” siger Marie Seliger.
Brugen af videoopkald er steget markant
EVA’s undersøgelse viser, at det især er måden, lærerne kommunikerer med eleverne på, der har ændret sig efter nedlukningen.
Før corona sagde 3 % af eud-lærerne, at de bruger videoopkald (fx Skype eller Teams) til at tale med eller undervise deres elever. Efter corona er det 30 % af lærerne. Til sammenligning anvender 13 % af lærerne på hf og stx og 23 % af lærerne på hhx og htx video til at kommunikere med eleverne i dag.
Mange formål med de digitale hjælpemidler
Lærerne bruger digitale teknologer i undervisningen af mange grunde, især til at variere undervisningen.
Erhvervsuddannelseslærerne skiller sig igen ud her. For det første bruger 33 % af lærerne teknologien til at imødekomme elevernes forskellige måder at lære på, det samme formål har blot 18 % lærerne i gymnasiet. For det andet bruger 26 % af eud-lærerne teknologier til at gøre det muligt at løse opgaver på mange niveauer.
”Erhvervsuddannelser skal imødekomme behovene hos en mere varieret elevgruppe end gymnasiet, og det er nok det, vi ser afspejlet i den måde, hvorpå lærerne anvender de digitale hjælpemidler,” siger Marie Seliger.
Fakta om undersøgelsen
Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 1.420 lærere på ungdomsuddannelserne gennemført i efteråret 2021 (dvs. lige efter genåbningen efter anden nedlukning). De samme lærere har også besvaret et enslydende spørgeskema i 2020 lige før første nedlukning i forbindelse med covid-19-pandemien). I 2020 besvarede 2496 lærere spørgeskemaet.
Tal fra undersøgelsen
- Efter corona anvender 30 % af lærerne på eud og eux Skype eller lignende til at kommunikere med deres elever. Det samme gælder 13 % af lærerne på stx og hf og 23 % af lærerne på hhx og htx.
- 33 % af lærerne på eud anvender digitale teknologier til at tilgodese elevernes forskellige måder at lære på. Det samme gør 18 % af lærerne på stx og hf og 19 % af lærerne på hhx og htx.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum